installation av väggutag.

Hej, tänkte bygga en vägg framför en gammal vägg för att försänka in
lite nischer och få det allmänt modernt och snoffsigt.

Problemet är att det sitter ett vägguttag på den gamla väggen.

Min tanke är att skruva fast ett vägguttag för utanpåliggande montage på
den nya väggen. Detta uttag skall få sin ström från det gamla
vägguttaget via en sladd med stickpropp (gjuten 16A).

Är detta att definiera som en fast installation ? dvs är jag som lekman
behörig att utföra den.

När blir det en fast installation? är det när jag bygger bort
möjligheten att dra ur kontakten ur väggen?

Blir det rentav inte en fast installation om jag bygger en
inspektionslucka så att det lätt går att avinstallera ?

/Mats

Re: installation av väggutag.
Så får du inte koppla!

Ja, det nya uttaget, även om det är utanpåliggande, är en fast installation.
Att mata ett sådant från en sladd med stickpropp är absolut "aj aj".

Nej, det nya uttaget räknas till den fasta installationen.

Det spelar ingen roll.

Varför inte fälla in ett nytt uttag i den nya väggen (som du ändå ska bygga)
och
sedan dra matning på riktigt sätt, d.v.s. plocka bort det gamla uttaget och
dra ny kabel (i vp-rör) till det nya uttaget.

Om du gör det korrekt och riktigt så har ju ingen anledning att ifrågasätta
vem som gjorde installationen.

/johan

Re: installation av väggutag.
Ajdå ... jaja, vi ställs inte för ett fullbordat faktum ännu i alla fall.

Varför då ? man får väl skruva ihop skarvsladdar, lampor och apparater
själv "om man vet vad man håller på med" . Jag undrar om detta inte kan
ses som en skarvsladd och skillnaden ligger i att jag skruvar fast den
på väggen i stället för att låta den ligga på golvet.

Det blir ju inte fast ansluten till elnätet eftersom det sitter ett
kopplingsdon emellan.

Ponera att jag fäster uttaget på en löstagbar platta då ?

Ptja, jag vill ju bara göra det enkelt för mig, utan att äventyra
försäkringar och sånt.
Å andra sidan, vilken elektriker skulle kunna ha mage att fakturera mer
än en timme för en sån skitgrej...

Re: installation av väggutag.

Problemet är att delar av skarven blir inbyggd.
Därför är det inte tillåtet.

Re: installation av väggutag.

Det är en avsevärd skillnad mellan att _lägga_ något respektive _skruva
fast_ något i dessa sammanhang. Föreskrifter m m finns på:
http://www.elsak.se
(Det är en del att läsa igenom, men det är trots allt ganska enkelt att
hitta i om man söker något speciellt.)

Den är inte fast ansluten till elnätet visserligen, men det är inte det
som är det intressanta eftersom när du ansluter den så ansluter du något
som inte får anslutas med vanlig stickpropp eftersom du i så fall
ansluter saker som är avsedda för fast installation med en lös
stickpropp avsedd för lösa installationer, hänger du med? :)

Det vore något för elsäkerhetsverkets jurister eller
försäkringsbolagen... :) Nejdå, det är en fast installation så fort du
skruvar fast uttaget någonstans. Det är bara lösa skarvsladdar eller med
grendosor som är undantagna och då enbart om dom ligger löst, dessa får
inte fästas på eller i något på något vis.

(Jag har själv fått anmärkning av en inspektör på att jag satte fast en
grendosa med buntband i ett rack i samband med en
datanätverksinstallation. Det klassades som fast installation med
utrustning som inte får användas för fast installation. När en
elektriker sedan hade lagt 10 minuter på att skruva dit en uttagspanel
för rackmontage istället så blev det godkänt. Svårare var det inte att
göra rätt istället för fel.)

Du äventyrar verkligen försäkringar om du gör som du tänkt. Om du
istället gör installationen helt enligt föreskrifterna men utan formell
behörighet äventyrar du i praktiken inga försäkringar, även om
installationen egentligen inte är laglig.

Det är en helt annan fråga...

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Vore intressant å veta hur det ligger till med installation som är utförd på
ett till ett absolut fackmannasätt, men av ej behörig installatör. Hur dessa
betraktas vid eventuell inspektion/tillbud etc..

Re: installation av väggutag.

berhörigt eller ej är en juridisk grej på vem som skall
få skulden om det inte går som det är tänkt och har inget
med sjäva utförande att göra.

kort sagt så vill din försäkringsbolag ha en annan försäkringsbolag
(behöriga installatörens) att bråka med om man ser en chans att klå
någon annan på kostnaden om orsaken visade sig vara slarvigt
jobb. - och du får ingen ersättning om de ser att installationen
inte är fackmässig utfört och orsakat skadan och du inte kan bevisa
att du betalt för ett korrekt jobb just där (behörig elektriker).
Försäkringsbolagens (informellt) primära uppgift är ju att inte
betala ut övh. om de ser en chans att smita...

/TE

Re: installation av väggutag.

Har jag förstått dig rätt?? Så fort man skruvar fast något är det en
fast installation, lösa skarvsladdar/grendosor är undantagna om man inte
skruvar fast dem?

Personligen tycker inte jag att det är något fel med att fästa en
skarvdosa med buntband för jag äventyrar ju inte säkerheten på något
sätt. Vad finns det för vetenskapliga belägg för att det skulle vara
farligt att göra på det sätt som du gjorde? Bara för att en
paragraf-framställare tycker så så behöver det ju inte vara rätt. (Det
är ju inte alltid de lever i den verkliga världen)

--

/Anders

Re: installation av väggutag.

Var det privat eller var det företag?
Det låter som om det var på ett företag.
Om det var privat vem "beställde" inspektionen?

Var det i en 19" racketskåp?

Sådanna där ljusorglar (tre blinkande lampor i takt med musiken)
som man kan bygga själv får man använda privat men så fort
dom ska användas innom något företag så måste utrustningen
bl.a. vara CE-märkt för att en inspektör ska godkänna
inkopplingen av utrustningen.

Re: installation av väggutag.

Såna man har i tennishallen? :-)

/johan

Re: installation av väggutag.

Det var kommunal verksamhet, men anmärkningen var enligt lagstadgade
elsäkerhetsföreskrifter, inte enligt kommunens egna idéer och principer,
vilket man också fick passa sig för ibland.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451