Styra 4st 7seg med så få pinnar som möjligt.

Jag skulle behöver kontrollera 4st individuella 7-segments led displayer med
så få pinnar som möjligt på en mikrokontroller, kostnad är också en faktor
som bör räknas in.

Några tips och eller idéer?

Antar att det är någon slags serie->parallell register samt några bcd-7seg
eller liknande jag bör använda mig av men
det kan ju finnas smartare alternativ.

/Erik

Re: Styra 4st 7seg med så få pinnar som möjligt.
On Fri, 26 Dec 2003 19:47:49 +0100, "Erik Lindstein"

Du är på rätt spår Erik. Det finns skiftregister som kan driva den
ström som behövs för att tända segmenten, UCN5810 är en med 10
utgångar som kan kaskadkopplas med så många du behöver. Du klarar dig
med 3 st. och då kan du styra ett par decimaltecken också. Den behöver
tre pinnar för att fungera och en fjärde om du vill kunna tända och
släcka displayen. Den förutsätter displayer med gemensam katod. En
annan variant är skiftregister med serie in och parallell ut som styr
ULN2803 som sänker ström från diplayerna som är va typ gemensam anod i
detta fallet. Sista fallet blir ungefär samma antal styrpinnar men
fler kretsar. A 6275/6276 är en trevlig krets där man styr
segmentströmmen med ett gemensamt motstånd för varje krets, de
ovanstående kräver ett motstånd per segment. Ska du styra stora
siffror (fysiskt stora) så är de ofta uppbyggda av flera LED per
segment och då kanske A 6275/6276 kan bli i klenaste laget. Tittar man
närmare i Elfa så ska man kunna finna fler kretsar med serieingång som
klarar att styra led-segment men detta är vad jag kommer på nu.
Berättar du mer om projektet så kan jag nog precisera mer.
Steve

Re: Styra 4st 7seg med så få pinnar som möjligt.

med
faktor
bcd-7seg

Hejsan.
Jag tänkte ta fram en liten poängtavla till ett bräd spel.
Det skall finnas 4st tryckknappar á Jeopardy.
Den som trycker först skall få svara, svarar han rätt skall domaren öka hans
poäng på poängtavlan via en tryckknapp.

Det skall även vara en summer som spelar en melodi när någon tryckt.
Därför tänkte jag använda en mikrokontroller så jag kan ändra melodin och
diverse andra saker utan större ingrepp..

Men för att styra 4st 7segmentare går det åt rätt många i/o och jag vill
göra denna lösning så bilig som möjligt.

/Erik

Re: Styra 4st 7seg med så få pinnar som möjligt.
On Sun, 28 Dec 2003 15:13:55 +0100, "Erik Lindstein"

OK -jag hade tagit  en A6276 per 2 siffror. Tre trådar behövs för
funktion. Displayen kan släckas med en fjärde tråd. Tror inte
prisskillnaden blir så stor om man jämför med skiftregister 74hc164
och ULN2003 om man ska beställa i Elfa. Första alternativet blir
snyggast och det går att kasadkoppla ett stort antal om jag förstått
rätt, kretsen klarar 10 MHz och det är mer än de vanliga 8-bits
microcontrollerna orkar spotta ur sig. Blir det problem får man väl
sakta ner. Ska varje spelare ha 4 siffror blir det 8 kretsar och det
ska inte ställa till några problem och allt på samma tretrådsbuss,
eller fyrtråd om du enkelt vill kunna släcka displayerna och siffrirna
kvar. Programmeringen ska inte vara något problem heller, varje möjlig
siffra eller tecken motsvaras av ett bitmönster som ska klockas ut
till drivkretsarna.
Steve

Re: Styra 4st 7seg med så få pinnar som möjligt.

displayer
hans

Detta låter mycket bra.
Jag får tacka och buga för hjälpen Steve.

Mvh
Erik Lindstein

Site Timeline