Om LCD skärmar

Dessa skärmar håller ju som alla vet på att ta över marknaden helt och
hållet.
Jag har hållit mig lite avvaktande till dom, prestandan har inte varit
perfekt och jag tycker också att det verkar lite konstigt.
Skärmen som sådan blir ju inte sliten och att nån skulle sälja nåt som
håller för evigt är ju inte så affärsmässigt direkt.

Jag snackade med en kille som är datansvarig vid ett företag här på orten,
han säger att skärmarna bleknar efter några år.
Tydligen är det lysrören som sitter i över och underkant som blir svagare.
Jag har vid nåt tillfälle varit med om att reparera en spänningsmodul för
försörjning av dessa rör, den verkar vara nåt som kan tänkas paja.

Så det är tydligen bara bakgrundsbelysnngen som är den svaga länken på en
sån här skärm, sen håller den faktiskt för evigt,   Är det så?
När rören väl bleknar , kan man byta dom då?
Eller är det som med projektorerna, tillverkarna har köpt upp hela
produktionen och kryddat priserna bortom allt rimlighet.
Finns det piratrör?
Är det viktigt att man byter till precis rätt rör (om man nu får fatt i nåt)
eller är dom ungerfär lika allihop?
Vad är skillnaden isåfall

Re: Om LCD skärmar

Det är drivenheten för de där kallkatodslysrören som måste klara av
de nya rören när man byter. De klarar ett viss effektuttag och att
ge viss spänning. Det kan vara många hundratals volt ut från dessa
vid starten.
Dessvärre verkar drivenheten i sig vara en svag punkt.
Troligen går den varmt och kondensatorerna torkar i den.
Annars är det bara att byta kallkatodslysrören och drivenheten.
Mycket viktigt är att man får tag på kallkatodslysrör med
samma färgegenskaper, färgtemperatur (Kelvingrader) och
färgåtergivningsindex (CRI eller Ra) för att färgerna skall
bli de rätta. Detta blir nog det svåra.
Bästa vore om man kunde köpa ett par uppsättningar kallkatodslysrör
och drivmoduler när skärmen är ny, direkt från tillverkaren
medan de är i produktion.  Sedan kan man byta vartefter.
Den dag jag köper en sådan LCD-skärm skall jag undersöka om jag
kan köpa extra kallkatodslysrör och drivenhet (om den är separat).

Re: Om LCD skärmar
Bör finnas reservdelar att köpa, precis som för TV-apparater.

janne

Re: Om LCD skärmar

Det är dessvärre lite dåligt med sådant numera.
Företagen vill inte kosta på lagerhållning av reservdelar.
Man bör i alla fall försöka köpa innan produkten försvunnit
från marknaden.
Jag skulle i alla fall försöka köpa en uppsättning
kallkatodslysrör i tid om jag köpte en platt skärm.
Sådana lysrör har en livslängd på 10000-15000 timmar, men
kortare om man startar den oftare (som tar på livslängden).
Det är cirka 8766 timmar på ett år.

Re: Om LCD skärmar

Hur mycket kontinuerlig brinntid motsvarar en tändning av rören?

/Micke

Re: Om LCD skärmar

Det vet man inte, det beror på hur bra drivenheten gör tändningen.
Det finns alltså ingen exakt siffra.
Jag har sett lysrörsdrivenheter som förstör lysrören på mycket
kort tid.  Långt över 20 gånger snabbare än andra.

Re: Om LCD skärmar
När vi nu är inne på bakgrunsbelysning...

Om jag ersätter den med en OH-projektor, får jag upp bilden på duken då?

/Micke

Re: Om LCD skärmar
Reservdelar till en elektrisk apparat brukar åtminstonde kända märken
lagerhålla minst 20 år. En annan sak är priset. Om priset på
reservdelen är hög kanske det inte lönar sig reparera den..
janne

Re: Om LCD skärmar

Det är 10 år som har gällt, inte 20.
Tror inte de har utökat det till 20 år på sistone.

Site Timeline