Chipset kylnings hjälp

Hej (igen).

Jag undrar vilken metod är bäst för att kyla chipset eller ett chip som blir varmt. Först måste man ha en kylfläns men hur sätter man fast den på bästa sätt ? finns det något specellt LIM ?

På en del moderkort t.ex sitter passiva kylningen fast med någon form av hållare och säkert värmeöverförade "gega" men på en del äldre grafikkort t.ex där sitter ju flänsen i fråga helt fast precis som den var limmad.

Behöver veta då jag ska sätta fast passiv kylning i en router där jag tyckte huvud chipet blir på tok för varmt. :/

Kan nämna för "ken" som säkert läser detta, ADSL modem blir varm och i mitt fanns de kylning på huvud chipet.

:)

Reply to
Dennis

Ett bra lim för kylflänsar, har testat själv..min "brandvägg" har CPU fläkten limmad med detta.

Annars är kanske detta mer vad du söker, och billigare med..

/Leif

Reply to
Leif Jenemyr

Jaha, Arctic prylar har jag använt förut, jasså de är alltså ett lim med värmeöverförande egenskaper då ?

Reply to
Dennis

Precis, jag har haft det till CPU'er och grafikkort's GPU'er. Ersatt bullriga och utslitna orginalfläktar/kylare....

/Leif

Reply to
Leif Jenemyr

hur varmt - är det så att du bränner fingrarna först efter 10 - 15 s ?? (runt 50 - 60 grader) - då är det inte för varmt!

eller

ger det bevisligen problem när den är varm.

(har haft en 486-CPU som gav level-1 cache-missar då och då när den var runt 40 - 50 grader och däröver

- gav slumpmässigt instabil dator (3 minuter till 1 vecka innan krasch) och var väldigt svårhittat, det var ett kvidande i en loggfil i linux som fick mig på spåret och efter inhandlande av en peltier-element processorkylare så var problemet fullständigt borta.)

Normalt brukar annars 'för varmt' vara när komponenter ligger över 85 grader C - och då brukar fingret vara borta igen inom

1 sekund när man känner efter... ;-)

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Tja jag brukar försöka hålla mig till att köpa prylar med passiv kylning. Detta gäller en router och de blir inte så varmt att den går sönder men det blir tillräckligt varmt tycker jag och då borde det finnas kylning på den. Det skadar inte i alla fall.

Reply to
Dennis

Nej, det gör det inte under förutsättningen att du är snäll med grejorna när du pillar på kylplåten.

Dock är det inte heller säkert att det hjälper :)

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 10:38:00  up 9 days, 18:22,  3 users,  load average: 0.00, 0.03, 0.04

Tittade just på arctic silver sidan, du hade helt rätt, deras "epoxy" variant är de jag behöver sedan behöver man någon att fästa på chipet i lämplig storled :)

Mvh Dennis

Reply to
Dennis

Kanske ett peltierelement med kylfläns? Scrolla ner på den här sidan:

ÐIÇK

A CRAY is the only computer that runs an endless loop
Dick Andersson

Nja, de behövs inte , jag råkar faktiskt ha en utmärkt liten kylfläns , ser ut lite som dessa som sitter på moderkort, och den är något mindre vilket passar utmärk, då routern den ska sitta i är liten.

Tror annars att elfa har en del sådana prylar, finns chipsetkylnings kit att köpa men dessa är för små tycker jag.

Tack ändå.

Reply to
Dennis

En variant som jag använt är att man lägger en ytterst liten klick av sin favorit kylpasta mitt på kylflänsen, det ska vara så lite så det inte kan flyta ut till kanterna. I hörnen sätter man små droppar av superlim. Sedan trycker man fast flänsen.

mvh Bengt

Reply to
Bengt