DTMF

Jag är på jakt efter en DTMF-sändare som ska användas till fjärrstyrning.
Jag vill inte bygga för mycket själv så det vore smidigt om man kunde slakta
en telefon så får man knappsats på köpet. Frågan är hur svårt det är att
hitta DTMF-signalerna på kretskortet. Några tips? Och hur kritisk är
spänningsmatningen?

Jag vet att innan tonvalstelefoner blev vanliga så fanns det lösa
nummersändare att köpa. Vet någon om sådana fortfarande säljs någonstans.

Fredrik Östman

Re: DTMF
Telia har en liten dosa med högtalare som man håller framför luren.
Den har även minne för ett antal nummer den heter  ( TELIA Access )
bör fungera.
Bertil
slakta

Re: DTMF

fjärrstyrning.
någonstans.
Jag tror att jag har en sådan dosa liggande någonstans. Är det intressant ?

Re: DTMF
?

Ja. Hör av dig via mail.

Re: DTMF

intressant
För säkerhetsskull även hit:

Skicka mig en snigel adress så skickar jag DTMF-sändaren med posten.
Har inte testat dosan så den är oanvänd men du bedömmer om det är nå´t att
ha.

Du får mitt PG nummer ( XXXXXXX ) och betalar vad du vill :-)

Deal?

Re: DTMF

Det finns integrerade kretsar (IC) som kan sända DTMF. Exempelvis denna:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/226921.htm
Söker du på IC:n så hittar du säkert ngn enkel byggbeskrivning som passar
ditt ändmål.

--
ulf johansson

Re: DTMF

Jag har tittat lite på den men det känns som att det kan bli lite
komplicerat och dyrt. Hittar man en gammal telefon på en loppmarknad för
några tior som går att använda vore det ju guld...

Fredrik Östman

Re: DTMF

och du kanske måste ägna massa tid för att se hur den fungerar
- hur den spänningsmatas och om ingångaena går att hantera,
även om ABCD-tonerna är tillgängliga osv.

/TE

Re: DTMF

passar

Ja, det är ju det som är problemet. Om någon har några tips på
tonvalstelefoner som är lätta att jobba med vore det tacksamt.

Mvh
Fredrik Östman

Site Timeline