Fråga om UPS

Jag har en APC SmartUPS med inbyggt 12V ackumulator.

Kan man utan risk ers=E4tta den inbyggda accen mot en extern bil-acc p=E5 60 Ah?

Finns det n=E5got att t=E4nka p=E5?

Skall ha den som backup i huset i Bulgarien f=F6r cirkulationspumpen i v=E4rmesystemet, str=F6mavbrott sker ofta och med vedeldad kamin och radiatorvattnet st=E5r still =3D kokning (explosion?).

Pumpen drar iofs bara 180 w s=E5 den interna accen kanske r=E4cker n=E5n timme. Men man vill ju vara p=E5 den s=E4kra sidan.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Den kanske inte är konstruerad för drift i flera timmar. Risken är att den då inte orkar gå så länge på grund av att den blir överhettad.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Du skrev inte vad det var för storlek på din ups. De lite större ha ofta fläktkylning. = kan hantera värme bättre. Där finns även modeller som har speciella uttag på baksidan för att kunna hänga på fler batterier = ökad drift tid. Obs tid! inte kapacitet. Dessa modeller har då en laddkrets som orkar återladda batterierna efter ett strömavbrott. Det orkar inte de små ups erna med. Ellar tar mycket läng tid.

XR(V)

Reply to
XR(V)

XR(V) skrev:

re.

att kunna=20

efter ett=20

OK. Kom just p=E5 att pumpen drar inte mer =E4n 80W inte 180 och UPS-en =E4r en APC Smart-UPS, 390 Watts / 620 VA,Input 230V / Output 230V,=20 Interface Port DB-9 RS-232

S=E5 det kan v=E4l t=E4nkas r=E4cka till?

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

XR(V) skrev:

re.

att kunna=20

efter ett=20

Kom p=E5 att pumpen inte drar mer =E4n 80W, inte 180W.

UPS-en =E4r en APC Smart-UPS, 390 Watts / 620 VA,Input 230V / Output 230V=

Str=F6mavbrotten brukar inte vara mer =E4n max en timme, oftast betydligt mindre. Det borde v=E4l funka =E4ven med interna accen, bara det att jag m=E5ste flyga med blyet i incheckat bagage, t=E4nkte d=E4rf=F6r k=F6pa en bilacc nere i BG.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Som alltid - prova detta med extern batteri inkopplad och se att den inte blir för varm även efter en timmes drift - 20 - 50% last sägs gå bra men då din motor är enfastyp och förmodligen med start/driftkonding eller av skärmspoletyp så drar den mycket reaktiv effekt - och det är den faktorn som kan värma UPS:n mycket mer än vad Wattangivelsena indikerar.

---

Fråga flygbolaget först om de accepterar att få ta med sig en standard UPS (se till att ha artikelnummer etc. framme) med små blybatterier i.

Givetvis pratar vi bara batterier av SLA-typ som gel-batterier eller AMG-batterier (Absorbed glass matt) vilket brukar vara fallet med sådana inbyggda batterier. Restriktionen kan vara att du måste ta med UPS:n som handbagage (om du får den igenom röntgen vid säkerhetskontrollen...) just för att bagageutrymmet ofta inte är trycksatt då dessa batterier kan böja småpysa vattenånga och gaser (syre och väte i 'perfekt' blandning... - dock bara små mängder i matskedar räknat per cell) ur batteriets ventiler på hög höjd - dessa är 'bara' designad för ca 0.1 hg övertryck över omgivningen innan de börja släppa igenom gas.

Dock enklast och minst risk strul är att ta bort dessa batterier och packa ned UPS:n stryktåligt i din vanliga bagage.

laddare i sådanahär UPS:s brukar vara urursla med kanske bara 300 mA laddström - med stora batterier måste laddningen lösas på annat sätt i kanske parallelldrift om man skall över 50% laddgrad inom 24-48h (för att batteriet inte skall snabbsulfatisera - vilket den gör om laddstatusen är under 50% över 24h)

Jag vill minnas att jag läst att det är ytterst ovanligt att bagage- utrymmena *inte* är trycksatta. Iofs är väl lufttrycket detsamma som i kabinen, så avsevärt lägre än 1 ata är det nog hur som helst.

--
Dr. Hans-Christian Becker
'96 VN750 SM5TLH KG6POK

Utan att jag __vet__, jag utgår på ren teknikkänsla från att trafikflygplan har tryckssatt bagageutrymme. Det enlklaste sättet att göra en burk (=flygplanet) som skall hålla för övertryck är att göra en cylinder med halvsfäriskt avslutning (fpl akter) och så gott det går halvsfärisk i andra ändan oxå (=cockpit). Dessutom fraktas djur, allt ifrån hundar och katter till hästar i bagageutrymmet. Djur är ofta mer känsliga för undertryck (lågt syrgaspartialtryck) än människor. Så en blyack blir nog behandlad som människa oavsett om den checkas in eller tas som handbagage.

thomas

Reply to
Thomas Lindberg

RH> Jag har en APC SmartUPS med inbyggt 12V ackumulator.

RH> Kan man utan risk ersätta den inbyggda accen mot RH> en extern bil-acc på 60 Ah?

RH> Finns det något att tänka på?

RH> Skall ha den som backup i huset i Bulgarien för RH> cirkulationspumpen i värmesystemet, strömavbrott RH> sker ofta och med vedeldad kamin och radiatorvattnet RH> står still = kokning (explosion?).

RH> Pumpen drar iofs bara 180 w så den interna accen kanske räcker RH> nån timme. Men man vill ju vara på den säkra sidan.

RH> Ralph

Jag har en sådanhär, tyvärr så existerar inte företaget längre. (Jag kan inte hitta det på Eniro).

Men det måste finnas andra firmor som tillverkar liknande styrsystem.

Denna funkar utmärkt och ett fulladdat bilbatteri varar flera dagar om man justerar in en låg intervall. När sen nätet går på igen så laddas bilbatteriet igen med ca 2-3 A i början och som sjunker efterhand till underhållsladdning.

Den enda nackdelen är att cirk-pumpen (liknande din) för lite oväsen när den får in (troligen) ren fyrkantsvåg (jag skall kolla upp det där någon gång när jag får tid). Men det kan man stå ut med om nätet sviktar.

/bengan

Reply to
Bengan

Jodå, tel:0920-259245

Låt bilbatteriet även driva en 12V typ 80 mm datorfläkt så får UPS:en det lite svalare.

/Alf

Reply to
Alf.F

Kanske man rätt och slätt kan fixa någon tättslutande box som kan behålla trycket och ev gaser..?

Något bra tips hur man ser om ups kroknar av större batteri?

Reply to
pbFJKD

Eld och rökutveckling?

Skämt åsido, som Torbjörn sade kan tiden till full laddning bli ganska lång, men det enda som är kritiskt borde vara att UPSen tål [full] belastning under längre tid än den utsätts för med standard- batteriet.

--
Dr. Hans-Christian Becker
'96 VN750 SM5TLH KG6POK

Tänkte om man kan se det från tekniska data (om dom publiceras..) eller annat sätt utan att testa & pressa ut magisk rök :)

Reply to
pbFJKD

Tveksamt, tror jag. Iofs skulle man nog kunna göra en rimlig gissning baserad på specad drifttid vid maxbelastning kombinerat med storlek på kylflänsarna.

--
Dr. Hans-Christian Becker
'96 VN750 SM5TLH KG6POK

Hans-Christian Becker skrev:

ndard-

eller

=E5

Tack f=F6r alla intressanta kommentarer. H=E4r =E4r iallafall spec:

Skall v=E4l prova lite h=E4r med en bilacc och se vad som h=E4nder.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

[...]

OK - den har stegad sinus, ~ 5% dist vid full last så den är i alla fall lite vänligare mot tex motorer än motsvarande fyrkanvågriktare ala 'modifierad sinus'

Enda sättet är att prova - så länge det inte börja lukta starkt 'varm elektronik' så är det i regel inge fara. ofta brukar dom klara sig ganska bra vid < 50% last

nogrannare analys:

Stoppa in en (isolerad) termometer sensor (tex biltemas billiga inne/ute-termometer) där du tror blir varmast - kylfläns eller trafo - du kan ju alltid köra den ett tag med halv last och därefter (avstängd) känna efter vilka komponenter som blir varmast och sätta sensorn där.

vid långtidskörning så är det som stora klumparna som avgör om det går att köra länge eller inte - smågrejor som effektmostånd etc. når sin arbetstemperatur tämligen kvikt så dom kan man ignorera, utan det är typ trafo och stora kylfänsar man skall titta efter - troligen har dom termoskydd ändå, i allafall på halvledarsidan - medans trafo är det lite värre med. - trafons egna förluster ökar kvickt med ökad värme och är den runt över 100 - 120 grader så är det inte bra då man närmar sig curir-punkten med allt större magnetiska förluster - kopparspolen har också 30% högre resistans vid 100 grader än vid rumstemperatur...

blir trafon bit över 100 grader (och ofta börja lukta) - sorry... - lägre last är det som gäller då