Finlux problem

Hejsan

Jag köpte en tv av märket Finlux för drygt 2 år sen. Nu efter 26 månader så har skiten börjat krångla, alltså 2 månader efter att garantin gick ut. Expertbutiken som sålde tv:n till mig har klappat igen och försvunnit från orten. När jag köpte tv:n så var det en av de dyrare(om inte den dyraste) modellerna av finlux.

Så till felet, det började med att jag satt och tittade på tv:n och helt plötsligt börjar den byta kanaler utan att jag gör något. Det gick inte att sätta tv:n i standby-läge, så jag slog av tv:n. Sen slog jag på den efter någon minut och den funkade igen.

Idag när jag skulle kolla nyheterna så uppstår samma fenomen, alltså att den växlar mellan kanalerna utan att man gör något, det enda man kan göra är att slå av tv från strömbrytaren.

Är det någon som har en aning om vad den kan vara för fel? Känns lite tråkigt att en så pass dyr(14000Kr) tv lägger av efter drygt 2 år.

Data på tv:n: Model: TZ82X8 Code:TZ82X8RFAAT Serial No: 5776007 FINLUX 82X110 MC 100Hz(såldes under denna beteckning)

Mr. Gruviz

Reply to
Mr. Gruviz

"Mr. Gruviz" skrev i meddelandet news:dZnFb.43237$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

att

den

att

Kan tillägga att tv:n inte går att sätta i standby-läge. När jag slår till strömbrytarknappen så går tv igång och börjar med sitt kanalväxlande. Har testat att ta bort batterierna från fjärren för att utesluta fel på fjärrkontrollen.

Chassit verkar heta MC2A(om det underlättar felsökningen för någon). Hittade chassimodellen på denna sida.

Mr. Gruviz

Reply to
Mr. Gruviz

Spontan tanke: Du har inga andra IR-prylar i hemmet, som kan tänkas trigga TV:n? Mobiltelefoner, trådlösa möss/tangentbord, andra fjärrkontroller etc...

--
May all spammers die in horrible pains!
Reply to

"Peter Emanuelsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

till

Hmmm...jo det har jag faktiskt, dekoderfjärr,videofjärr och dvdfjärr. Ska avlägsna dessa och kolla.

Om det inte har fixat sig till efter helgerna ska jag ringa till Finlux i Motala och se om de kan ge någon hjälp som en goodwill-gest. Det var ju trots allt deras värstingmodell och så lägger den av efter drygt 2år.

Om ni har några tips på komponenter som jag kan mäta för att se om de är felfria, så tar jag gärna emot tips. Jag jobbar som elektriker(har dock aldrig felsökt i tv-apparater) och har en multimeter.

Mr. Gruviz

Reply to
Mr. Gruviz

Det kan också vara knapparna på fronten som börjat krånga. Finns ett likande fel på en del hitachi tv. ///Tim "Mr. Gruviz" skrev i meddelandet news:cf%Fb.39581$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...