Död Thomson 32 "

Hej,

Måste ju fråga...

Min Thomson 32" är död.

Symtom:
När jag försöker få igång den med fjärrkontrollen hör jag att den
"försöker" starta ("tjong-ljud") just som det ska/brukade låta.

sen ett klick och den är död..

efter några sekunder börjar lysdioden på framsidan blinka.
jag gissar att detta är någon slags felkod och skulle vilja veta om
någon kan översätta den åt mig.

Dioden blinkar enligt följande:
2 blink + 5 blink
kan också beskrivas som
kort + lång+ pause + 4*kort +lång

Linknande fel har funnits förut,
dock tänkte jag inte på att kolla felkoden.
den gången lämnade jag in TV:n och linjetrafo byttes.

Info om TV:n
Model: 32WF45E S
TYPE: 447/CC20 EN

Snälla... säg att jag bara behöver bättra på en lödning nån stans ;)

/Johan

Re: Död Thomson 32 "

Om det är till nån hjälp så kan blinkningarna ev. betyda "A4" där kort+lång är A
samt 4*kort + lång är siffran 4 i morsealfabetet.

SM6BJJ
Ralph

Re: Död Thomson 32 "

Manualen säger om felkod 25 : Switchad 5V saknas.

Linjetrafon är ett vanligt fel i dessa.

Tyvärr tror jag att det är värre än så Johan.
Är du intresserad utav manual i .pdf-format kan jag hjälpa dig med det.
/Morgan

Re: Död Thomson 32 "
Nu har jag kollat så mycket jag kan med multimeter och det verkar som om det
finns både 5Volt och 8Volt, även om det har blinkat felkod 35 någon gång.

Misstanken är väl då att det är linjetrafo igen,
men hur kan jag kolla om den är hel (på vilket sätt brukar de gå sönder) ??

Jag blir lite trött om det är trafon igen,
då verkar det som om jag ska roa mig med att byta den var 18:e månad framöver.

/Johan