Fråga om temperaturreglering

Känner nå'n till en billig temperaturreglering för att styra en kylfläkt, typ bimetalltermostat?

Inga krav på extrem noggrannhet utan slår till vid 30-35 grader och slår ifrån igen vid 20-25 grader. Skall klara 230V AC och nå'n Ampere.

Det mesta på marknaden verkar vara tvärtom, slår till vid lägre temperaturer.

--
Reply to: crister (at) minister (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte mina V8-or".
"Den enda goda miljömuppen är en komposterad miljömupp!"

Detta inlägg omfattas av lagen om upphovsrätt, nu för stunden
och fram till 70 år efter min död.
Reply to
Crister Sporrong

Ett alternativ är att koppla det till ett relä med brytande anslutning, så när termostaten slår till så drar relät och bryter styrda kretsen.

Demmpa
Reply to
Demmpa

Kolla denna sida:

Där finns det två termostater med växlande brytare E8580514 och E8580515

Har tyvärr inte tillgång till priset hos Elektroskandia Men tyvärr verkar grundpriset hos en annan elgrossisten (Ahlsell) ligga på

674:- + moms.... Så hos en elfirma kanske det blir en 1000:- för dom brukar vara duktig på att ta betalt!

Så idén med ett relä i mellan verkar inte så dum.

Clas i sjön har lite billigare lösning då (ca 250:-):

+

// Tony

Reply to
Spamfree

Ujj! Det var lågbudget som gällde :-) Dessutom är det svårt att få in en sådan enhet där jag vill mäta (ut från ett litet väggrack/skåp in i ett 100mm spirorör innan fläkten).

Ja, Demmpas ide verkar bra, Elfa har en bimetalltermostat med 40/25 grader som jag borde kunna vända på med ett relä.

Blev lite "klunsigt" också i mitt fall. Dessutom finns det ingen elskena i närheten så jag får hitta ett kapslat relä och skruva fast vid fläkten.

Tackar!

--
[...]

Tack, din lösning blir det nog (utvecklade diskussionen efter Spamfrees inlägg).