Hur lång signal kabel är lämplig/möjlig till 4-20mA signal.

Hejsan.
Jag har en ultraljudsmätare som har 4-20mA till utsignal och denna vill jag
läsa av på ca 100-150meters avstånd.
Kabeln jag tänkte dra skulle isånt fall dras genom ett hus där det finns
diverse elektronik som skulle kunna störa signalen.

Hur mycket kan signalen tänkas störas?
Kan det fungera med en vanlig oskärmad partvinnad signalkabel till detta
eller måste jag använda någon typ av signalkonverterare isånt fall?
Om så är fallet någon som har något att rekommendera?

Finns det någon tumregel för hur långt man kör dessa 4-20mA slingor?

Mvh
Erik

Re: Hur lång signal kabel är lämplig/möjlig till 4-20mA signal.

dom är gjorda för att ha långa kablar, dom brukar vilja ha tio till femton volt
för sig själva och sen får man kolla hur mycket mätaren vill ha, resten får du
slösa bort i kablen, tex, mata med 24v - 15v till givaren -1v till instrumentet
=8v till kablen, om du annvänder 0.75kvadrat så blir det någonstans max 8000m
kabel :-)
kolla alla tillgängliga data, max matningsspänning och vad den har för egen
spänning och vad mätinstumentet kräver, sen är det bara till att börja räkna på
vad för kabel du måste ha

har inte praktiska erfarenheter av detta med långa /störda kablar, det finns
nog dom gruppen som kan ge utförligare beskrivning

Re: Hur lång signal kabel är lämplig/möjlig till 4-20mA signal.

jag
volt
får du
instrumentet
8000m
egen
räkna på
finns

Tack för ditt inlägg.
Som du skriver, att signalstyrkan inte räcker till tror jag inte är något
problem.
Det är snarare problem med störningar som möjligen kommer att uppstå.
Vi får se om någon annan har något att tillägga här.

Annan tanke, kablar som ligger utomhus längre sträckor. Hur trivs dom när
det åskar etc?

/Erik

Site Timeline