ADSL-problem

Hej!

Jag har ett ADSL (och tidigare ISDN) som vägrar fungera klanderfritt.
Jag har varit i kontakt med Telias support vid ett flertal tillfällen
(senast idag). Men problem kvarstår. Problemet är att det ibland
börjar brusa i telefonen och internet samtidigt går ner. Jag har
testat allt som går att testa tror jag (inkl flera olika modem). Och
Telias support har testat så att det inte är något fel fram till
huset. Tänkte fråga om ni vet hur den där testen går till som görs
från supporten. Jag tänkte om den kanske inte går enda fram till huset
utan kanske till någon teleskåp i närheten eller något. För då skulle
det ju kunna vara något fel mellan där och huset. Några idéer?

Tänkte också fråga om det spelar någon roll om man använder
fiskögon(?) (som Telegubbarna har gjort här) eller om man använder
sockerbitar (som jag har gjort när jag har testat).

--
Per J

Re: ADSL-problem

Jag har haft liknande problem eftersom jag har luftledning in till huset.
Problemen kom med temperaturen men framförallt med blåsten! Så fort det
blåste så tappade jag uppkopplingen och det knastrade i luren, men det var
inget fel enligt Felia! Jag hade sån tur att ledningen totalhavererade under
ett blåsväder och då var Felia tvungen att fixa kabeln, sen dess har jag
aldrig haft problem med uppkoppling och knaster i luren (förutom dom gånger
Felias server har gått ner, speciellt då nyhetsservern).

Det borde fungera med "sockerbitar" under test, men generellt så är
"sockerbitar" bannlysta hos mig och enligt mig hör dom bara hemma hos
"klåpare" ;o) Gör dina kopplingar/skarvar direkt i telejacket istället och
använd inga skarvade kablar mellan dom olika jacken i huset.

Du hittar den info du behöver om både ISDN och telejackskopplingar hos Ken
på adressen http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/main01se.html

/Peter

Re: ADSL-problem

Då blir det till att införskaffa lite nya fiskögon om jag blir tvungen
att ta hit en, svindyr, Teliagubbe. Dom lär nog absolut inte gilla
mina små fina socketbitar...
Det är rätt kopplat.

--
Per J

Re: ADSL-problem

klanderfritt.
tillfällen
huset
skulle

Fiskögon är mycker bättre. Mycket mindre risk för oxider som leder
till problem.
(Inga skarvar är dock bäst, påverkar inte impedansen heller)

Danne

Re: ADSL-problem

Hur lossar man fiskögon i efterhand? Jag avbet dom, men det måste ju
gå att göra på något enklare sätt så att man inte förlorar kabel varje
gång man ska koppla om.

--
Per J

Re: ADSL-problem

varje

Man kan öppna dem och det är bökigt men jag avråder detta. Man behöver
en ny frisk yta i kabeln när man trycker dit nästa fisköga. Varför
tänker du koppla om så ofta ?

Mvh Danne

Re: ADSL-problem

Det är så att förstajacket är flyttat till övervåningen. För att ta
reda på att felet inte ligger mellan mitt "nya" förstajack och de
inkommande ledningarna är jag ju tvungen att koppla om. Men det
jobbiga är att felet bara uppstår i bland. Men jag ska testa att
koppla in modemet vid dom inkommande ledningarna och sen haka av
resten av telefonslingan. Brusar det fortfarande måste det väl vara
något fel på Telias bit? Och jag slipper väl betala reperationerna.

--
Per J

Re: ADSL-problem

Felia älskar "remote loopback" så därför är det väldigt sällan man skickar
ut en dyr tekniker med fötterna på jorden. Man kör fjärrstyrda elektroniska
mätningar från AXE stationerna mot kunden och är svaret "OK" just då,
släpper supporten ärendet.

Re: ADSL-problem

Betyder det att det inte är fel på Telias ledningar om deras test
lyckas? Eller kan det vara något fel ändå som inte upptäcks?

--
Per J

Re: ADSL-problem

Fukt i luften, fukt i marken, åska, statisk elektrisitet, andra störkällor
( starkström t.ex ), trädgrenar på luft ledningar... vad begär du?

Re: ADSL-problem

Gamla oxiderade plintar eller slarvigt inslagna sladdar i
kroneplintarna... - sådant kan ge jäkligt skumma fel

- eller att du har någon gammal proppväxel från 30-40 talet
under någon golv i huset...

Securitascentralen i någon stad i sverigen hade just det
problemet. Under många år med konstant krångel, brus och
glapp på telefoni och telia springande stup i kvarten
- ingen kunde begripa vad det var för fel och man bytte
kablar och höll på, både invändigt och utvändigt
- problemet fanns i hela området kring centralen och
man var inne på att ta fram den stora grävskopan,
tills man skulle renovera ett golv med misstänk fukt/mögelskada
- och hittade stor proppväxeln med oxiderade  teleproppar,
snyggt istoppade sina hål... centralen var inrymt i en gammal
järnvägscentral och det visade sig vara en ganska viktig
telefonväxelpunkt en gång i tiden, i stor sett hela områdets
telefontrafik gick igenom denna växel - och ingen hade koll
på detta, eller ens anade.

Man hade tydligren bara slängt ned denna växel med sladdarna
sittande i och byggt över skiten på 50-talet utan att någon
redde upp det hela - förmodligen var inte ens televerket
informerad om saken på den tiden.

/TE

Re: ADSL-problem

Fantastiskt  :-)
Det var någon som hade upptäckt att de hade en hel kabeltrumma
inkopplad och nedgrävd i marken som gjorde ledningslängden
från telestationen orimligt lång när de skulle installera ADSL
och gjorde en mätning. Man kan ju undra varför denna kabeltrumma
var inkopplad så där, kanske Televerket bara testade den någon
gång och sedan bara glömde bort den?
Det finns tydligen en hel del "lik i garderoben" landet runt.

Re: ADSL-problem

En annan grej, som har med radio är att vid mätning av läckande
kabel (undersökning pga. dålig GSM-täckning) mellan 2 T-stationer
så uppmätes drygt 2 km med TDR-mätare medans avstånden mellan
stationernrna var mindre än 1 km. det var så orimligt att vi trodde
TDR-mätare visade fel först... Det visade sig att i ena stationen
så ledde man runt 7/8" kabeln nära en kilometer innan det nådde
spårområdets läckabel, så det var inte mycket kvar av GSM-signalen
när det väl nådde avsedd område... 1 km 7/8" är en stooor rulle kabel!!

/TE

Re: ADSL-problem

Det var just därför Telia var tvungen att GE bort alla fastighetsnät till de
fastighetsägare som ville ha det. Felia hade noll koll på näten så den
statliga utredningen bedömde det som värdelöst...

Re: ADSL-problem

Det låter som jacket du anslutit filtret/modemet inte bryter bort
resten av dina telefoner ibland. Kolla så brytpinnen (plastpinnen i
mitten) i filterproppen är hel och byt ditt förstajack om du kan, det
kan ju vara felaktigt. Tar för givet att du satt filtret i första
jacket för där måste det sitta.
Steve

Re: ADSL-problem
On Mon, 05 Jan 2004 23:02:37 GMT Steve Dahlqvist

Jag har testat vid flera jack utan telefoner inkopplade och jag har
för mig att internet inte fungerade helt bra då heller. Men jag ska ta
och testa lite igen.

--
Per J

Re: ADSL-problem
On Mon, 05 Jan 2004 23:02:37 GMT, Steve Dahlqvist

Ett felaktigt jack är enkelt att justera ifall brytarens
båda tungor inte bryter ordentligt.

Se dessa två bilder
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/image/example/tele-17.jpg
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/image/example/telejack_nyare_01.jpg

Hela sidan
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/tele22se.html

Re: ADSL-problem
En anna sak jag undrar är, om du har en skarvkabel eller liknande till
filtret från jacket eller om du har filtret direkt i jacket och sedan en
förlängningskabel innan ADSL-modemet?
varianten med förlängningskabel innan filtret har jag varit med om kan
knasa. Det kan ju iofs även vara något med filtret..

// B.

Re: ADSL-problem
On 10 Jan 2004 14:38:18 +0100, Ernest McGurnik

Inget av dessa varianter skall vara något problem om allt
är rätt kopplat. Det förekommer så mycket felkopplingar att
det är ett under att det fungerar överhuvudtaget för folk.
Dessutom är det en hel del fel på mellanpropparna.
De är slarvigt tillverkade helt enkelt, men lätt att laga.
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/image/example/tele-17.jpg

Re: ADSL-problem
On 10 Jan 2004 14:38:18 +0100 Ernest McGurnik

Nej inga skarvsladdar, förutom att de inkommande ledningarna är
skarvade fram till det "nya" förstajacket.

--
Per J

Site Timeline