Videoförstärkare

Jag har en vanlig analog pal kamera som jag kör på ca 100meters kabel
men jag har problem med att bilen "släpar" ut lite på vissa ställen som ni
ser på bilden:
Bild:
http://erik.mine.nu/c.jpg

Jag antar att detta har med signalstyrkan/störningar att göra så min fråga
är:
Finns det någon simpel signalförstärkare man kan bygga själv utifrån någon
IC och lite krimskrams?

Även andra tips/tankar är också välkomna.

/Erik

Re: Videoförstärkare

ni
fråga
någon
Vad begär du mera om svaret, i synnerhet när det var gratis?

Re: Videoförstärkare

ni
fråga
någon

Hehe, om det ändå vore så väl att det satt en 50 Ohms coaxial kabel där.
Det är något i stil med en cat5 TP kabel.
Jag har ingen aning om vad den har för impedans värde.
(Hur mäter/klassar man impedansen?)

Kan jag överhuvudtaget terminera/impedans ampassa denna kabel och kanske får
bukt med skuggorna?

/Erik

Re: Videoförstärkare

som
får

Resistans är ungefär det samma som impedans + frekvensberoände.
Byt kabel.

Re: Videoförstärkare

Det verkar lättare att jobba med material man har specar för.

Har man dessutom ingen aning om vad impedans är och inte tillgång till
mätinstrument så får man ju chansa och testa sig fram. Då tycker jag att det
är lättare att byta från en ospecad kanske skadad oxiderad telefonkabel till
en skyddad coax som man vet var man har den.

Re: Videoförstärkare

KLIPPP!!!KLIPPP!!!
det
till

Ibland kan det vara värt att testa lite andra lösningar än att dra 100-meter
kabel som går genom en
rätt komplex byggnad. Om inte för att lära sig något nytt, kanske till och
med vad impedans är ;)..

Det finns ju även signalkonverterare(Balliser tror jag vissa kallas) man kan
köpa och använda sig av istället för att dra om kabeln.
Detta är nog även det en biligare lösning än att dra en ny kabel om man nu
inte värderar sin egen tid till 5kr/h.

Mvh
/Erik

Re: Videoförstärkare

det
till

Torbjörn, vi har olika utgångspunkt. Du utgår från att man vet at det är
kat5 kabel, jag från att informationen är:

Är det cat5 gruppen så fungerar det ju med 100 ohms impedans men vi vet ju
inte om det är det.

Å andra sidan:
 >Är man okunning/ointresserad så köper man material som fabrikanten/

okunnig = T.ex Vad är Impedans?

Torbjörn, både du och jag försöker ( försökte ) hjälpa en stackare med
problem, det känns obefogat att tramsa om olika lösningar här. Olika
lösningar är väl bara bra för den som ställde frågan. Är det frågan om
prestige så ger jag mej gjärna, Du är duktigare än mig!

Re: Videoförstärkare

Cat5 har väldigt väl definierad impedans på 100 Ohm, så bara man gör
RÄTT så fungerar det också. Det finns baluner för impedansmatchning
för detta, dock bör man helst ha lite bättre kabel än Cat5 UTP. Lexcom
kör t ex antenn och videosignaler på Cat7 S/STP.

http://www.lexel.se/produkter/prodpage.asp?ID61%7

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

det
till

Du har missat ett tidigare inlägg:

får

För att köpa Baluner så är det bra att veta vilken kabel/impedans man har.
Det brukar dessutom vara så att ju högre Cat = högre pris.

Re: Videoförstärkare

Jag såg det, men är inte säker på om han menar att han inte vet vad
det är för kabel öht, eller om han inte har en aning om vad Cat5 har
för impedans. Det ger lite olika utgångspunkter...!

/Marcus