DC12V-> 230VAC

Hej.

Har ett 12V system i min fritidsbåt.  Tänkte installera en sån där
omvandlare från 12v-230v, tror det blir den minsta modellen, på 150W.
Kommer ta ström antingen från ett fritidsbatteri på 75Ah eller ett
startbatteri på 65 Ah.    vilket är bäst i detta fall?!

Det jag i första hand ska belasta med är min dator, som drar 35w i snitt o
0,15 A enligt elmätare.

Hur kan jag räkna ut hur lång driftstid jag har med detta inkopllat?

tacksam för hjälp.

Mvh Johan

Re: DC12V-> 230VAC

Om datorn drar 35 watt från omvandlaren så drar omvandlaren 35 watt från
batteriet + förluster i omvandlaren. Så totalt kanske det går åt 45 watt
från batteriet, svårt att veta.
45 / 12 = 3.75. 75 / 3,75 = 20. Storleksordningen 20 timmar med det stora
batteriet alltså.

/Micke

Re: DC12V-> 230VAC

Om du inte har laddning på batteriet (från båtmotorn) metsadels
när du använder datorn så bör du använda fritidsbatteriet.

fritidsbatteri tål många och långa urladdningar men är
dåliga på att lämna mycke ström på kort tid.

startbatteri tål *inte* många och långa urladdningar men
är väldigt bra på att lämna stora strömmar under kort tid.

Re: DC12V-> 230VAC

Bara en tanke...

Om du endast ska driva din dator så finns det ju 12V ATX nätaggregat, så
slipper du
gå via 230V AC.. eller om det är en bärbar finns det 12V varianter till det
med.

/Andreas

Re: DC12V-> 230VAC

det

det är en bärbar..  jo, tänkt den tanken oxå, men jag tycker det verkar
bekvämt med detta, slipper ha olika nätdelar med sig, sen finns ju
möjligheten att ansluta andra 230v-prylar oxå om man vill..  priset är
nästan detsamma.

frågan kvarstår dock:

Hur vet jag detta?  på nätadaptorn kan jag endast utläsa ( in 100-250 VAC
1,5A ,  ut 18,5VDC 4,9 A)
vad är en drossel i detta sammanhang? känner mycket väl igen ordet, men kan
inte placera det ...

Mvh Johan

Re: DC12V-> 230VAC

Det är detta som är problemet - man vet inte...
Därför är det så viktigt att prova - helst innan köp.

tyvärr har switchade aggregat en tendens att ha kapasitiv
ingång och därmed _kan_ ge trubbel vid användning av
fyrkantvåg-omvandlare.

om du väljer en omvandlare runt 110 Watt
(som bl.a mascot hade/har)
så har den en vanlig trafo i sig och
därmed relativt hög inre resistans i sig.
sådan brukar klara att mata även kapacitiva
ingångssteg.

Däremot de större omvandlarna , som har en DC/DC omv. från 12 Volt
till ca 335 Volt och sedan en brygga som polväxlar för 50 Hz
- dom är värre... - blir väldigt höga strömpulser vid varje
polvändning om nätaggregatets ingång är kapacitiv
tex. pga. nätfilter)

drossel är annat namn för induktans.

/TE

Re: DC12V-> 230VAC
Jag har en Dell Laptop med nätadapter. Eftersom jag håller på att modifiera
den (för 12V) så vet jag hur ingången ser ut:

Nätingången stöter först på 470pF från varje stift till jord, därefter ett
NTC-motstånd i serie, sedan 220nF parallellt, följt av den klassiska
dubbelspolen i serie i båda ledarna och sedan likriktarbryggan. Spolen
uppmäter 4mH per lindning. Efter likriktarbryggan glättningskondingen på
150uF och sedan i huvudsak switchtransformatorn och switchtransistorn.
Primärlindningen på switchtrafon har 38 varv på kärna med cirka
360nH/kvadratvarv.

Adapterns plastlåda är stämplad Dell, men inuti så är det tämligen säkert en
Astekprodukt. Märkt 100-240V input current max 1.5A, output power max 70W,
output 20V 3.5A. Verkar vara nästan, men inte riktigt lika med din. Är det
en Dell du har?

Kanske TE kan spinna vidare efter dessa uppgifter.

Lars-Örjan

VAC
kan

Site Timeline