Rekommendation av digitalkamera

Jag funderar på att köpa en digital semseterstillbildskamera. Jag har tänkt
mig prisintervallet 2000-3000 kr. Jag är medveten om att man för det priset
får vara beredd på att eventuellt välja bort en del, som t.ex optisk zoom.
Något jag dock inte vill välja bort är optisk sökare, dvs det duger inte med
bara bildskärm på baksidan för att se vad man fotograferar. Upplösningen bör
vara 2-3 Mpixel, så att det räcker till att göra en normalstor (~15x10cm)
papperskopia med hyfsad skärpa för fotoalbumet. Anslutningen till datorn bör
vara så enkel som möjligt. Några förslag? Synpunkter på lagringsmedium
(memory stick/compact flash/etc...)?

--
/Danne
Re: Rekommendation av digitalkamera

tänkt
priset
med
bör
bör

 < 2500kr,  3Mpix,  3x optisk zoom, helautomatiska med program-lägen
(varierande manuell kontroll)

__Vettiga val__

Olumpus C-350  smidig fickmodell, kanske bästa valet.
HP 735               prisvärd
Kodak cx6330    prisvärd
(Kodak dx6340 - bra, men lägre skärpa)
Konica KD3300 /Minolta 323 (?, ny)
Sony P72  + mest manuell kontroll  (även manuell fokus i steg)
Nikon cp 3500    Fickmodell

Om du ska plåta mycket inomhus så är det ofta bra med vid vidvinkel... T.ex.
Sony'n går bara till 39mm.

OBS! Om du vill ha en kul kamera, med alla manuella funktioner för att
kontrollera bilderna maximalt själv, så kan du välja Canon A60 2Mpix (en av
de skarpare i den klassen) annars får du gå upp i pris. Billigaste vettiga
manuella 3Mpix'are är nog Pentax 330GS (utgående), Pentax 33LF (obs F'et)
eller Nikon 885 (troligen också på väg ut).

Se dom själv på :   http://www.dcviews.com/page.htm?_Pentax/33lm.htm
OBS! Notera att alla länkar till proffs-tester finns där också.

Morgan o.

Re: Rekommendation av digitalkamera

T.ex.
av

Jag har tittat lite närmre på två kameror nu, dels Canon A60, och dels Sony
DSC-P32.
Canonen kan man få för 2290 på OnOff just nu och med ett 128M CF-kort landar
man på runt 2.600:-
Sonyn kostar visserligen en hundralapp mindre, men Memory stick är dyrare,
så med 128meg blir det 2.900 för den. Sonyn har 3Mpixel och Canon:en 2, men
den har å andra sidan optisk zoom.
Jag tror det lutar mest åt Canon-kameran, jag har redan en EOS 850 som jag
haft i 15 år och som alltid har fungerat och vars enda nackdel är att den är
för stor.

--
/Danne
Re: Rekommendation av digitalkamera
vettiga
F'et)
Sony
landar
men
är

A60 är en bra 2Mpix'are!
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/a60.php

...men jag tvivlar på att någon av dagens digikamror håller lika länge som
"gamla systemkameror".
Glappande knappar, oxid och överslag i kretsar kommer nog att döda alla inom
15 år, kanske får man vara glad om de håller10.

Morgan

Re: Rekommendation av digitalkamera

inom
Framför allt tror jag att det kan bli problem att hitta ett nytt
laddningsbart batteri till vissa modeller efter 3-4 år när det medföljande
sjunkit till 5 minuters driftstid på en laddning. Det var bland annat därför
jag tyckte A60:an var käck, eftersom den går på AA-batterier.

Jag har vid ett par tillfällen lånat en fujicolor finepix 2.1 Mpixel-kamera,
och bildkvaliteten från den kameran är fullt tillräcklig för den typ av
fotografering jag kommer att ägna mig åt. Bilderna håller för utskrift i
A4-storlek om man inte förstorar dem i datorn först.

--
/Danne