Finlux problem

Hejsan

Jag köpte en tv av märket Finlux för drygt 2 år sen. Nu efter 26 månader så
har skiten börjat krångla, alltså 2 månader efter att garantin gick ut.
Expertbutiken som sålde tv:n till mig har klappat igen och försvunnit från
orten. När jag köpte tv:n så var det en av de dyrare(om inte den dyraste)
modellerna av finlux.

Så till felet, det började med att jag satt och tittade på tv:n och helt
plötsligt börjar den byta kanaler utan att jag gör något. Det gick inte att
sätta tv:n i standby-läge, så jag slog av tv:n. Sen slog jag på den efter
någon minut och den funkade igen.

Idag när jag skulle kolla nyheterna så uppstår samma fenomen, alltså att den
växlar mellan kanalerna utan att man gör något, det enda man kan göra är att
slå av tv från strömbrytaren.

Är det någon som har en aning om vad den kan vara för fel? Känns lite
tråkigt att en så pass dyr(14000Kr) tv lägger av efter drygt 2 år.

Data på tv:n:
Model: TZ82X8
Code:TZ82X8RFAAT
Serial No: 5776007
FINLUX 82X110 MC 100Hz(såldes under denna beteckning)

Mr. Gruviz

Re: Finlux problem

att
den
att

Kan tillägga att tv:n inte går att sätta i standby-läge. När jag slår till
strömbrytarknappen så går tv igång och börjar med sitt kanalväxlande. Har
testat att ta bort batterierna från fjärren för att utesluta fel på
fjärrkontrollen.

Chassit verkar heta MC2A(om det underlättar felsökningen för någon). Hittade
chassimodellen på denna sida.
http://w1.455.telia.com/~u45521195/Tv/FinluxTv.htm

Mr. Gruviz

Re: Finlux problem
On Tue, 23 Dec 2003 16:52:36 GMT, in swnet.teknik.elektronik, "Mr.

Spontan tanke: Du har inga andra IR-prylar i hemmet, som kan tänkas
trigga TV:n? Mobiltelefoner, trådlösa möss/tangentbord, andra
fjärrkontroller etc...

--
May all spammers die in horrible pains!

Re: Finlux problem

till

Hmmm...jo det har jag faktiskt, dekoderfjärr,videofjärr och dvdfjärr. Ska
avlägsna dessa och kolla.

Om det inte har fixat sig till efter helgerna ska jag ringa till Finlux i
Motala och se om de kan ge någon hjälp som en goodwill-gest. Det var ju
trots allt deras värstingmodell och så lägger den av efter drygt 2år.

Om ni har några tips på komponenter som jag kan mäta för att se om de är
felfria, så tar jag gärna emot tips. Jag jobbar som elektriker(har dock
aldrig felsökt i tv-apparater) och har en multimeter.

Mr. Gruviz

Re: Finlux problem
Det kan också vara knapparna på fronten som börjat krånga. Finns ett likande
fel på en del hitachi tv.
///Tim
Har

Site Timeline