Autoformat =?iso-8859-1?Q?p=E5?= Thomson

Hej,

Jag har införskaffat en Thomson Tv (modell 32WT45ES) och undrar om man
via servicemenyn på dessa apparater kan stänga av den mycket
irriterande funktionen som automatiskt ändrar bildformatet ? Jag har
tittat i servicemenyn, men inte hittat något som kan kopplas till
denna funktion. Krävs det något Thomsonspecifikt gränssnitt och dator
för att stänga av denna funktion, eller kan det göras via
servicemenyn ? ("sökvägen" och namnet på menyvalet vore i så fall
trevligt att veta)

/Johan

Re: Autoformat på Thomson

Denna modellen är väl ca:2 år gammal (!) va?
Anledningen att jag frågar är att jag då (2 år sedan) modifierade ett antal
sådana.
Om den är nyare kanske problemet är löst via användarmenyn , dock inte
service-menyn.

Modifieringen består av att man avlägsnar de ytmonterade resistorerna RR316
o RR317.
Dom sitter på undersidan på det högra kortet , pos.J5.

Då kopplas "letterboxDetection" -processorn bort , och du får sen sköta
zoomen manuellt (pil höger/vänster).
/Morgan

Re: Autoformat =?iso-8859-1?Q?p=E5?= Thomson
Hej,

Det kan stämma med åldern. Jag får undersöka detta ytterligare. Är
det mycket rivning för att kunna löda bort RR316 och RR317 ?

/Johan

--

Johan Johansson

Re: Autoformat på Thomson

Nej.
Däremot så är det lite annorlunda med bakstycket på tv:n.
Underst sitter en kraftig plasthake som man böjer undan  med en skruvmejsel.

Kontakterna på det högra kortet (kallas SSB , Small Signal Board) är
färgmärkta , så
dom kan du lossa och plocka bort hela kortet , och jobba med det vid ett
bord.
Koordinaterna är som sagt J 5.
Leta noga , det är ena små jävlar.
/Morgan

Re: Autoformat =?iso-8859-1?Q?p=E5?= Thomson

Ok, tack för tipset !

Tänkte höra om du vet om positionen på texten kan justeras via
servicemenyn ? När jag ser på "widescreensändning" så kommer en del
av textraden under nedre kanten av bilden och blir osynlig (när jag
använder zoom1 i första läget). Använder jag zoom 1 läge 2 klipps ju
en del av bildens överkant. Det handlar ju om så lite av texten som
försvinner så det vore trevligt om det gick att justera ? Var i
servicemenyn i så fall ?

/Johan
--

Johan Johansson

Re: Autoformat på Thomson

"> Tänkte höra om du vet om positionen på texten kan justeras via

Titta på testbilden (16:9) , ex.vis STV2 (förmiddagar) digitalt just för att
se ifall bilden verkligen
ligger fel.
Gör den inte det så ska man inte lösa ett fel med ett annat.
Finns nämligen ingen justering just för textremsan , utan det blir hela
bilden man får justera i.s.f.

Jag är inte jätteduktig på de olika formaten  , men jag har märkt att det är
inte alltid är
så enkelt att en 16:9-utsändning passar perfekt i rutan.
Kanske någon annan vet bättre om det här med zoom-formaten.
/Morgan

Site Timeline