TV och Boxer

Hej
Jag har Boxer hemma och har massor av fyrkanter och störningar
i bilden. Nu har jag bytt CA-Modulen eftersom det var många som
var kassa under 2006. Bilden blev klart bättre men inte bra på
alla TV apparater. Min fråga är om det finns något mätverktyg
som jag kan mäta hur signalen är i resp TV jack? Dom jag sett ligger
från 15 000:- till en digiair för 1500 spänn. Finns det något annat
smart verktyg, detta kommer att bli mer aktuellt då jag tar med mig
boxer i husvagnen i sommar?

Hans

Re: TV och Boxer

De flesta boxar har inbyggd mätfunktion. Sök dig dit via menyn.
Fyrkanter och störningar beror nästan alltid på svag antennsignal.
En rejäl antenn och en bra antennförstärkare brukar hjälpa.
 http://tekniken.se/tv/

Re: TV och Boxer

Hej
Jo den har jag sett och något mer ologiskt får man leta efter
det piper och tutar, staplar åker upp och ner man fattar
inget. Nu visar det sig att den CA modul jag tidigare haft gjort
att bilden varit kass. Vad jag nu vill göra är se om det är samma
fel på dom andra eller om det är kabeln inne i huset som är kass.
Samt mäta Mormor kabel som bor granne vill snika på min antenn.
Hans

Re: TV och Boxer

Har du möjligen en box från Dilog? De tutar en del under mätning,
vilket kan vara en mycket använbar finess när man riktar in en antenn.
Det finns dock en hake, man måste manuellt ställa in rätt frekvens
på dessa boxar innan man mäter vilket många missar och därmed får helt
tokiga värden.

Om du tycker att en stapel som visar signalstyrka är ologiskt så får
du nog precisera vad det är du vill ha ut, annars brukar boxens egen
mätfunktion ge en hyfsad fingervisning om hur det står till med
signalen.

/Henrik

--

Re: TV och Boxer
On Wed, 20 Feb 2008 08:41:22 +0000 (UTC), Henrik Johnsson

De boxar jag sett har fungerat bra att mäta med.
Viktigt är att man mäter alla 5-6 MUXar som sänder i dagsläget.
Man kan inte mäta alla på en gång eftersom mottagaren endast tar in
en MUX (multiplex) åt gången. http://www.teracom.se/?page20%96
Välj en kanal inom en MUX och mät sedan, byt seda till en
annan kanal i en annan MUX och mät igen o.s.v.

Re: TV och Boxer

Jo det stämmer det är en Dilog

När jag ställer mig på en kanal så pier det samt att stapeln åker från
rött längst till vänster sedan åker den längst till höger grönt konstant.
Alltså fram och tillbaka hela tiden. Den "pendlar" kan man nog säga.
Jag kan inte förstå vad jag har för värde då.

Hans

Re: TV och Boxer

Ja Ja men har du som Henrik sa stE4%llt in dom kanalnummer som gE4%ller
fF6%r den sE4%ndare som
du tar emot signalen frE5%n.
Om du dE5% fortfarande har signal som svajar fram och tillbaka mE5%ste du
prova att
rikta antennen mot en annan sE4%ndare, om det finns nE5%got sE5%dant
alternativ.
Det kan ju ocksE5% vara fel pE5% boxen. Dilogs boxar har ju ingen bra
kvalite

Stefan

Re: TV och Boxer

Ja Ja men har du som Henrik sa ställt in dom kanalnummer som gäller
för den sändare som
du tar emot signalen från.
Om du då fortfarande har signal som svajar fram och tillbaka måste du
prova att
rikta antennen mot en annan sändare, om det finns något sådant
alternativ.
Det kan ju också vara fel på boxen. Dilogs boxar har ju ingen bra
kvalite

Stefan

Jo jag står nog i begreppet att byta både antenn och boxer.
Kan du ge mig ett bra kvalitets alternativ, den ska ha dubbla tuner
och gärna hårddisk. Jag bor väldigt dumt för jag har ett berg bakom mig.
Men jag hade samtidigt inga större problem med den analoga sändningen.
Hans

Re: TV och Boxer
ker frE5%n

Dom digitala sE4%ndarna E4%r mycket svagare E4%n dom analoga.
DE4%rfF6%r mE5%ste man i besvE4%rliga fall sE4%tta upp en stor antenn
och en bra lE5%gbrusig antennfF6%rstE4%rkare.
I vE4%rsta fall kan du bli tvungen att anvE4%nda parabol i stE4%llet.
Sagems boxar brukar fungera bra, E4%ven om dom inte alltid E4%r lika
finessrika som
konkurenterna. I allmE4%nhet E4%r det mer strul med dubbeltunerboxar E4%n
med enkelboxar.

Stefan

Re: TV och Boxer

Vad är det specifikt som gör dubbeltunerboxar mer struliga ..?
Krockande DiSEqC protokoll..?, jordloopar..?, mixer interferens..?

Hur mycket har man sänkt sändar effekten egentligen..?

Re: TV och Boxer

På UHF-bandet sände man analogt med 1000 kW ERP i storsändarna.
De digitala är på ynka 50 kW ERP.  20 ggr skillnad alltså.
Det gör att man måste ha bra antennanläggning.
Det går inte att fuska som förr.

Re: TV och Boxer

Ingen kompensation i antalet sändare ..?

Vad betecknar du som antennfusk ?

Re: TV och Boxer

Det har tillkommit några lokala svaga sändare där det visat sig
vara stora problem, dock ej med tanke på att kompensera för
dåliga antennanläggningar.

Att folk har haft för dåliga antennaläggningar förut med gryniga bilder
som resultat, men med digitalt ka man inte ha för svag antensignal
eftersom konsekvenserna blir rätt påtagliga.

Det är egentligen bra att man har svagare sändare eftersom det
är slöseri med energi med de kraftiga sändare vi haft.
Stora mottagarantenner slösar inte med elenergi.

Re: TV och Boxer

Boxar med dubbla tuners är som sagt gärna lite struligare, och det
knepiga är att ju mer "halvfabrikat" de är ju dyrare blir de och det
är svårt att peka ut en som passar just dig utan att veta hur den
kommer att användas. Listar nedan upp några jag hållt ögonen på.

Dyrast just nu är väl DreamBox DM7025, köper du den får du kanske till
och öppna det och byta tuner själv eftersom de normalt säljs med
satellittuner. Sen vill det till att själv ladda på lämplig mjukvara
som sedan kompletteras med de plugin du kan tänkas behöva. Inget för
den som bara vill koppla in och köra, men den är oerhört flexibel och
kan användas på sätt som inga andra boxar av denna typ kan. Exempelvis
anslutas till nätverk så att man kan programmera den via internet
eller att koppla upp den mot en nätverksdisk. Det är egentligen så att
den bör vara ansluten till nätverket för att komma till sin rätt.

Sen finns ett antal snarlika modeller från Topfield. De funkar direkt
ur lådan, och är ganska strulfria även om de kanske inte är direkt
smidiga om du frågar mig. Däremot kan de tweakas närmast i oändlighet
med patchar och små tilläggsprogram. Man kan plocka ut inspelningar
till en dator via USB och bränna till DVD. Märket har nyligen bytt
agent i Sverige, Dilog har tagit över. Återstår att se vad det kommer
att innebära.

Samsung DTB850V hade tidigare allvarliga hårdvarubrister, men det
verkar ha löst sig nu. Lite onödiga begränsningar och det har varit
tyst från Samsung om uppdateringar.

Sagem har nyligen kommit med en ny serie med lite nya finesser, just
nu lider de dock av lite barnsjukdomar. Ägare av den äldre versionen
brukar vara nöjda, men periodvis har det varit en del problem med
mjukvaran som Sagem tagit mer än lovligt lång tid på sig att lösa. Är
tillsammans med Dilog f n den enda med stöd för Boxer Navigator.

Dilog (de nuvarande boxarna som egentligen är tillverkade av Handan)
är ju som de är med diverse småstrul. Modellen är den äldsta på
marknaden och har inte riktigt hängt med, dock var det den första som
fick stöd för Boxer Navigator så det är inte helt dött. Även här kan
man om man har tålamod plocka ut inspelningar via USB, men det går
riktigt slött. Det är för övrigt den enda som inte kan schemalägga två
samtidiga inspelningar av de som finns på marknaden just nu.

Philips DTR-7005 är lite av en doldis. Användarinterfacet är lite
annorlunda men uppenbarligen lätt att lära även för tekniklikgiltiga,
mina föräldrar skaffade en sån box och det har fallit väl ut.
Egentligen är den inte direkt bäst på något, men den har heller inte
några riktigt svaga sidor. Funkar OK vid dålig signal, känns stabil
och har en gedigen multifjärr (till skillnad från övriga boxar som
oftast har rikigt plastiga fjärrisar). Däremot går det inte att föra
över filer till eller från boxen. Finns inte i många butiker men utan
subvention ligger den på ca 3000 på nätet.

En ny box som mest skryter om att den kan spela in fyra samtidiga
program från två muxar är Arion AT-9400, men den är helt oprövad i
Sverige. En annan intressant box som lurar runt hörnet är Maximum
T-8000 som enligt uppgift kommer att hamna på ett pris runt 6000 kr
och när det gäller finesser och flexibilitet kommer att placera sig i
närheten av DreamBox.

Men....

Det känns kanske lite surt att idag skaffa en herrejössesbox som inte
klarar MPEG-4/H.264 (som redan sänds i liten skala). Sen är det väl
inte rikigt lika klart när eller ens om det blir något med DVB-T2, men
den första specen släpps nog "vilken dag som helst" och produkter
förväntas 2009. Man kan aldrig tala om framtidssäkra produkter, men
det kan ju ändå kännas lite fel att köpa en värstingmodell när det
säkert redan finns en plan för att fasa ut nuvarande standard.
Detta skulle väl med andra ord tala för Sagem, eller kanske Philips
som båda är hyggligt bra boxar som går att få för måttliga pengar.

/Henrik

--

Re: TV och Boxer

Fungerar det inte att plocka in videoströmmen med ett PC-kort. Och därefter
spela upp den nya kodningen med datorn..?

Hittade detta citatet på wikipedia:
"It is expected that by 2017 there will be enough equipment to switch all
transmissions to DVB-T2, providing a full HD service on Freeview with archive
channels using DVB-T2 to deliver standard-resolution MPEG-4 Part 10 channels."
Mao en del mottagare har ett bäst före datum.

Re: inte nöjd med Sagem... Re: TV och Boxer

Fast det klagomålet bör egentligen gälla ditt inköpsställe, eftersom
det är dit du skall vända dig enligt konsumenträtten. Det är i och för
sig många som vänder sig direkt till tillverkare/importör och de
försöker ofta hjälpa till, men de har egentligen rätt att hänvisa dig
tillbaks till den du handlade av.

Som sagt den nya boxen (som du tycks ha) lider av en del barnsjukdomar.
De äldre modellerna har efter motsvarande inkörningsproblem tydligen
varit ganska stabila.
Några start/stopp-signaler som du hänvisar till sänds inte.
Senaste skvallret är att en uppdatering är på väg att läggas ut i
luften, kanske redan idag, men det är andrahandsuppgifter som bäst.

Om det är problem med själva boxen och du köpt den via Boxer så är det
såvitt jag förstår deras ansvar att lösa dem enligt de alternativ som
konsumentköplagen ger, inte Sagems. Handlar det om mottagningen i sig
så lär inte Boxer ha något ansvar för det.

/Henrik

--

Re: TV och Boxer

> [...]
| mjukvaran som Sagem tagit mer än lovligt lång tid på sig att lösa. Är
| tillsammans med Dilog f n den enda med stöd för Boxer Navigator.

Igår kom mjukvaran som ska lösa inspelningsproblemen.
Återstår väl att se ifall allt funkar. Har ju kommit 3 - 4st. på kort tid ,
till dessa.
/Morgan

Re: TV och Boxer

Lite blandade omdömen om den nya mjukvaran har jag förstått. Jag har
ingen sådan box själv, men tydligen kan man välja två lägen för
inspelningar, timer och program. Skall tydligen stå på program, men
som alltid, funkar inte rätt alternativ så får man prova med fel.

/Henrik

--

Re: TV och Boxer

.

> [...]
| inspelningar, timer och program. Skall tydligen stå på program, men
| som alltid, funkar inte rätt alternativ så får man prova med fel.

Pm från Sagem:
Angående Sagem och den nya mjukvaran 0.7.7B!

Alla problemen kring inspelningar som försvinner eller inte avslutas ibland
och leder till frysning mm. Detta är pga att den nya mjukvaran jobbar i
realtid mot EPG-datan, blir program eller serier flyttade eller försenade så
justerar alltid boxen sig mot EPG-datan. Idag är inte den datainformationen
100% och därför slutar inte boxen inspelningar i rätt utsatt tid för den får
inte all information kring detta. Sagem har utvecklat en ny mjukvara med en
liten fix. När boxen inte får denna information så kommer boxen att gå över
på hederlig timer och ta informationen från EPG tiderna som är utsatta
istället. Ungefär, fungerar inte Plan A så går boxen över på Plan B.

Det finns en lösning på detta problem och det är att ställa om en
inställning i boxen på hur den ska jobba med EPG-datan antingen i
Programmerings-läge eller hederligt Timer-läge som man alltid har haft
förut. Detta rekommenderas ifrån Sagem tills den nya mjukvaran kommer med
fixen då boxen kommer att jobba i programmering-läge parallelt med
timer-läge vid behov och ej rätt data information.

Detta är proceduren:

Först av allt ska ni ha version 0.7.7B (senaste mjukvaran)

Sedan ska ni göra en fabriksåterställning

När fabriksåterställningen är klar och kanalerna har sparats

Gå in i Menyn

Välj Användarinställningar

Användarinställning

Ändra recording types från Program ----> Timer

Bekräfta med OK

Detta var alltså innan den senaste mjukvaran.

Vet inte hur pass parallel-lösningen fungerar.

/Morgan

Re: TV och Boxer

SAGEMs
och
detta
med

Jag har 0.8.2BTV som programvaruversion.

Tror ni SAGEM skulle ha fått rätt på PDC nu?

Får väl se...

/Patrik