STP eller UTP ?

Hej.

Tänkte fråga er som vet. Jag ska dra en nätkabel och det vore
praktiskt att dra den parallellt med en strömkabel, cirka 13meter
längd totalt.

Hur är det med STP och UTP ? vad jag vet används nästan UTP överallt
och STP endast där det finns mycket störningar eller ?

Vilken kabel ska jag använda, och om man kör STP behöver det finnas
överallt eller ? eller kan man kombinera STP med UTP eller vad händer
?

Re: STP eller UTP ?

Man kan få jordproblem med STP-varianten om man inte
har full koll på jordpotentialerna överallt.

Re: STP eller UTP ?

Aha för här hemma har jag ett LAN, där är det lite blandat, för det
mesta UTP och STP på två ställen, dock vet jag en av mina två switchar
har jag kopplat till jord.

Vad kan hända om man får problem med jordpotensialen då ?

Samt om jag kör UTP och lägger kabeln vid en strömsladd kommer jag få
problem med störningar eller går det bra ändå ?

Iofs kan jag konsultera William Stalings boken som berör datanät och
signalbehandling, inte säker på det står där iofs har inte kollat.

Re: STP eller UTP ?
Vad som händer när man har problem med jordpotensialen
är att det börjar att gå strömmar i jorden. Dessa strömmar
kan skada (ta dåd på) någon utrustning, t.ex. switch

Re: STP eller UTP ?

Oki så någon stans i nätet om man nu har blandade kablar bör man ha en
anslutning till jord då ? För jag vet en som hade detta problem, han
hade ingen jord att ansluta till så han kopplade datorchassit till
jord, sedan vet jag inte vad som riktigt hände men på något sätt
kopplade han in något annat så det blev spännings skillnad mellan
jorden, tror han kopplade in tv-out eller något annat till en apparat
som stog på övervåningen, då gick det ström mellan de två
jordpunkterna och vips så var comporten på datorn trasig, tror han
kopplade in jord saken där.

Detta var iofs en sunking p133 men ändå.

Re: STP eller UTP ?

Vanlig 50 Hz lär inte orsaka några problem alls.
Standard är att man kör med oskärmad (UTP).
Risken med skärmad är så stor att man bör undvika det.

Re: STP eller UTP ?

Aha oki jag förstår, används alltså i mycket speciella miljöer då som
sjukhus kanske ? eller något fast å andra sidan, numera kör man säkert
fiber i alla fall där störningar omöjligen kan inträffa, förutom om
man bryter av en fiberkabel :)

Då har jag en annan fråga, jag har en bit skärmat kabel i hemma nätet
som är svår att montera bort, går utanför huset och ner till källaren.
resten av kabaget i huset är UTP, anledningen från början till STP var
att kabeln skulle tåla kylan utanför huset eller inte kunna klämmas
sönder så lätt ? Är det något att bry sig om att byta, den är cirka 5
meter lång. ?

Re: STP eller UTP ?

mjao, skärmad kabel är ett måste på sjukhus o dyl. Problemet är att den inte
är rolig att böja in i tex en dosa i en kanal :>
Jag skulle iaf inte bry mig om att byta kabeln, "laggd kabel ligger" ;>

Site Timeline