Hur knåpa ihop grejor för 'Dolda kameran'?

Jag vill koppla ihop en LCD-kamera med en dator för att registrera vad/vem som rör sig inom kamerans synfält. Kameran är tänkt att riggas ute vid stugan för att se vilka djur som rör sig där och ibland bökar i gräsmattan och betar av buskarna.

Kameran skall gå kontinuerligt men datorn skall bara spela in när något tillräckligt stort och varmblodigt (rådjur, älg, grävling, vildsvin, stora fåglar, etc.) rör sig i synfältet, då gärna med några bilder per sekund. Datorn förutsätts gå kontinuerligt med disken i stand-by när inget rör sig.

Datorn har jag, Windows 2000, USB. resten skall köpas.

Förslag på grejor och programvara önskas!

Thomas

Reply to
Thomas Lindberg

Tycker det låter fuskit, så jag vill inte hjälpa till :) även om jag kanske kunde. Dom riktiga naturfilmarna brukar bygga en koja...för natur- filmaren Ingemar Lind t ex kan ett jobb betyda att han måste ligga i tält 14 dagar på Varangerhalvön och vänta och härda ut..."i väntan på att alfågelungarna skulle kläckas och med en diet bestående av vatten, knäckebröd och kaviar..." Hur kan hans filmer bli så bra?

/Kjelle

Reply to
Kjelle

Någre olika program för Windows tycket inte att nån av dom kändes riktigt bra... :(

capturix video spy IRCAS_Alarm vhp_setup (bara ipkameror) wcamdog4 (endast Video4Windows kameror).exe

den som jag tycker verkar bäst(för win) är

videoserver v2.6" men den kräver hårdvara från dom...

annars fungerar

men kan vara lite pyssligt att få igång... och man måste hitta nån hårdvara som stöds kamera/kort....

/Jimmy Lindström

Reply to
Lindström

Thomas Lindberg rapade ljudligt 2005-12-14 15:53:

Analyzer
Reply to
Analyzer

Kjelle skrev:

Har har en snygg fru? Men hon är lite "dryg" av sig så ham vill väl hålla sig hemifrån? ;) (Ja jag känner bägge personligen)

--

Mysko
Reply to

Hej Thomas!

Jag fick en webbkamera när jag köpte Telias bredband bilden är kass men den har en klurig option som kallas "motion detect" den tar bilder när något rör sig framför kameran, lite kul är det :)

ClickSmart 420 heter den.

/Svempa

Svempa

Jag vill inte bli/vara någon sorts 'automatiknaturfilmare', jag vill bara se vad det är för (o)djur som rör sig runt sommarstugan. Hustrun tror (nåja, kanske inte helt och fúllt) att det kan vara både varg, lodjur och björn. Jag tror mer på räv, katt och grävling. Inspelning skulle visa vem som har rätt.

Thomas

Reply to
Thomas Lindberg

Om jag själv skulle göra det du föreslår så skulle jag satsa på en billig DV-kamera. Ger så mycket bättre bild än billigare "leksaker" typ "web-kamera" Dom (DV) finns nu under 3000 i butik. Videon tar du in via firewire (inget band i kameran). Firewirekort fås för 250 kr.

Jag har sett tidigare att det finns programvara som kan utföra "motion detection" på DV-data och trigga lagring på disk. Skall se om jag hittar den igen...

/Johan

Reply to
Johan Stäck

;) glykolmarinera lite åte...NEJ det var också på skoj.

Reply to
Kjelle

Jag satsar nog på en webkamera för 700.-eller vad de kan kosta. Det är inte värt 3000.- för att få reda vad som bökar i skogen.

700.- kan det vara värt att påvisa för hustrun att det är grävling och inte björn. Ev. sparar jag in alltihop och så säger vi att det är björn. Hustrun får rätt, jag behöver inte ha rätt.

En äkta man är en man som vet vad hon vill.

Thomas

Reply to
Thomas Lindberg

Webkamera i skogen, ligger skogen väldigt nära datorn eller är det en dyr WLAN webkamera du tänker på?

En äkta man ser på spåren, alternativt smakar på spillningen och förklarar på ett övertygande sätt för hustrun hur världen ser ut.

--
Analyzer
Reply to

En webkamera med äkta CCD ger bra bild i 640x480 och en sådan kostar kanske runt 700 kr. Glöm de där kamerorna med CMOS. Min CCD-kamera ger sådan här bild

Stugan ligger i skogen med en gräsplätt 10*15 m utanför fönstret. Kameran kommer att stå inomhus i fönstret tillsammans med datorn. Tänker slå en filt, lagom tjock, över alltihopa så får de värma sig själv.

Thomas

Reply to
Thomas Lindberg

Thomas Lindberg rapade ljudligt 2005-12-16 10:39:

har dom en med IR dioder. Inte så himla dyr om man vill få lite nattbilder. Den påstås klara

15 meter.
--
Analyzer
Reply to