Tv-sändaren i Vislanda

Körde genom södra Småland nu i påsk och la märke till att det satt vertikalt
monterade VHF-antenner på en del hustak. Har vislandamasten tidigare sänt på
VHF-bandet? Hur längesedan är det i så fall? Enligt televerket radios
frekvensbroschyr från -88 sänder både ettan och tvåan på UHF.

Fredrik Östman

Re: Tv-sändaren i Vislanda

Jag vet inte om Vislanda har sänt vertikalt, men i dagens läge verkar
det av huvudsändarna bara vara Varberg som sänder med vertikal
polarisation, SVT 1 på kanal 10 med 1 kW ERP. Men det finns fortfarande
tydligen en hel del slavsändare kvar med vertikal polarisation.

Allt finns ganska utförligt beskrivet på:
http://www.teracom.se

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Jo, det känner jag till. Aktuella frekvenslistor och täckningskartor är inga
problem att hitta. Äldre uppgifter verkar det vara värre med.
Kan ju lägga till en fråga också. Visst har Hörby TV1 sänt på låga
VHF-bandet en gång i tiden?

Fredrik

Re: Tv-sändaren i Vislanda

Vislanda sände TV1 på kanal 5 vertikalt VHF-III bandet. Jag kommer inte ihåg
när man gick över till UHF-bandet.Den vertikala polarisationen berodde nog på
att dansk TV också sände på kanal 5 från Bornholm, fast med horisontell
polarisation och då kunde störningar mellan sändarna undvikas.
Det är riktigt att Hörby TV1 sände på låga VHF-bandet kanal 2.

MVH Stefan Lövgren

Re: Tv-sändaren i Vislanda

Jag tror Vislandasändaren sände på VHF fram till mitten på 60-talet,
men de antennerna du såg var nog avsedda för någon av dessa nu aktiva
sändare:
Nässjö k.10
Emmaboda k.8
Högsby k.4

/Alf

Re: Tv-sändaren i Vislanda

De du räknar upp sänder väl ändå inte med vertikal polarisation?
Åtminstone inte enligt Teracoms webbsidor.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Nej du har rätt, men frågan var om Vislandasändaren sände på VHF.
Polarisationen vid mottagarantennen på dessa frekvenserna brukar inte
säja så mycket om sändarens polarisation. I synnerhet inte i
smålandsskogarna där direkt optisk sikt ofta saknas.
Jämför t.ex de flesta FM-sändarna. De sänder oftast med horisontell
polarisation. Så egentligen borde även bilantennen vara horisontal?

/Alf

Re: Tv-sändaren i Vislanda
vertikalt

Dessa är väl horisontella? Nässjö och Högsby ligger för lång bort. Sen kan
det inte ha varit k 4 heller för det var inte den typen av antenn.
Antennerna var nog lite för välbehållna för att suttit uppe sen 60-talet.
Ett mysterium detta. :-)

Fredrik Östman

Re: Tv-sändaren i Vislanda

sänt
Har för mig att det var i slutet på 70-talet Vislandas vertikala sändningar
på kanal 5 stängdes ner. På grund av kollision med Bornholm.  Antennerna är
inte så välbehållna när man kommer upp på taket och synar lite närmare :-)
Bågfil ,polygrip och våld brukar vara rätt verktyg.

                   /Kent

Site Timeline