Genomplättering

Hejsan gruppen!

Sitter på ett litet problem, jag har använt mig av en
en färdig kretskortlayout, ett dubbelsidigt kort.
Något jag kommer att tänka på nu är att en del vior som
går via komponentbenen. Funkar fint med resistorer, då är
det bara att löda på bägge sidor, men attans tänkte jag inte på hur jag ska
göra med komponenter som täcker ena sidans lödö, som kondensatorer..

Har ni några tips? Något som möjligt vore bra är tunn metallfilm som man
kan klippa till korta cylindrar och löda dit i viorna.

Tips mottages tacksamt!

/ Johan Olofsson

Re: Genomplättering

Normalt så nitar man dessa. Borde finnas sådana på t.ex. ELFA att få
tag i. Det är små kopparnitar som man kör igenom viahålet och pressar
platt i en speciell nitapparat. Det går också utmärkt att knacka dit
dem med ett körnslag och en liten skomakarhammare mot hårt underlag.

Efter att man nitat mot kopparn rekommenderar jag att man flussar lätt
och löder lite på var sida, i synnerhet om man jobbar med
radiofrekvent signalering.

Lycka till.

Re: Genomplättering
Jag hittar inget sådant på Elfa, har du sett det där, isåfall hänvisning?

/ Johan Olofsson

Re: Genomplättering
www.solectro.se säljer dessa nitar...

/Daniel Forsgren

Re: Genomplättering

Tackar för länken!

/ Johan Olofsson

Re: Genomplättering

Hej

När jag gör layout själv brukar jag inte göra viorna vid sådana
komponentben. Men med en färdig layout brukar jag helt enkelt lyfta de
komponentera så jag kommer åt att löda översidan med en smal spets. De
komponeterna får alltså sitta lite högre över kortet har man en smal spets
behöver det inte bli så många mm. Lätt att bränna litet på komponentsidan så
man får vara snabb och försiktig...

lycka till

Hälsningar Håkan

Re: Genomplättering

Jag har funderat på det, men jag känner inte att det kommer att bli så bra
i mitt fall. Lutar mer åt att tillverka 'egna vior' , väntar
förväntansfullt på inköpsställen angående Ichimusai tips,
men tackar ändå.

/ Johan Olofsson

Re: Genomplättering

Du får gärna tala om vad de kostar när du får svar. Jag har sett dessa på
Elfa förut och har för mig att de var rätt dyra.

/Ingvar

Re: Genomplättering

Dom hade inga som var i rätt storlek, så det blev lite bonmeck istället.
Lödde tunna koppartrådar på ovansidan och drog dom genom hålet, satte dit
komponenterna. Virrade tråden på benen på andra sidan och lödde.

/ Johan Olofsson

Re: Genomplättering

Är det bara ben på kondingarna så är det väl bara att låta dom
stå lite på "styltor". Värre är det med IC-kretsar o dyl kanske.
Annars kan man använda benen i en IC-hållare. Man klipper sönder den och
använder benen. Men då står ju komponenten lite löst kanske.(om du inte
löder fast den i hållar-benet). Och så ska ju komp.benet få plats också.

Farnell har lösa stift att använda till IC-kretsar. Tillverkas av Harwin
(519935) .Farnell nr 519-935 ;men är dyra 2.35 st + moms

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail

Re: Genomplättering

Som sagt är tror jag det inte kommer fungera så bra i mitt fall.
Utan jag tänker köra på 'via-nitar'. Tror det blir enklare och bättre
än bonmeck här och där ;-)

IC-kretsar har jag inget problem med dessa har ju sina ben väl åtkomliga
på ovan som under-sida. Iofs kommer man inte åt runt om kring men det blir
kontakt iaf.

/ Johan Olofsson

Re: Genomplättering

dock räkna med att dessa rörnitar kostar en slant (20-30 öre styck)
och priset har inget med kopparvikten att göra...

Allt sådant där småplock är dyrt och har alltid varit det...

Har du separata utdragna vior där det inte skall gå
komponentben igenom samtidigt, så är det inget fel att
bocka och löda genomgående tråd snyggt på båda sidorna
istället.

virtråd är ypperlig för dito klenare övningar då det redan är
försilvrat och därmed väter bra vid lödning.

/TE

Re: Genomplättering

Jag har inte kollat upp priset ännu, men det låter som mycket billigt i
mitt fall. Haken är säkert att man måste köpa 1000 st.
Jodå visst, är flera vior som inte går där komponentkroppar är ivägen,
där använder jag ben-resterna från motstånden.

/ Johan Olofsson

Re: Genomplättering

ska

Hej Johan!
jag har ett reparationskit (CIR-KIT) med dessa genomföringar, verktyg och
mönsterkortsraparationer typ nya lödöar som jag tror att bland andra
http://www.desab-elektronik.se har till salu. Jag sökte på mitt CIR-KITs
art.nr. (6993-0082) och fick träff på deras sida...

/Peter

Site Timeline