Ljud/Bild från Dator till två TV apparater?

Hej,

Jag söker en enkel/billig lösning för att distribuera ljud och bild från min
dator till två TV apparater som står i olika rum.

Jag har funderat på att dra S-Video kabel och vanlig audio kabel upp på
vinden och där splitta/förstärka med någon sorts distribution amplifier (1
in 2 ut).

Finns det inte för S-Video så kanske det får bli Composit video men det är
ju inte lika bra?

Några tips? Var köper man den här typen av prylar?

Re: Ljud/Bild från Dator till två TV apparater?

Elfa har en 'Videosignalförsärkare' (1 in 3 ut) som byggsats
art.nr. 85-845-59 , 140:-
Det kanske funkar att använda två stycken för att förstärka
s-video-signalen.

Re: Ljud/Bild från Dator till två TV apparater?

Kolla här www.dvdrhelp.com där finns info om hur man gör och lite
annat nyttigt, mycket länkar :)

Har för mig vanlig komposit signal klarar sig bättre på längre sträcka
än S-video fast jag vet inte

Re: Ljud/Bild från Dator till två TV apparater?

Kompositsignal fungerar utmärkt upp till ett par hundra meter.

Re: Ljud/Bild från Dator till två TV apparater?

från min
(1
är

Om komposit funkar upp till ett par hundra meter kanske jag kan splitta
signalen utan en aktiv förstärkare?
                                     -<15m>- TV nr1
Dator -<15m>- Splitt  -
                                     -<15m>- TV nr 2

Skulle detta funka för Audio kablarna också?

Hur mycket sämre är komposit jämfört med S-Video? Kommer jag märka någon
skillnad på mina medelmåttiga 28":are?

Tack!

Re: Ljud/Bild från Dator till två TV apparater?

"> Hur mycket sämre är komposit jämfört med S-Video? Kommer jag märka någon

Nej , det kommer du inte att göra.
/Morgan

Re: Ljud/Bild från Dator till två TV apparater?

Nej det kan man aldrig göra. Signalen skall vara 1V t-t
och det går inte att splitta den passivt, för då blir signalen
för svag och ger dålig kontrast och för svaga synkpulser.
Du måste ha en förstärkare som dubblerar signalnivån
och har två utgångar med varsitt 75 Ohmsmotstånd i serie.
Förstärkaren bör ha åtminståne 10 MHz i bandbredd (0-10 MHz).

Re: Ljud/Bild från Dator till två TV apparater?
[snip]

Vill man dra komposit till flera mottagare utan förstärkning brukar
man dra det i slinga med terminering (75 Ohm) endast vid sista last.
Du får alltså löda bort termineringsmotståndet i en TV och sedan dra
videosignalen från datorn till denna TV och vidare till nästa där
termineringen sitter kvar. Lite bökigt med SCART, därför sitter det på
professionell utrustning BNC och finns det inbyggd terminering så går
den att koppla bort med en switch.

Går fint, inget trassel med termineringar.

/Henrik