PIC

Hej.
Vad behöver man för att kmma igång med att programmera pic-kretsar? Behöver
man nån speciell programmerare eller går den att ansluta "direkt" till
datorn? Jag vet att det finns ett par modeller med inbyggd USB...
Hur mycket kringkomponenter behövs? Kristall? Finns det billiga (gratis)
kompilatorer och assemblerare?

Mvh
Fredrik Östman

Re: PIC

Det finns ett bra kit att köpa på ELFA..
Det heter P8048, och innehåller :

* Kombinerat programmerings & test kort.
* Programvara.
* Och en PIC-krets (PIC16F627)
* Dokumentation och exempel.

Jag köpte detta själv, och använder en programvara
som heter MPLab istället.. Den klarar att kompilera C
istället för ASM (som jag tycker är lite svårt)

// Micke Mek

Re: PIC

hittat

Visserligen är ju rubriken "PIC", men om man ändå skall "komma igång" så
vill jag slå ett slag för Atmels AVR-serie istället? Precis som till PIC
finns
det ett gäng lättbyggda och billiga programmerare att bygga, den
enklaste behöver bara 5 tåtar till parallellporten.

Det bästa (tycker jag) är att GNU C-kompilator, gcc, fungerar hur
bra som helst till Atmel. Lite pilligt och en hel del manualläsande att
få igång det, åtminstone under Linux. Kanske är det mer smärtfritt
under Windows?

Jag har inte programmerat PIC på några år, men det var nåt jag inte
gillade när man måste "swappa" minnessidor, eller nåt annat jag har
förträngt. Jag slapp i alla fall det när jag gick över till AVR. Och att
kunna köra riktig C utan att det kostar flis är ju gott...

--
Robert

Re: PIC

Tål att undersökas. Eftersom jag börjar i princip från noll så spelar det
egentligen ingen roll om det blir PIC eller något annat. Huvudsaken är att
dom är lätta att ha å göra med och billiga.
Mvh
Fredrik Östman

Re: PIC

Håller med dig om detta. Det var därför jag tröttnade på att
assemblerprogrammera PIC'en. Med en kompilator slipper man dock tänka på
detta. Det finns absolut anledning att titta på de andra
enchipsprocessorerna som du föreslår. Enda anledningen till att jag själv
bitit mig fast i PIC'en är att det är den enda jag har erferenhet av. Det är
en tröskel att byta.

LÖK

PS: Jag är på jakt efter nästa generation enchippare med inbyggd
ethernet-MAC. Första fabrikat ut med en sådan modell (och max 24 pinnar att
löda!!!) så tar jag steget och byter. Någon som känner till om något är på G
eller existerar?

Re: PIC
Kolla in FESTO PC on a chip.

www.festo.se