solid-state relä

Hejsan, nu har jag fått min v-pump installerad och till den har jag en
separat elmätare där det sitter en pulsutgång av "solid-state"relä typ .
Det skulle vara intressant om man kunde koppla den till min pc och läsa av
elförbrukningen , men jag vet inte hur man ska göra
nån som kan förklara eller tipsa hur det kan gå till så vore jag tacksam.
Reply to
Calle Z
'solid state' betydde förr i tiden att det _inte_ var elektronrördrivet... ;-)
skämt åsido så gissar jag att du har en transistor, tyristor eller FET-trissa utgång som är avbrott resp. kortsluten i pulser.
enklare versioner av detta kallades open collector utgång och är polaritetskänsligt - jag gissar på att din utgång inte är polaritetskänsligt.
Nackdelen med solid-state utgångar är att dom ofta behöver lite spänning innan ström går igenom övh - dvs. är olinjära och är inte som riktiga reläkontakter i beteende.
i ditt fall så spelar det ingen roll - du har öppen port, du har sluten port om vartannat
--
vad har du för typ av ingångar - i många fall så kunde man koppla
pinnar på serie-uttaget så att man kunde se om någon pinne var

Reply to
Dataspider
"Calle Z" skrev i meddelandet news:7oLae.135472$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...
diskuteras detta ämne flitigt, kolla under "Loggningsforum" på denna adress

// Tony
Reply to
Spamfree
Hej Calle!
Har löst ett liknande problem som ditt men med en gammal mekanisk elmätare hemma hos mej.

/Svempa
Reply to
Svempa