Dator startar inte

Min son har en dator med ett Gigabyte 7ZXE moderkort som helt plötsligt inte vill starta. Om jag drar ur strömkabeln och ansluter den igen och trycker på startknappen rycker processorfläkten till lite men annars är det helt dött när man trycker på startknappen. Inte heller nätdelens fläkt går igång. Jag har mätt lite och startknappen är ok, den kortsluter helt.

Min fundering är bl a hur nätdelen får signal att den ska starta, förstår att det är genom pin 14 på ATX-kontakten som ju heter PS-ON (Soft On/Off) men hur. Som det är nu så är det 2V spänning på den pinnen och 5V på pin 9 i övrigt ingen spänning. Skulle vilja testa om nätdelen går igång eller om det är den som felar.

Kan även lägga till att DIMM LED-en lyser när datorn är ansluten till nätet.

HB

Reply to
HB

Troligen är nätdelen trasig. Prova med en annan.

inte

Jag

det

nätet.

Hade exakt samma problem i en dator en gaang. Har du möjlighet att testa en annan nätdel? Mitt var nämligen sönder. Och fläktarna gjorde bara ett litet ryck, när jag tryckte paa knappen där fram. Värkade som om det fantes lite ström, men att den tappade musten helt när man skulle starta.

- Henning.

-
Reply to
Henning Hotvedt

Hej .... Det brukar inte vara några problem att testa ett atx agg , grön kabel till jord (svart kabel) i atxkontakten ... Lossa alla anslutningar till hdd , floppy (den sitter väl inte ett snäpp fel, vanligt då blir det kortis till jord) och kolla om power vrir i gång ...

Kolla kondingarna runt cpu på moderkortet , dom kan lyfta på hatten :)

Åska kanske , plocka bort alla extra kort , kolla modemet så det inte har sprängda kretsar mm (vi har hundratals inne på mitt jobb för detta felet , jobbar som pctekniker..:) Lycka till ...

Anders

Reply to
swealt