Kass ellyt?

Tjenare,
har lyckats få ett missljud i min dator. Varje gång jag maximerar ett
fönster som ligger minimerat i aktivitetsfältet hörs ett missljud (pip) från
datorn. Har försökt lokalisera det, men kommer inte fram till om det kommer
från nätagget eller moderkortet, även om det sistnämnda verkar mest troligt.
Kan det vara en kass ellyt eller nåt liknande? Någon som har samma
erfarenhet som jag?

Mvh
Gustav Holmquist

Re: Kass ellyt?
från
kommer

Bara för att vara på den säkra sidan: Du har kollat så att inte
du inte har någon ljudfil aktiverad för "Återställ uppåt" under
Kontrollpanelen/Ljud och Multimedia? Annars kan du ju lägga
in ett ljud där som överröstar ditt pip :-)

--
Robert

Re: Kass ellyt?

Skulle det inte kunna komma från grafikkort/grafikkretsar?
På vissa datorer har jag hört "oljud" från grafikkretsarna via ljudkort +
högtalare när muspekaren flyttas, fönster maximeras etc, men dock aldrig hört
något från själva datorlådan... (Är kanske för gammal för dessa höga
frekvenser... :-)

I brist på bättre alternativ skulle du kunna testa att ändra upplösning
och/eller uppdateringsfrekvens för att se om det sker någon förändring.

/ mw

Re: Kass ellyt?

Jag hade en gång ett pip varje gång jag rörde musen...

eller pip, det lät som en fyrkantsvåg som ändrade frekvens i relation
till hur fort jag rörde på pekdonet... det försvann emellertid när jag
sänkte mikrofoningången eller om det var line-in , på windows mixer.

/mats

Re: Kass ellyt?

En gång i tiden körde jag dual-boot mellan OS/2 och Windows NT och fick
just det fenomenet du beskriver i NT men inte OS/2 trots att
volymreglagen och allt annat jag kunde komma på att jämföra var likadant
inställda i båda operativsystemen. Då kliade man sig lite i huvudet men
insåg att det inte var någon idé att försöka begripa... ;)

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

När du säger det så... jag hade problemet i NT4 men inte i windows 95,
jag dubbelbootade oxå, windows 95 till spel, NT4 till allt annat.
ja...det va tider det  ...

/Mats

Re: Kass ellyt?

Förmodligen så hade du 'hlt'-instruktionen aktiverad i NT men
inte i OS/2 och i NT-fallet så varierar strömförbrukningen mellan
'hlt'-läge   och CPU-verksamhet så mycket att matningsspänningarna
ripplade och lite av detta tog sig ut på högtalarutgångarna.

Den effekten brukar man än idag höra svagt på tex. laptop där man
använder alla trixs man kan för att spara ström.

---

När man håller på med analog elektronik och telefoni
så lär man sig väldigt snabbt att _hata_ switchade aggregat och digitala
Re: Kass ellyt?

Intressant, det låter troligt. Jag tror aldrig att jag analyserade vad
idle-processen egentligen gjorde i OS/2, men den kanske aldrig använde
HLT, jag vet faktiskt inte, men jag vet däremot med säkert att NT-kernel
gör så sedan många versioner tillbaka. (I multiprocessorkärnan är det
iofs lite mer komplicerat numera, framförallt för att ge bra support
till hyperthreading och linkande.)

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451