ladda lithiumbatteri manuellt

har ett mobilbatteri jag tänkte försöka ladda manuellt. Lithiumbatteri på

3,7 V,

hur känsligt är det, kan jag ansluta 4 V DC och ladda upp det en stund. behöver bara få i lite kraft i det...

Mvh Johan

Reply to
Johan Stenkilsson

kan gå om du är försiktig.

4.0 Volt kan gå om du accepterar ca 75% laddning som max. 4.1 volt för fulladdning av en viss batterityp 4.2 volt för en anna typ, samtidigt kraftigt minskar livsländen på batterier av föregående typ - å så har vi polymerbatterier å dom vet jag inte vad det är för gränser ännu...

Mao så måste man ha god kontroll på spänningen inom 0.1 Volt samt veta vilken batterikemi som används i lithiumbatteriet

se också till att ha strömbegränsing i laddsystemet.

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

testade lite snabbt o ladda det... det hade nog funkat... men hade vägarna förbi stan så det blev en piratladdare för 99:- istället..

Tack /Johan

Reply to
Johan Stenkilsson