EKG

Elektrokardiografi som näms ovan används
inom sjukvården, Jag funderar själv till att börja med
bygga en mätförstärkare för detta att kanske till börja med koppla till
ett oscilloskop, men det som jag vill mäta är inte på hjärtat, utan
på hjärnan (hjärnaktiveten; stress,lugn). Det jag funderar på är över
mellan vad man ska mäta upp spänningen, räcker det med att placera två
kontaktorer med några centimeter mellanrumm på pannan, Eller finns det
några speciellt bra punkter på kroppen, måtro? Lämpligt huvudet att mäta
på. Kanske spårar ur lite från den röda elektronik tråden nu..
Rimligtvis minskar amplituden desto närmare man placerar kontaktorerna
varandra. Bäst är säkert att labba fram resultat, men det är aldrig med
lite råg i ryggen. Tips och råd är tacksamt.

VH/ Johan Olofsson

Re: EKG
Hej Johan!

Jag har också samma fundering men med EKG just.

Funderar hur ljudkortet är konstruerat. Om alla
ljudkort har kondensator på ingången eller inte,
är ac-kopplade så att säga. Man vill ju mäta
lågfrekvens.

Jag har gjort mätförstärkaren du pratar om för länge
sedan men har den inte kvar. Jag tror jag hittade
kopplingsschemat i en bok från National Semiconductor
En sån där Application Note.

Hjärnmätning heter EEG
http://www.susning.nu/EEG

Med vänliga hälsningar:
/Svennis
Re: EKG

Alla ingångar brukar ha kondensator, annars känns det lite som självmord.
Minsta likspänning ställer till katastrof annars.
Förmodligen har den inte till hobby att lyssna till frekvenser under lägst
20Hz,dom åker nog bort direkt.

VH/ Johan Olofsson

Re: EKG

AKTA ER !

Vid denna typen av mätningar är det viktigt att ha
galvanist skilda mätsensorer så man inte tillverkar
en ECT-apparat (Electro Convulsive Treatment) i stället
för en EEG mätare om något skulle gå galet.

Misslyckas man med designen så kan man på detta viset
utlösa ett epileptiskt anfall vilket just är meningen
med denna behandlingen och att utlösa ett EP-anfall utan narkos
är verkligen inte något att sträva efter.

http://213.88.140.183/deprimerad/allm/behandling/behandling4.htm

/ leifline

Re: EKG

PRECIS!!!
Läs noga t ex: http://openeeg.sourceforge.net/doc/WARNING.html, och överväg
noga om det öht är värt riskerna!

Skulle själv aldrig ens komma på tanken att bygga nå't i den här branschen...,
men OM, så skulle det i så fall enbart vara för batteridrift.

Jag antog initialt, uppenbarligen felaktigt (får skylla på morgontrötthet =
slarvig newsläsning), att frågeställarna var ute efter att lära sig principerna
för hur det hela fungerar och hur man kan lösa mätproblemen.
Någon större praktisk nytta av mätresultaten har man definitivt inte utan
utbildning och träning! (Fråga mig, jag vet... :-)

/ mw

Re: EKG

För EKG-mätning krävs diff-förstärkare. Mycket störningar och små amplituder
(10 uV till någon-några mV). Viktigt med bra elektroder, god hudkontakt. Minst
tre elektroder (2 input, 1 referens/"jord") krävs.
Kolla t ex på http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2267/diffamp /.

EEG är inte lättare... Amplituderna här handlar enligt min gamla kursbok från
70-talet om 15-100 uV.

Gjorde en snabbsökning och hittade denna till synes användbara sida med länkar
till div projekt - EKG (ECG på engelska), EEG mm:
http://openeeg.sourceforge.net/doc/links-biopsy.html
EEG:
http://openeeg.sourceforge.net/doc/
Diverse scheman på "medicinsk elektronik":
http://www.commlinx.com.au/medical.htm

/ mw

Re: EKG

Att FM-modulera EKG-signalen på en ganska hög ton (5-10 Khz)
innan den matas in i ljudkortet är inte så dum idé,

dvs. man FM-modulera signalen genom att låta EKG-förstärkarens signal
modulera en VCO (allt batteridrivet) och sedan låta signalen gå över
till ljudkortet via en modemtrafo in till ljudkortet och sedan
demoduleras med mjukvaru FM-demodulator. På så sätt minskar man
risken för kanske  livsfarliga strömmar/spänningar från PC samt
slipper mycket av nätbrummet därifrån

dessutom kan man på så sätt få in flertal kanaler genom olika toner
från flera VCO:er på samma ingång, även om digitala demodulatorn blir
krångligare att bygga eller behöver hjälp med tex. coolwave att
filtrera ut resp. kanal före demodulering.

Denna metod fungerade utmärkt förr i tiden när man skulle logga
lågfrekvens och DC-värden på bandspelare innan digitala samplande
recorders fans att tillgå (har ni Elfa från slutet av 70-talet
så ser ni några dito spelare - tänk om man haft råd att köpa en
NAGRA-bandspelare då...)

Re: EKG

Hur kommer det sig att hjärnans aktivitet ö.h.t. är mätbar på detta
sätt utanpå huvudet? Isolerar inte kraniet?

M v h
   /Patrik

Re: EKG

Jo det gör det, men kroppen är konduktiv så lite läcker alltid ut.
Men kraniet isolerar mycket, och huden. mm..

VH/ Johan Olofsson

Re: EKG

Hej

Sök på Biofeedback monitor då hittar du många färdigbyggda enheter. Om du
har tillgång till
tidningen allt om elektronik så hade de en ritning på en dylik tingest för
några år sedan. Hade tänkt skaffa en själv förut
kunde vara kul att ha litet koll på sin hjärncell....

mvh/Håkan

Re: EKG

Börja med att bygga en Mk4.

www.ralphhilton.org/emeter/Mk4.htm