EKG

Elektrokardiografi som näms ovan används inom sjukvården, Jag funderar själv till att börja med bygga en mätförstärkare för detta att kanske till börja med koppla till ett oscilloskop, men det som jag vill mäta är inte på hjärtat, utan på hjärnan (hjärnaktiveten; stress,lugn). Det jag funderar på är över mellan vad man ska mäta upp spänningen, räcker det med att placera två kontaktorer med några centimeter mellanrumm på pannan, Eller finns det några speciellt bra punkter på kroppen, måtro? Lämpligt huvudet att mäta på. Kanske spårar ur lite från den röda elektronik tråden nu.. Rimligtvis minskar amplituden desto närmare man placerar kontaktorerna varandra. Bäst är säkert att labba fram resultat, men det är aldrig med lite råg i ryggen. Tips och råd är tacksamt.

VH/ Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

Hej Johan!

Jag har också samma fundering men med EKG just.

Funderar hur ljudkortet är konstruerat. Om alla ljudkort har kondensator på ingången eller inte, är ac-kopplade så att säga. Man vill ju mäta lågfrekvens.

Jag har gjort mätförstärkaren du pratar om för länge sedan men har den inte kvar. Jag tror jag hittade kopplingsschemat i en bok från National Semiconductor En sån där Application Note.

Hjärnmätn> Elektrokardiografi som näms ovan används

--
Med vänliga hälsningar:
/Svennis

Alla ingångar brukar ha kondensator, annars känns det lite som självmord. Minsta likspänning ställer till katastrof annars. Förmodligen har den inte till hobby att lyssna till frekvenser under lägst

20Hz,dom åker nog bort direkt.

VH/ Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

För EKG-mätning krävs diff-förstärkare. Mycket störningar och små amplituder (10 uV till någon-några mV). Viktigt med bra elektroder, god hudkontakt. Minst tre elektroder (2 input, 1 referens/"jord") krävs. Kolla t ex på

EEG är inte lättare... Amplituderna här handlar enligt min gamla kursbok från

70-talet om 15-100 uV.

Gjorde en snabbsökning och hittade denna till synes användbara sida med länkar till div projekt - EKG (ECG på engelska), EEG mm:

EEG:
Diverse scheman på "medicinsk elektronik":

/ mw

Reply to
mw

"Johan Olofsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

AKTA ER !

Vid denna typen av mätningar är det viktigt att ha galvanist skilda mätsensorer så man inte tillverkar en ECT-apparat (Electro Convulsive Treatment) i stället för en EEG mätare om något skulle gå galet.

Misslyckas man med designen så kan man på detta viset utlösa ett epileptiskt anfall vilket just är meningen med denna behandlingen och att utlösa ett EP-anfall utan narkos är verkligen inte något att sträva efter.

http://213.88.140.183/deprimerad/allm/behandling/behandling4.htm

/ leifline

Reply to
leifline

PRECIS!!! Läs noga t ex:

och överväg noga om det öht är värt riskerna!

Skulle själv aldrig ens komma på tanken att bygga nå't i den här branschen..., men OM, så skulle det i så fall enbart vara för batteridrift.

Jag antog initialt, uppenbarligen felaktigt (får skylla på morgontrötthet = slarvig newsläsning), att frågeställarna var ute efter att lära sig principerna för hur det hela fungerar och hur man kan lösa mätproblemen. Någon större praktisk nytta av mätresultaten har man definitivt inte utan utbildning och träning! (Fråga mig, jag vet... :-)

/ mw

Reply to
mw

Att FM-modulera EKG-signalen på en ganska hög ton (5-10 Khz) innan den matas in i ljudkortet är inte så dum idé,

dvs. man FM-modulera signalen genom att låta EKG-förstärkarens signal modulera en VCO (allt batteridrivet) och sedan låta signalen gå över till ljudkortet via en modemtrafo in till ljudkortet och sedan demoduleras med mjukvaru FM-demodulator. På så sätt minskar man risken för kanske livsfarliga strömmar/spänningar från PC samt slipper mycket av nätbrummet därifrån

dessutom kan man på så sätt få in flertal kanaler genom olika toner från flera VCO:er på samma ingång, även om digitala demodulatorn blir krångligare att bygga eller behöver hjälp med tex. coolwave att filtrera ut resp. kanal före demodulering.

Denna metod fungerade utmärkt förr i tiden när man skulle logga lågfrekvens och DC-värden på bandspelare innan digitala samplande recorders fans att tillgå (har ni Elfa från slutet av 70-talet så ser ni några dito spelare - tänk om man haft råd att köpa en NAGRA-bandspelare då...)

"Johan Olofsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

Hej

Sök på Biofeedback monitor då hittar du många färdigbyggda enheter. Om du har tillgång till tidningen allt om elektronik så hade de en ritning på en dylik tingest för några år sedan. Hade tänkt skaffa en själv förut kunde vara kul att ha litet koll på sin hjärncell....

mvh/Håkan

Reply to
Håkan Olsson

Hur kommer det sig att hjärnans aktivitet ö.h.t. är mätbar på detta sätt utanpå huvudet? Isolerar inte kraniet?

M v h /Patrik

Reply to
Patrik Norqvist

Jo det gör det, men kroppen är konduktiv så lite läcker alltid ut. Men kraniet isolerar mycket, och huden. mm..

VH/ Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

Börja med att bygga en Mk4.