PC startar ej

Jag gjorde i ordning en PC åt en bekant. Fungerade perfekt innan jag lämnade den till honom. Efter ett tag ringde han och sa att den vägrar starta (första starten). Diskar och fläktar verkar starta, på nätverkskortet och moderkortet lyser en grön diod men det kommer inte fram nå´t på skärmen och tangentbordet får ej spänning, inga pipsignaler vid uppstart. Ingen skillnad när jag kopplat bort alla PCI, AGP och minnen.

Vad är det som kan vara fel? Moderkortet? Spänningsaggregatet?

/Daniel

Reply to
Daniel O

vad är det för moderkort? vad är det för spänningsagg? vad är det för processor? har han haft dator öppen (från att du lämnade den till honom och han ringde dig)?

Demmpa
Reply to
Demmpa

Hej ......

Kollat så inte videokortet lossnat från agp slotten på moderkortet ???

/ Anders

Reply to
swealt

lämnade

och

skillnad

Skicka frågan till swnet.sys.ibm.pc och fråga **/kent, han vet säkert om det fattas en +5V eller så.

Reply to
DataSpider

Han har bl.a. haft grafikkortet bortplockat, när moderkortet känner av att det inte finns antingen minne, grafik, processor eller om det är vissa fel på dessa så piper moderkortet olika signaler. varje typ av signal-pip betyder en viss komponent. men moderkortet piper inte öht.

Demmpa
Reply to
Demmpa

du missade tydligen att han korspostade till just den gruppen, alltså till både swnet.sys.ibm.pc och swnet.teknik.elektronik.

Demmpa
Reply to
Demmpa

och

det

Ja, chello(?) tar ibland flere dagar på sig att skicka inlägg eller response innan jag får dem. Jag skall kolla upp detta så fort jag orkar, börjar bli jobbigt...

Reply to
DataSpider

Byt newsleverantör.

--
/Jonne
Reply to

Kan definitivt rekommendera algonet. 349:- per annum och skalaccess, news... ja allt man förväntar sig av en bra ISP.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 11:13:00  up 9 days, 18:57,  3 users,  load average: 0.01, 0.07, 0.03

Är inte så enkelt som att man måste dra ur nätsladden i några sekunder? Jag har så på en av mina burkar att den "hänger" sig och att det inte går att starta datorn förrän man dragit ur nätsladden.

Förövrigt kan det ju vara MB som pajat åxå.

--

Mysko
Reply to

Hear, Hear!

--
/Jonne
Reply to

"DataSpider" skrev i meddelandet news:BjiQb.1111$O41.64230@amstwist00...

och

det

Kolla ovanstående. Har du nå´n teori?

/Daniel O - Är ingen köpare, bara tjötar!

Reply to
Daniel O

Om du inte har några minnen på moderkortet startar den inte.

Har din granne "pillat" i datorn, har du provat "reseta" bios. Provat annat grafikkort ? Säker på att cpun inte är trasig ?

Brukar sällan vara fel på kraft agg men prova ett annat om möjligt.

Om burken var hel när du lämnade den till honom måste han ha gjort något galet förutsatt den inte har överhettats.

Reply to
Dennis

"Dennis" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

skärmen

om

Ryckte ur samtliga kablar och kort och satte sedan tillbaka dom igen. Den startade då igång som vanligt igen. Måste vart nå´t glapp någonstans som gjorde at den totalhänge. Tack alla för hjälpen med tips m.m.

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Jag har varit med om liknande förut, fick panik och tänkte , nu är datorn sönder. Men efter att ha tagit ut kort, nollställt bios, plockat ut minne och diverse försök att bota i olika lägen, tillslut gick det.

Om möjligt uppgradera bios'en i datorn, de kan anhjälpa felet om de berode på de.

Och "reseta" bios brukar funka. Ovanligt att drabbas av "totalt" stopp.

Ett annat fenomen kan vara om man har "halvtaskig" hårsvara, t.ex minnen.

Jag hade ett Super 7 kort förut med pc100, jag körde med pc133 men de funkade inte bra, ibland bootade inte datorn och windows krachade konstigt och annat, efter byta till pc100, var det inga problem.

Mysko fel som inträffar ibland

Reply to
Dennis

"Daniel O" skrev i meddelandet news:bv17e8$n3l7g$ snipped-for-privacy@ID-149799.news.uni-berlin.de...

jag

starta

nätverkskortet

Och nu ett par starter senare beter den sig likadant igen.... ska ta hem den och kolla den i helgen. Får väl hoppas att nå´n den lämnar felsignal på diodena. Kanske någon som har nå´n idé?

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Vet du vad som hände när du rykte allt och felet blev avhjälpt? Det är 9/10 den stora stömkontakten som "ärgar".

Testa igen.. och dra på kontaktspray i värsta fall.

**/kent
Reply to
**/kent

Ingen

säkert

Den

den

Kallödningar, kolla nogrant om lödningarna har släppt vid anslutningarna/kontakterna. Kolla även att sladdarna sitter ordentligt fast i kontakterna. Testa även med kylspray och hårtork om du har mojlighet.

Reply to
DataSpider

"DataSpider" skrev i meddelandet news:GLgSb.1902$O41.74914@amstwist00...

innan

Provat

som

Ok, men vad ska man ha kylspay till? Hänger inte riktigt med här...

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Du har ingen nytta av kylspray i detta fall, det är DataSpider som försöker vara viktig å märkvärdig.

**/kent
Reply to
**/kent