Enkel radiofrekvens

Hej

Har en liten fundering. Säkert enkelt för den som är lite insatt i
radio, själv är jag det inte...

Det enda jag behöver är en sändare, på låt säga 27 MHz, ej kritiskt,
som ska sända ut en bärvåg. Denna skall i mottagaren detekteras och
helt enkelt ge ut en hög signal, låt säga fem volt, när bärvågen
finns. Vore GRYMT tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med detta.
Som sagt, frekvensen är inte kritisk då jag bara ska ha den på några
sekunder för att detektera bärvågen för att kunna få indikation på att
bärvåg finns.

MYCKET tacksam över eventuell hjälp!

Mvh Björn Persson

Re: Enkel radiofrekvens
Vilket avstånd är det fråga om här?

/J

Re: Enkel radiofrekvens
Johan frågade vilka avstånd det var fråga om.

Som svar på det blir, tja, ca en meter.  =)

Ska ha den att reagera utanför dörren. När jag trycker på en knapp
utanför dörren ska detekteringen på andra sidan aktiveras. Så inga
stora avstånd alltså.  =)

On Sun, 12 Sep 2004 19:21:33 +0200, =?ISO-8859-1?Q?Johan_StE4%ck?=

Re: Enkel radiofrekvens

Hmm... Trådlös ringklocka? Såna finns väl att köpa på typ Clas Ohlson.

Fredrik Östman

Re: Enkel radiofrekvens

Det enklaste, och kanske billigaste, är nog att köpa ett par 446 MHz
komradioapparater (walkie-talkie). Det borde vara ganska enkelt att ge en
signal ut när squelchen öppnas. För säkerhets skull kanske man bör välja en
modell med sub-toner så grejerna inte riskerar att aktiveras av störningar
eller av annan radiotrafik på samma frekvens.

Mvh
Fredrik Östman

Re: Enkel radiofrekvens

http://www.kjelloco.se /
88900 433 MHz mottagarmodul

88901 433 MHz sändarmodul

99 kr styck och enkla att annvända,
finns säkert billigare någon annanstans, men många kronor är det väl inte

Re: Enkel radiofrekvens

Fungerar bra såvida det inte finns någon radioamatör i närheten som
försöker använda amatörradiobandet på 432-438 MHz, för då fungerar de
där prylarna inte alls... Välj hellre någon som använder ett
frekvensband som inte delas mellan riktigt så många olika typer av
användare.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

/Johan

Re: Enkel radiofrekvens

Tack så HEMSKT mycket för den, den blir alldeles utmärkt till det jag
ska ha den till! Tack, tack och tack igen! Redan beställt! Gjorde på
momangen!

Re: Enkel radiofrekvens

Hoppas bara att det fungerar för dig och att du inte störs av andra 433
MHz-användare i närheten. Jag har själv t ex av misstag stört ut en
fjärrkontroll till en byggkran utan att jag visste om det...

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Lite OT men hur kom man fram till att det var dina grejer?
Hur gick det i övrigt?
/ Kjell

Re: Enkel radiofrekvens

Lite komplicerad historia, men kranens fjärr störde även vår
amatörradiorepeater så vi försökte spåra störningskällan på olika sätt.
En amatör som kör lastbil körde förbi byggplatsen och hörde störningen
väldigt tydligt. Jag undersökte det vidare och kom fram till att det var
byggkranen. Men precis den vägen hade jag själv åkt flera gånger med
sändare på några watt och då omedvetet även stört ut kranen...

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Då är det tillverkaren av fjärrkontrollen till byggkranen som måste
skärpa sig - man kan fan inte bygga sådana yrkessaker på dessa 433 MHz
helt enkelt - sådant borde nästan vara fängelsestraff på!!!

Är man seriös byggare så har man förstås egna kanaler att åka på
då det är mycket mera än så som behöver radiokontakt - som tex. komradio.

Man skall inte glömma bort att 433MHz är radioamatörerna band som
allmänheten 'lånar' av och inte tvärt om!!!