Videoövervakning

Hej

Nu har jag haft inbrott och funderar på att bygga videoövervakning i stugan.
funderar på vad man ska ha för program på datorn som kan spara film när
nånting rör sig..

Någon som har nått bra förslag på hårdvara?
vad ska man ha för typ av kamera?
    vebkamera usb
    nätverkskamera (tror det blir utanför budget)
    eller vanliga kameror och video in kort på datorn?

Hade tänkt mig 2-3 kameror.

/Jimmy Lindström

Re: Videoövervakning

stugan.
jag håller på o bygga liknande system i min lgh. Monterar in 2 st vanliga
kretskortskameror i dörrlisterna, som ska kopllas till en liten central
dator som registerar rörelser via kamerorna o sparar ner det. tänkt köpa det
kortet på kjell.com för 600-nånting, där ingång mjukvara.   vet dock inte
alls hur bra/dåligt det är.  enda jag vet är att kvaliten räcker VÄL till
med dem kamerorna, om det inte blir för mkt motljus.

Lycka till!!

Mvh Johan

Re: Videoövervakning

att tänka på - skall du ha bilden för möjlig
identifiering så bör ansiktet uppta minst halva
bilden - något att tänka på när du monterar upp
dina kameror - samt att IR-dioder fungerar som belysning
om det är svartvit och inte har linser med IR-filtrering.

mao. kan man bli avporträtterad trots att det synbarligen
är mörkt.

se till att bilderna vid ett event fortast möjligt flyttas ut
från lägenhet till någon server på internet - helst med
falluckeprincipen ( bara öka på en fil men inte ta bort eller
skriva över - eller ens hitta namnet på den som just då
inloggad user) ifall tjuvarna tar rubbet och kanske försöker
städa...

/TE

Re: Videoövervakning

Tänk på att även du och dina gäster blir fotograferade och utskickade
till internet om du glömmer att stänga av systemet. Kan bli pinsamt:-)

Re: Videoövervakning

Något som behövs är ett bakgrundsprogram som tillförlitligt kör i bakgrunden
och jämför bilderna så att endast tillfällena då det sker något.
Gärna något som klarar sig utan gui och är flexibel när det gäller videokälla.

Förslag på lämplig algoritm eller program ?

Re: Videoövervakning

Den här verkar väl lämplig?
http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr12%948&show=1
är det någon som vet om den övervakar samtliga ingångar sammtidigt/kan spela
in flera sammtidigt?

/Jimmy Lindström

Re: Videoövervakning

Förmodligen billigare att köpa beggat videokort (som har befintligt stöd i
*bsd) och addera videoväxel mha chip från elfa.
Specialkortet från trust (som inte är kända för kvalitet). Har dålig upplösning
och framerate.

Re: Videoövervakning

ok

Hur fungerar det med en videoväxel? om man ska ha rörelsedetektering?
vad finns det för lämpliga program till bsd?

/Jimmy Lindström

Re: Videoövervakning

Du får växla tillräckligt ofta ;), borde gå att få 25/antal_kameror per sekund
iaf. Rörelsedetekteringen går ju till genom att jämföra bilder. Så ju lägre
fps, dest längre latenstid.

Har inte kollat för tillfället, men ta en kik på www.freebsd.org/ports/

H.261 kör ju något liknande för att spara bandbredd vad jag vet. Kanske man
kan "inspireras" lite ;)

Re: Videoövervakning

Jag hade ett program som gjorde exakt det där, fast för IRIX, tyvärr minns
jag inte vad det hette men jag testkörde det på min gamla Indy.

Otroligt smidigt, det hade bara ett fel, nämligen att det sparade all billdata
i ett eget format så den gick bara att titta på med programmet självt.

Re: Videoövervakning

Kan "Motion" var en lösning?
http://www.lavrsen.dk/twiki/bin/view/Motion/WebHome

Re: Videoövervakning

Helt gratis programvara, endast kameror och disk tillkommer :-)

<http://www.zoneminder.com/

Det finns även mycket information om kameror där.

/bb

Site Timeline