Dator startar inte

Min son har en dator med ett Gigabyte 7ZXE moderkort som helt plötsligt inte
vill starta. Om jag drar ur strömkabeln och ansluter den igen och trycker på
startknappen rycker processorfläkten till lite men annars är det helt dött
när man trycker på startknappen. Inte heller nätdelens fläkt går igång. Jag
har mätt lite och startknappen är ok, den kortsluter helt.

Min fundering är bl a hur nätdelen får signal att den ska starta, förstår
att det är genom pin 14 på ATX-kontakten som ju heter PS-ON (Soft On/Off)
men hur. Som det är nu så är det 2V spänning på den pinnen och 5V på pin 9 i
övrigt ingen spänning. Skulle vilja testa om nätdelen går igång eller om det
är den som felar.

Kan även lägga till att DIMM LED-en lyser när datorn är ansluten till nätet.

HB

Re: Dator startar inte

Troligen är nätdelen trasig.
Prova med en annan.

Re: Dator startar inte
inte

Jag
det
nätet.
Hade exakt samma problem i en dator en gaang. Har du möjlighet att testa en
annan nätdel?
Mitt var nämligen sönder. Och fläktarna gjorde bara ett litet ryck, när jag
tryckte paa knappen där fram.
Värkade som om det fantes lite ström, men att den tappade musten helt när
man skulle starta.
-
Henning.
-

Re: Dator startar inte
Hej ....
Det brukar inte vara några problem att testa ett atx agg , grön kabel
till jord (svart kabel) i atxkontakten ...
Lossa alla anslutningar till hdd , floppy (den sitter väl inte ett
snäpp fel, vanligt då blir det kortis till jord) och kolla om power
vrir i gång ...

Kolla kondingarna runt cpu på moderkortet , dom kan lyfta på hatten :)

Åska kanske , plocka bort alla extra kort , kolla modemet så det inte
har sprängda kretsar mm
(vi har hundratals inne på mitt jobb för detta felet , jobbar som
pctekniker..:)
Lycka till ...

Anders

Site Timeline