Chipset kylnings hjälp

Hej (igen).

Jag undrar vilken metod är bäst för att kyla chipset eller ett chip
som blir varmt. Först måste man ha en kylfläns men hur sätter man fast
den på bästa sätt ? finns det något specellt LIM ?

På en del moderkort t.ex sitter passiva kylningen fast med någon form
av hållare och säkert värmeöverförade "gega" men på en del äldre
grafikkort t.ex där sitter ju flänsen i fråga helt fast precis som den
var limmad.

Behöver veta då jag ska sätta fast passiv kylning i en router där jag
tyckte huvud chipet blir på tok för varmt. :/

Kan nämna för "ken" som säkert läser detta, ADSL modem blir varm och i
mitt fanns de kylning på huvud chipet.

:)

Re: Chipset kylnings hjälp

Ett bra lim för kylflänsar, har testat själv..min "brandvägg" har CPU
fläkten limmad med detta.
http://kylning.com/info.php?manufacturers_id33%&products_id33 %

Annars är kanske detta mer vad du söker, och billigare med..
http://www.whynoi.se/shop/product.asp?intProdID21%8

/Leif

Re: Chipset kylnings hjälp
On Sat, 24 Jan 2004 17:10:26 GMT, "Leif Jenemyr"

Jaha, Arctic prylar har jag använt förut, jasså de är alltså ett lim
med värmeöverförande egenskaper då ?

Re: Chipset kylnings hjälp

Precis, jag har haft det till CPU'er och grafikkort's GPU'er. Ersatt
bullriga och utslitna orginalfläktar/kylare....

/Leif

Re: Chipset kylnings hjälp
On Sat, 24 Jan 2004 17:10:26 GMT, "Leif Jenemyr"

Tittade just på arctic silver sidan, du hade helt rätt, deras "epoxy"
variant är de jag behöver sedan behöver man någon att fästa på chipet
i lämplig storled :)

Mvh Dennis

Re: Chipset kylnings hjälp
In snipped-for-privacy@4ax.com,

Kanske ett peltierelement med kylfläns?
Scrolla ner på den här sidan:
http://tinyurl.com/26rps
--
ÐIÇK

A CRAY is the only computer that runs an endless loop
Re: Chipset kylnings hjälp
On Sun, 25 Jan 2004 11:30:46 +0100, "Dick Andersson"

Nja, de behövs inte , jag råkar faktiskt ha en utmärkt liten kylfläns
, ser ut lite som dessa som sitter på moderkort, och den är något
mindre vilket passar utmärk, då routern den ska sitta i är liten.

Tror annars att elfa har en del sådana prylar, finns chipsetkylnings
kit att köpa men dessa är för små tycker jag.

Tack ändå.

Re: Chipset kylnings =?ISO-8859-1?Q?hj=E4lp?=

hur varmt - är det så att du bränner fingrarna först efter 10 - 15 s ??
(runt 50 - 60 grader) - då är det inte för varmt!

eller

ger det bevisligen problem när den är varm.

(har haft en 486-CPU som gav level-1 cache-missar då
  och då när den var runt 40 - 50 grader och däröver
- gav slumpmässigt instabil dator (3 minuter till 1 vecka
innan krasch) och var väldigt svårhittat, det var ett kvidande
i en loggfil i linux som fick mig på spåret och efter inhandlande
av en peltier-element processorkylare så var problemet
fullständigt borta.)

Normalt brukar annars 'för varmt' vara när komponenter ligger
över 85 grader C - och då brukar fingret vara borta igen inom
1 sekund när man känner efter... ;-)

/TE

Re: Chipset kylnings hjälp

Tja jag brukar försöka hålla mig till att köpa prylar med passiv
kylning. Detta gäller en router och de blir inte så varmt att den går
sönder men det blir tillräckligt varmt tycker jag och då borde det
finnas kylning på den. Det skadar inte i alla fall.

Re: Chipset kylnings =?iso-8859-1?q?hj=E4lp?=

Nej, det gör det inte under förutsättningen att du är snäll med
grejorna när du pillar på kylplåten.

Dock är det inte heller säkert att det hjälper :)

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 10:38:00  up 9 days, 18:22,  3 users,  load average: 0.00, 0.03, 0.04

Re: Chipset kylnings =?ISO-8859-1?Q?hj=E4lp?=

En variant som jag använt är att man lägger en ytterst liten klick av sin
favorit kylpasta mitt på kylflänsen, det ska vara så lite så det inte kan
flyta ut till kanterna. I hörnen sätter man små droppar av superlim. Sedan
trycker man fast flänsen.

mvh
Bengt

Site Timeline