PC mätkort, och drivning av stora spolar

Godkväll.

Jag har ett projekt på gång, där jag behöver mäta endel, och logga det i
en dator. Det kanske är lika bra att jag erkänner med en gång vad det går
ut på. Jag och en kompis håller på att bygga en bromsbänk, för att kunna
bromsa bilmotorer. Bromsen är en Telma, en typ av virvelströmsbroms som
kommer från en volvobuss. Det är två stora skivor med 16 elektromagneter
mellan.

Problem 1:
Huvudsyftet med bänken är att enkelt kunna justera in bränsle och
tändning efter maximal effekt, samt att kunna mäta upp vad för skillnad
tex. två olika insug gör. Således vill vi ha hård koll på avgastemperatur
på alla 8 cylindrar, lufttemperatur före och efter laddluftkylare,
motorns varvtal, momentet (från en lascell), blandningsförhållandet
(AFR/lambda) från en bredbands-lambdamätare, oljetryck, oljetemperatur,
säkert kommer vi på mer... Ett PCI mätkort var tanken, och antingen ett
visualbasic program eller labview. Men var får man tag på enkla billiga
mätkort? Ett par stycken analoga kanaler vore fint. National Instruments
har ju fina kort, men dom verkar väldigt dyra. Tips på var man kan köpa
kort, gärna begagnade, mottages tacksamt!

Problem 2:
Bromsmomentet, strömmen genom spolarna i virvelströmsbromsen, måste vi
kunna justera någorlunda steglöst. PWM styrning känns som en bra lösning.
Men varje spole drar 8 A, eller 120A totalt. 24V. Borde inte en så stor
spole sparka tillbaka ganska läskiga spikar när transistorn slutar leda?
Jag har ingen koll på hur stor frihjulsdiod man kan tänkas behöva. En
transistor och diod till varje spole känns säkrast, mosfetar som klarar
över 8A finns det ju gott om. Någon som kan tänkas ha några tips?

Ursäkta att det blev lite långt...

MVH
Kent Sjögren

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar
On Wed, 29 Sep 2004 17:40:18 GMT, "Kent Sjögren"

http://www.adac.com /
Har använt deras produkter utan problem. Mycket bra pris/prestanda.
Ska det vara ännu billigare/flexiblare får du slå upp A/D-kretsar i
Elfa och värma lödpennan.

International Rectifier är den som har störst utbud. Kolla deras
hexfetar. De har nog även logikstyrning som är användbar, det borde
funka att använda någon pwm motorstyrkrets. ELFA är agent för IR.

/Alf

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar
Hej Kent.
Maxim har en krets där du ansluter k-givaren på 2pinnar och sen har du en
SPI utgång
där du läser av temperaturen.

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk31%94

Kanske kan vara användbart.

Lycka till.
Mvh
Erik Lindstein

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

Hej!

Det här var ju perfekt! Max6675, omvandlar signalen från en typ K
tempgivare, 0-1024 grader C, till ett 10 bitars värde som skickas via SPI.
Jag har tagit hem ett par stycken, tänkte hänga dom på en PIC, så får den
skicka vidare värderna till datorn via serieporten. Tackar så mycket för
tipset!!

mvh
Kent

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

Kan man inte använde de där smidiga handhållna IR-termometrarna?

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

du måste känna till emissionsgraden på ytorna, då kulörer, ytstrukturer
och 'blankheter ger väldigt olika resultat.

tex blank aluminium kan vara väldigt varm utan att känna 'het'
baserat på upplevd strålvärme, medan sotad stålyta ala värmeplatta
på spis strålar mycket värme.

När det gäller elektronik så användes förr ofta vanlig påmålad tipex
på ytorna man ville mäta för att få en känd emissionsgrad på
alla mätpunkter.

Dock gäller det nog andra regler vid ett rödglödande
avgasargrenrör...

/TE

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

Borde fungera med justering till emissionsindex på materialet.

Responsen kan variera med mätområdet.

Kolla Gnuplot, och Tcl/Tk.

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar
On Fri, 01 Oct 2004 10:16:34 GMT, "Kent Sjögren"
Problemet med interfacekort från ebay är när de ska
repareras/ersättas. Händer alltid när det är som minst lägligt.
ADC0808 och 8255-kretsar är ok men om det sitter exotiska kretsar på
kortet och det har ovanliga kommunikationsgränssnitt och kommer från
företag som upphört existera så är det inte roligt när det börjar
krångla. Oavsett kort, köp dubbel uppsättning. Det blir billigast i
längden.
Alternativet som jag använder ibland är kort från
www.decisioncards.com . Det är lågpriskort utan nämnvärd kvalitet men
har enkla standardkretsar som är lätta att reparera. Oftast när jag
använder dessa kort så är det för att få tillgång till simpla digtala
I/O-portar där jag sedan hänger på min egna hårdvara.

Min allmänna erfarenhet av byggen liknande ditt är den svåra biten
inte att få ihop A/D och op-kretsar utan att få driftsäkerhet med avs
på elektriska störningar och jordströmmar. Använd optokopplare där det
går, balansera och lågpassfiltrera små signaler, skärma rubbet men
använd inte samma strömförsörjning, jord eller ens skärm som till dina
bromsspolar om du inte har otrolig koll på området. Häftiga tändsystem
till bilmotorer och kul rippel från dina drosslar kan göra livet surt
för de flesta mätsystem. Jag stöter ständigt på nya problem trots att
jag hållit på ett tag. Det värsta är att ibland kan det vara otroligt
svårt att komma till rätta med störningar som orsakar konstiga
mätvärden.

Här följer en lång historia kanske, men ämnet snubblar lite över ditt
projekt. Jag var i yngre dar aktiv inom rally och byggde in massor av
egentillverkad elektronik i bilen inklusive avancerade tändsystem.
Resultatet av tändsystem mm testades i bromsbänk förstås. På lite
krokiga vägar ledde detta till att jag åtog mej att leverera
elektroniken till ett annat bromsbänksbygge. Det var rätt långt
hemifrån, men saker går ju skicka per post och kunden ansåg sej klara
installationen själv, så det skulle nog ordna sej. Inte.

Det krånglade från början. Mätgivare blev oförklarligt instabila.
Bromsbänken var modell rullande landsväg, helt mekanisk med luftturbin
som broms så här misstänkte jag inga elstörningar. All elektroniken
inklusive dator och givare skickades tillbaka till mej för
undersökning. Kunde inte finna något fel, men jag la till lite
lågpassfilter och avkopplingskondensatorer i mätkretsarna. Ingen
verkan.
Över en helg undersökte jag bromsbänken på plats. Gjorde egna
kalibreringar och allt var ok, så nu skulle vi testa med en bil. Bilen
spändes fast i bänken och när allt var klart drog man fram två stora
elfläktar på hjul. Dessa ställdes framför bilen och skulle ge motorns
kylare luft. Slutligen kopplade man in fläktarna i eluttaget jämte
datorn....
Man kunde se på bildskärmen hur den blev nästan svart när fläktarna
kopplades in. Här var ett uppenbart problem men det värsta var att
problemet ökade när strömförsörjning till fläktarna fixades från annat
håll. Problemet var nu pinsamt tydligt. När fläktarna startade blev nu
alla mätare knas. Bromsbänkens ägare ansåg mycket kyligt det som fullt
klart att min elektronik inte höll måttet och tyckte att det var bäst
om jag plockade bort prylarna omgående. Medans han ägnade sej åt att
plocka ut testbilen började jag studera hur mycket jobb det var att
plocka bort elektroniken.  Mellan bromsbänk och mätförstärkare/dator
mm var kablaget lagt i rör ingjutet i betonggolvet. I vardera änden
satt kopplingsboxar och två dsubkontakter nere i golvbrunnar. Dessa
kablar hade lokala elektrikern dragit enligt mina anvisningar. Öppnade
en golvbrunn och kollade. Allt såg välgjort ut så när som på en detalj
som jag tyckte lite konstig. Tre av dsubkåporna var av metall men en
var av förkromad plast. Jag hade levererat fyra metallkåpor. För
säkerhets skull öppnades plastkåpan och kollades. Kabelns skärm var
ansluten i dragavlastningen precis enligt min anvisning för
metallkåporna men denna kåpa var av oledande plast. En kabel gick mao
flera meter utan skärm i golvet under fläktarna upp i en golvbrun med
nästa kabel som i sin tur ledde till en elfabox med op-kretsar på
enkelsidigt störkänsligt experiment-pcb. Allt skärmat med samma
obefintliga skärm. Hade inga kåpor med mej och testet skedde en
söndag. Som nödhjälp lödde jag dit en enkel tråd mellan kabelskärm och
dsubdon. Tyvärr tyckte kunden att han redan offrat nog av sin söndag
på mej och ville inte göra fler tester, men ok, låt skiten sitta kvar
så kanske han testade till veckan.
Men han ringde på några dagar senare och sa att det nog var bättre att
jag hämtade grejerna. Han ville inte lägga mer tid på något som inte
fungerade bättre.
Följande helgen körde jag åter dit och skulle demontera. Jag fick vara
själv i verkstan då ägaren hade viktigare saker för sej. Fan flög i
mej så i stället för att demontera satte jag upp min egna bil i
bromsbänken, väl medveten om att detta i högsta grad skulle ogillas om
någon kom på mej. Lyckligtvis fungerade nu elektroniken helt perfekt.
Mycket arbete och många mil med bil, allt för en missad skärmning.

/Alf

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

jag lider med dig - det behövs så jäkla lite för att det skall välta
hela lasset - och än värre är det när kunden och/eller
underentreprenörer skall göra saker själv för att hålla
nere priset  och inte kör med samma 'störningskänliga' ögon
och därmed  misstag och fel eftersom de inte kan bedömma
konsekvenser av tex. erätta bortslarvade kontakttdon med annan typ
som i ditt fall....

sedan är det svårt att förklara och reglera 'skuldfrågan' om de
övh. inte greppar varför det är på det här sätter...

kvoter är svårt för väldigt många mäniskor...

/TE

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

Just precis så blev det i detta fallet. Kunden var inte nämnvärt
tacksam utan tyckte att "det var på tiden" , installatören som mycket
riktigt slarvat bort dsubkåpan ansåg att det var elektroniken som var
problemet. Han hade lång erfarenhet av plastkåpor och aldrig haft
problem tidigare. Mina resor och extraarbete fick jag stå för själv.
En lärorik förlustaffär för min del.

/Alf

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

Vad blir din framtida strategi?

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar
On 02 Oct 2004 15:48:26 GMT,

Det var mer än 20 år sedan. Det jag lärde mej var att i fortsättningen
bygga pcb med inbyggd robusthet. Dubbelsidigt med bra jordplan så att
elektroniken fungerar hyggligt även om skärmning faller bort.
Ett problem som kvarstår är att jag fortfarande inte klarar att skriva
"vattentäta" tekniska instruktioner och därför oftast försöker
dubbelkolla resultatet.
För tillfället jobbar jag med sjukvårdselektronik för ett amerikanskt
bolag, som är livrädda för stämningar om något skulle gå fel. Allt
inklusive kvalitetsprotokoll dubbelgranskas såväl tekniskt som
juridiskt. Varje enskild komponent såsom kondingar och motstånd har
sitt egna dokument där man går igenom följder av fel värden,
komponenthaveri mm. Dessutom har dessa dokument i sin tur sin egna
kvalitetsdokumentation. Särskilt kritiska komponenter ska ha redundans
eller felindikering och mjukvara som kollar att redundans och
felindikering alltid fungerar.
Trots allt detta har på sent stadie av utvecklingen hittats
oförutsedda tekniska problem. Problemet går enkelt att rätta till men
följderna dokumentmässigt räknas i ett antal tjocka pärmar och många
mantimmar.
Inser numera att Murphys lag alltid kommer lura där man minst anar det
och min strategi är att ta det med jämnmod när utvecklingsarbeten ger
bakslag. Ett antal sena övertidstimmar i slutet på varje projekt är
priset man får betala för att hålla på med denna typ av arbete. Vill
jag alltid sluta jobbet klockan fyra så finns det sådana arbeten
också.

/Alf

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

Kanske vore bra med någon slags skärmingssensor mekanism på pcb. Så att kunden
inte skyller ifrån sig?

Är det inte risk för minsta motståndets lag. Så att om en konstruktion har ett
principfel undviker man att ändra den pga det dokumentations och testjobb
som åtföljer?

Antar att lönekuveret motsvarar insatsen? ;)

Hur är det med EMC o .dyl för sjukvårdsapparatur?
Hur mycket dom tål t ex.

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar
On 03 Oct 2004 11:37:18 GMT,

Jo, då har man kanske lappat ett hål, men det är 9999 hål till att
lappa och detta med en begränsad budget. I fredags drabbades jag av
något av en klassiker:
Kunden -Prestanda är instabila.
Jag -Tänds lysdioden som indikerar att rätt driftstatus uppnåtts?
Kunden -Nej, den lysdioden har varit sönder länge...
Kunden i fråga var en erfaren mättekniker. Har funderat en stund på
hur man kan skriva generella instruktioner som tar hand om denna typ
av problem på ett sätt så att kunden verkligen tar till sej detta.
Tips mottages.

Mindre förbättringar undviks eller läggs på hög för kommande revision.
Det finns sällan utrymme för principfel.

Jag har mycket flexibel arbetstid som löneförmån.

Kunden vill att apparaten ska vara så bra att den kan få de rätta
stämplarna (IEC,UL,FCC,CE...) och har oftast inte någon egen avancerad
uppfattning om eller krav utöver detta. Mycket kunde göras bättre men
EMI-filter, kopparfingrar och skärmburkar kostar både utrymme och
pengar och tillför inte kunden något mervärde om det inte är
nödvändigt för funktionen. Det som skiljer denna elektronik från
genomsnittet är kanske främst riskanalyserna om något går fel,
särskilda isolationskrav och att man har större kostnadsramar för
utveckling/produktion för att garantera en något högre kvalitetsnivå
med avseende på resultat från riskanalysen. Den enda kunden, som jag
kommer ihåg nu, som haft egna specade EMC-krav rörde ESD. Utöver detta
finns särskilda krav på viss sjukhusutrustning men detta täcks in av
typ EN60601 vilket är EMC-relaterade normer för luftburen
kompatibiltet, inte något märkvärdigt, så det är inte Tempest eller
strålningshärdigt man konstruerar.

/Alf

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

Om ej rätt driftstatus.. låt apparaten sluta fungera helt. Det borde ge viss
uppmärksamhet. Dock bör den visa vad som är fel.

Hur ser dessa isolationer ut rent schematiskt?
Överslag i t ex en tens apparat skulle kunna få sina effekter..

Hur är mobiltelefoner (GSM/3G) och datorlan (802.11x) i konstruktions synpunkt?
Finns väl en anledning till att dylikt är totalförbjudet på sina ställen.

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar
On 04 Oct 2004 01:49:04 GMT,

Ajdå, trodde det var meningen.

De strålar självklart ut det de är avsedda att stråla.
Att funktionskritisk elektronik blir utstörd av en mobiltelefon får
anses som dålig konstruktion eller att den är så gammal att situtionen
inte fanns när den konstruerades. Fram till 2001 omfattade FCC
EMC-specen för sjukhuselektronik frekvenser upp till 1 GHz. När specen
skapades fanns varken wlan eller Bluetooth.
Ett sätt att lösa EMI mellan två enheter är att förbjuda den ena
parten.

/Alf

Re: PC mätkort, och drivning av stora spolar

Dock vill jag kommentera att i Wlan och Blutetooth
så är utnivåerna betydligt lägre - GSM så fick man pulsa ut upp till 2
Watt från nallen, medans Wlan kanske får sända som max 100 mW (har inte
kollat) - dom 13 dB i uteffekt gör en hiskelig skillnad
om grejerna blir störda eller inte.

jag har haft kunder som har skrivit omfattande nedkopplingsanvisning av
utrustning kopplad till läckkabel med resulterad fältstyrka av max -60
-90 dBm i området inför öppnande av känslig teknikskåp - och önskan
om  färrstyrning av dito - varför frågade jag, jo man skall stänga av
GSM-telefonen innan man öppna skåpet - annars blir det trubbel i
digitalelektroniken där...

Folk har ingen som helst grepp om kvoter... att det skiljer
1000000000 ggr i effekt mellan GSM telefons utsändning och det som
kommer ut ur läckkabeln är ingen som inser... - eller dess inverkan
av det.