Bredband med radiomodem

Har bredband via radiomodem och Usb.
Kan man via någon förgrening koppla in radiomodemet
till två datorer?

Kjell

Re: Bredband med radiomodem
On 23 Feb 2004 14:07:14 +0100, "Kjell Andersson"

Inte om du kör USB, då får du istället använda
Internetdelningsfunktionen i Windows.
Routrar brukar inte gå att koppla till USB.
Ethernet är mycket bättre.

Re: Bredband med radiomodem

Frågar därför  jag har stora svårigheter  få det att
fungera via Internetdelningsfunktion. (WindowsXP och Windows98SE)
Använder Nortons brandvägg och det strular.
Har brandväggen på WindowsXP och den stoppar försöken från
Windows98SE att ansluta till Internet.
Hur göra?

Kjell

Re: Bredband med radiomodem

Eftersom det du säger, Internetdelningen är supersvår att
få igång har jag tröttnat.

Prova med Proxy+ som jag nu kör med min W98 dator till
min Internetdator (WinXP Pro).

Proxy+ är gratis: http://www.proxyplus.cz /

Den funkar uuuutmärkt!

Ralph

Re: Bredband med radiomodem

På vilken dator skall Proxy+ installeras?
WindowsXP (där modemet finns) eller Win98?

Kjell

Re: Bredband med radiomodem

På datorn med modemet.

Du installerar bara Proxy+ där samt startar upp den. I den andra datorn går du in
i din browser och väljer proxy-anslutning, HTTP-proxy alltså, och adressen är
din XP-dators adress, t.ex. 192.168.0.1 samt port 4480 (den som P+ använder).
Vips - du är på Internet!

Porten kan ändras i P+ om man vill. Det finns en mäktig mängd information i
"help"
när du är i Admin-sidan.

Det finns i programmappen en Users Guide på 43 sidor, help-filen är på 71 sidor!

Det finns en browser-baserad: http://127.0.0.1:4400/settings administration för
P+
där du kan göra MÅNGA intressanta inställningar. Men där hänvisar jag till den
kompletta manualen. (127.0.0.1 är den egna datorns

Det loggas en hel del intressanta saker, kolla runt så får du se.

Admin-sidan kan du också öppna på den andra datorn med: http://192.168.0.1:4400
alltså där P+ körs.

Men för att bara koppla den andra datorn till Internet behöver du inte göra någon
konfiguration i Admin-sidan.

Det finns en cache i P+ som är begränsad  till 1Mb i gratisversionen där man kan
vara
upp till tre användare med mailhantering och två som arbetar samtidigt. För fem
fulla
användare och obegränsad cache kostar P+ 99 USD eller 82 euro.

Lycka till!

[...]

On 23 Feb 2004 14:15:25 +0100, "Kjell Andersson"

Mitt tips är att inte använda windows internetdelningsfunktion, som
gjort att strula samt det finns flertalet begränsningar i den (tror
de, inte säker) prova istället t.ex http://www.kerio.com/kerio.html
doch vet jag inte om det finns demovarianter etc. Jag körde denna
produkt förut när jag hade ISDN, de betyder dock att datorn med
modemet inkopplat till USB måste vara igång för att de andra datorerna
ska kunna ta sig ut på Internet. De är alltså en mjukvaru-router,
istället för att ha en hårdvarurouter som många numera har som kör via
ADSL.

Site Timeline