Streck på rutan. Varför det tro?

Bilden på vår tv är taskig på vissa kanaler, dock inte varje kväll. I går var det ettan. I bilden bildas diagonala blå och gula ränder som flyter sidledes. Det verkar som att blå ränder bildas i mörka partier medan gula ränder bildas i ljusa.

Tv:n är en rätt så gammal Nordmende som fungerar alldeles utmärkt den mesta tiden. Antennsladden är ihopskarvad av två korta. Bor i hyreshus. Nån som kan säga vad det kan bero på och gärna också om jag kan göra nåt åt det?

/Ove

Reply to
Ove

Hej Ove!

Jag köpte en billig lågenergilampa efter ett tag förstod jag att störningarna på TV'n var från lampan så jag släckte den.

/Svempa

Reply to
Svempa

Det gjorde du tammetusan rätt i Svempa :)

Jag ska också göra det ikväll, så får vi se. Det råkar nämligen stå en lågenergilampa, IKEA, bredvid, en sån där stark, het sak med transformator i foten.

/Ove

Reply to
Ove

luktar problem med själva Central-TV anläggningen, men för att vara säker på detta bör man prova med annan signalkälla (annan antenn eller DVD-källa, helst på samma RF-frekvens).

- vet att det kanske inte är så lätt eller att man vill köpa sig en separat TV-antenn för att bara prova...

Enklaste är nog att kolla med grannarna i huset om de också har bildproblem på samma kanaler när dessa dyker upp, om så, så är det fastightesägarens problem...

Just den är nog inte problemet, då om den är tung så är den av drosseltyp och sådana ger inte störningar.

Utan det är alla lysrör med elektronisk 'ballast' som ibland ger problem, även switchade aggregat i datorer och tom. videospelare etc. Förslag är är gå runt och att stänga alla lampor och apprater (dvs dra kontakt ur väggkontakten) så mycket man kan i lägenheten och se om det blir bättre eller förändring.

Ove skrev:

Om lösningen är att släcka lampan, så kan du lösa det på ett annat sätt åxå. Misstänker att dina skarvade kablar inte är dubbelskärmade? Jag tror att en enda kabel som är dubbelskärmad åxå ev. löser problemet.

--

Mysko
Reply to

Jag var inte ensam om det! Tack för tipset.

Det halp tyvärr inte.

Reply to
Ove

Misstänker att dina skarvade kablar inte är dubbelskärmade? Jag

Ja, det är nog dags att uppgradera till en längre hur som helst. Om dom är dubbelskärmade vet jag inte hur man ser, men tunna är dom och rätt så stela.

/Ove

Reply to
Ove

Ove skrev:

Brukar stå på dom doppelt eller så är dom märkta KTV

--

Mysko
Reply to