Logik

Jag behöver en logisk krets som fungerar så här: En etta på ingången ger en etta på utgången, när det sen kommer en nolla på ingången ligger ettan kvar på utgången, en ny etta på ingången ska ge en nolla ut och en följande nolla in ska ge noll ut och sedan börjar det om. Rörigt? Jag ska försöka illustrera nedan.

Ingång: 1 0 1 0 1 0 Utgång: 1 1 0 0 1 1

Hur löser man detta? Jag antar att man kan använda någon typ av vippa, men vilken och hur?

Mvh Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

en som delar frekvensen i två?

4040

delar i två, i tolv steg

Reply to
Hannu Kandelberg

en

kvar

nolla

men

Tja, så kanske man kan uttrycka det.

Jag kanske ska beräta vad den ska användas till också. Det är till min DTMF-baserade fjärrstyrning som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det jag är ute efter är att få följande funktion: När man trycker på en knapp ska ett relä dra, när man trycker på samma knapp igen ska reläet släppa.

Fredrik

Reply to
Fredrik Östman

ok, det funkar med den kretsen har själv annvänt den till detta glömde att säga att det finns många liknade i olika logikserier det går att göra på många fler sätt, frågan är bara om man ska göra något enkelt av det man har hemma eller om man ska konstruera något som ska produceras i många ex, kraven blir lite olika då

Reply to
Hannu Kandelberg

ger

Jag hittade en JK-vippa på Elfa som borde fungera om man kopplar J och K till 1 och använder clock som ingång.

Eller har jag fel?

Mvh Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

Det borde vara rätt, på ovan nämnda vis gör man en T-vippa. T som i toggle. Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Japp, frekvensdelare (faktor 1/2) kan man också kalla det.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 23:47:00  up  7:29,  2 users,  load average: 0.15, 0.05, 0.01

ingången

ettan

följande

vippa,

Det finns risk att du kommer få problem med kontaktstuds om du bara använder en vippa....

Testa någon av dessa:

/Andreas

Reply to
Andreas