Dålig kontrasr

Hej.
Fick för mig att koppla upp en lcd (BT22008) till ett projekt. Kopplar
in den precis som vanligt. verkar vara standard men vad vet jag. En lcd
som suttit där tidigare funkar bra men den här syns knappt bokstäverna
på. Hur jag än skruvar på potten för kontrast. Till saken hör att den
legat länge i gömmorna. Finns det något man kan prova för att få lite
bättre läsbarhet eller är den på väg till skrotlådan? Om någon undrar
varför jag byter lcd när den gamla funkar så är det för att jag vill ha
en större.
mvh
Steve

Re: Dålig kontrasr

Får väl tillägga att det är en 2x20 tecken 44780-typ.

Re: Dålig kontrasr

Är du säker på att denna LCD fungerar lika dant beträffande
kontrastjusteringen?

Kan du på något sätt justera kontrasten?
Jag menar om du kan justera kontraster så man kan få "osynligt" och
"halvsynligt" så känns det som att du bara har fel värden på potten.

Har du däremot konstant kontrast då du vrider på potten så skall du nog
kolla om du inte kopplat fel, har en icke kompatibel LCD eller att den kan
vara trasig.

// lasse

Re: Dålig kontrasr

Vissa LCD:er, speciellt dom som går att avläsa även från sidan
(supertwist?) brukar vilja ha någon volt negativ spänning på kontrastpinnen
för full läsbarhet. Mät vad du har på kontrastbenet när du har
kontrastpotten vriden för full kontrast?

mvh
Kent

Re: Dålig kontrasr
Kontrastpotten är helt vriden mot gnd och då syns det dåligt. Vrider man
mot mer positivt så försvinner det fort. Eftersom det börjar skönjas
text när potten är i bottenläge så tror jag inte på att det är fel
värde. Spänningen är noll vid högsta kontrast och det verkar faktiskt
som den vill ha negativ spänning. Detta står inget om i de datablad jag
hittat (vad jag kan se). Ska se om jag kan få dit något negativt för att
testa. Där är ingen negativ spänning i kretsen för övrigt.

Steve

Re: Dålig kontrasr

Provade med ett 9V-batteri och en pot. Vid -3 V syns det mycket bra men
samtidigt poppar det upp en tanke ur minnets dunkla vrår. En del LCD ska
  ha fyrkantsvåg för att inte få för mycket ström åt samma hålla i
bakplanet. Men det kanske inte gäller den här rackaren. Vi får se hur
länge det funkar. Tack för alla tips. Nu får man väl leta upp en
inverter för -5V... Datablad
http://www.codix.hu/display/an/adatlapok/batron/bt22008.pdf på LCD:n
föresten.

Steve

Re: Dålig kontrasr

eller en inverter med en motstånd och en konding som ger fyrkanvåg
ut och en liten likriktare/kaskad samt en zener som stabiliserar
bör ge dig en perfekt negativ spänning - sådant här behöver man inte ha
komplicerade reglerkretsar till för... - eller om man är lat kan man
använda en maxim RS232-krets med inbygda kondingar... - med
ingångspinnarna rätt kopplade  så ger dess utgång säkert
-6 - -7 volt med en smula drivförmåga dessutom :-)

/TE

Re: Dålig kontrasr

Har man redan en MAX232 ic, med externa kondingar, i sin krets (om man
har rs232-kommunikation förmodlingen..:) så går det fint att "låna" lite
negativ spänning från den. -10V är externt avkopplad med en kondensator,
där är det smidigt att bara knycka lite spänning. Displayen drar ju i
princip ingenting på kontrastbenet. Jag gör själv så, ibland har man ju
tex. en PIC, med display, som vill kunna prata med en dator via RS232.

mvh
Kent

Re: Dålig kontrasr
Fiffigt! Där är ju faktiskt en MAX202 på kortet. Annars finns det ju
kretsar med 555: och liknande. Detta verkar dock enklast. Enligt
datablad är kortslutningströmmen 10 mA på RS232-sidan och displayen drar
0.5mA på kontrastingången. Antar att ska funka men man ska inte ropa hej
förren man provat. Ska sätta ett motstånd innan potten också så man inte
skjuter lcd:n med för låg spänning.
Får återkomma med resultatet.
Steve

Site Timeline