Logik

Jag behöver en logisk krets som fungerar så här: En etta på ingången ger en
etta på utgången, när det sen kommer en nolla på ingången ligger ettan kvar
på utgången, en ny etta på ingången ska ge en nolla ut och en följande nolla
in ska ge noll ut och sedan börjar det om. Rörigt? Jag ska försöka
illustrera nedan.

Ingång: 1  0  1  0  1  0
Utgång: 1  1  0  0  1  1

Hur löser man detta? Jag antar att man kan använda någon typ av vippa, men
vilken och hur?

Mvh
Fredrik Östman

Re: Logik
en som delar frekvensen i två?

4040

delar i två, i tolv steg

Re: Logik

en
kvar
nolla
men

Tja, så kanske man kan uttrycka det.

Jag kanske ska beräta vad den ska användas till också. Det är till min
DTMF-baserade fjärrstyrning som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det jag
är ute efter är att få följande funktion: När man trycker på en knapp ska
ett relä dra, när man trycker på samma knapp igen ska reläet släppa.

Fredrik

Re: Logik

ok, det funkar med den kretsen har själv annvänt den till detta
glömde att säga att det finns många liknade i olika logikserier
det går att göra på många fler sätt, frågan är bara om man ska göra något
enkelt av det man har hemma
eller om man ska konstruera något som ska produceras i många ex, kraven blir
lite olika då

Re: Logik

ger

Jag hittade en JK-vippa på Elfa som borde fungera om man kopplar J och K
till 1 och använder clock som ingång.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013031.htm
Eller har jag fel?

Mvh
Fredrik Östman

Re: Logik

Det borde vara rätt, på ovan nämnda vis gör man en T-vippa. T som i
toggle.
Steve

Re: Logik

Japp, frekvensdelare (faktor 1/2) kan man också kalla det.

--
Ichimusai http://ichimusai.org/ ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai
 23:47:00  up  7:29,  2 users,  load average: 0.15, 0.05, 0.01

Re: Logik

ingången
ettan
följande
vippa,

Det finns risk att du kommer få problem med kontaktstuds om du bara använder
en vippa....

Testa någon av dessa:

http://w1.380.telia.com/~u38013869/schema2.jpg

http://w1.380.telia.com/~u38013869/schema1.jpg