Sourroundljud prologic

En fundering jag haft ett tag är hur funkar sourround? Har kopplat in
ett 4-1 system till min tv (datorgrejor) och då är det bara kopplat på
hörlurutgången.

Höger å vänster fattar jag ju hur det funkar, det är ju 2 kanaler ut,
men hur funkar dom bakre kanalerna? Hur vet dom när dom ska låta?

Har alltså inte en 4-1 ljudkort med 4 separata kanaler.

Tacksam om någon kan förklara detta lite enkelt. Jag kör som sagt med
prologic kodningen på högtalarna (man kan välja ett gäng).
--

Mysko

Re: Sourroundljud prologic
Det som ligger exakt i fas mellan kanalerna går till centerhögtalaren fram.
(Jämför dialogen i en spelfilm som du vill ska komma från munnen och inte
närmaste högtalare om du sitter snett framför duken på en biograf.)

Det som ligger 180 grader ur fas skickas till de bakre högtalarna. Notera
att det är samma ljud i höger ock vänster bak i Prologic. Sidodimensionen
fås via vanliga vä-hö-högtalarna.

/Ingvar