Hur mycket klarar en 350w atx ?

Hej.

Just nu har jag 3 hårddiskar plus en dvdrom i datorn. I övrigt är utförandet någolunda standard.

TNT2 grafikkort, nätkort, ljudkort. De är en Athlon 2400+ men 512minne

Kraften som sitter inne nu är 350watt atx.

Jag undrar om den klarar av att driva 5 diskar istället för 3 utan problem ?

Eller måste jag köpa kraftigare nätagg ?

Tror jag frågade förut och då var det någon som redan körde en burk med 5 diskar, cdrom brännare osv och inte hade några problem, någon som vet.

Ken kanske ?

Reply to
Dennis

Dennis, Eftersom man bara kan använda två enheter samtidigt HDD/HDD eller HDD/DVD eller HDD/CD så är det bara två enheter som drar ström samtidigt. Ungefär så som du har det idag. Att du stoppar in fler HDD påverkar endast strömuttaget marginellt. Jag har fyra SCSI HDD, DVD och CD-brännare i en burk med 300W nätaggregat. Det funkar utan problem tror jag, märker i alla fall inget. Kanske ligger det på gränsen om man mäter upp med ett instrument, men varför bry sig när allt funkar som förväntat.

Pepe

Reply to
Pepe

En normal hårddisk drar 10-15 Watt per styck och dubbelt vid start. Det som är mest intressant är de 3 olika plusutgångarna vad de orkar ge och vad du tar ut av dem. Se etiketten på din nätdel.

Visa hårddiskar tar ström enbart från +12V och andra från både

+5 och +12V. Nya SATA hårddiskar kan ta från +3.3, +5 och +12V.

Det går inte att säga ifall din nätdel orkar med eller inte eftersom det skiljer så mycket i kvalitet på olika frabrikat. Du får nog prova dig fram. 350W är i minsta laget, men om det är en kvalitetsnätdel kan den troligen orka bra ändå. Om man köper ny nätdel bör man inte snåla på kapaciteten. Datorn drar ju inte mer ström bara för att nätdelen har större ork. Elräkningen blir alltså inte dyrare.

Jo jag vet, nej kvalite kanske jag inte har köpt, men inte super budget heller för den delen, anledningen till jag frågade är att jag numera kör på ett 360watt och har 3diskar inne i burken, tänkte om den klarar två stycken till.

Jag antar att jag får kolla på nätagget, vad den har för statistik när det gäller belastning på 5v och 12v sidan sedan titta på diskarna och räkna lite att det borde gå bra.

Jag kan skaffa mera kraftigare agg men 350watt är billiga (eller bra pris på) så fort man vill ha mera 400 osv blir det mycket dyrare. Jag kör med en Deltaco just nu PSU-215

Du kan ju titta här.

Där står det lite info om den, jag antar den klarar 5 diskar plus en dvd-rom läsare, de är allt jag har i maskinen, i annat fall är det standardutförande som diskettläsare osv.

Plus att den inte var dyr heller, normalpris. Körde med Q-tec förut men ett av dom 550 watts aggen gick sönder samt den lär för mycket.

I värsta fall kan jag ju bara köra med 4st diskar eller ännu mindre genom att ha en 120gb disk plus en 300gb disk eller liknande. Men de känns lite onödigt.

Reply to
Dennis

Jo en sak till, missade i sista svaret, vad jag vet så räknade jag på det förut och de diskar jag har (inte S-ATA) eller de flesta IDE diskar drar enbart ström från 5v och förbrukar 6-15watt beroende på vilken man har osv.

Jag antar då att varje disk drar något i stil med 2-4amper så det borde gå bra med 5 diskar fast de är kanske lite och ta i. Jag kanske kan klara mig med 4 diskar istället faktiskt, har ju dvd-brännare så utrymme är inte så viktigt. Ska för övrigt byta ut mina 7200rpm seagate till samsung 5400rpm. Det blir för varmt i lådan från de andra diskarna samt jag har inget behov av snabbhet.

Reply to
Dennis

Man kan byta 'effekt' på detta sättet - dvs två svalare diskar mot en het.

har man mycket diskar så är ofta starten den största problemet

- inte när de går uppvarvade och klara.

många SCSI-diskar klarar fördröjd start, antingen själva eller att SCSI-kontrollern styr uppstarten en i taget efter varandra - just för att skona nätaggregatet.

Annars är det den vanliga regeln att så länge utökningen inte ger problem som spontanhängande dator då och då så är det bara att köra på - men börjar datorn bli instabil med dom nya prylarna så är det större nätaggregat som gäller som första åtgärd.

dagens diskar är också väldigt mycket snålare i startström än forntidens 5-1/4" med ett halvkilo skivor som skall snurras igång och med en bunt läshuvuden som ligger emot diskytan och bromsar i början...

Torbjörn Ekström

Har inget som helst med tråden att göra, men det där väcker gamla minnen... :-) Min första HD, en Rodime RO-201 ("fullhöjd", 5.25 tum och hela 5 MB oformatterat!) drog *mycket* stor startström. Nätagget knäade, liksom f ö diskens egna spänningsregulatorer (som fick bytas ngr ggr under diskens livslängd... :-).

/ mw

Reply to
mw

Aha, då borde jag kunna klara mig på en 350 trots allt. Att ha flera diskar är ingen ide, kan man köra på en 120 och skaffa en 300 då eller något i den stilen, men å andra sidan behöver jag inte mera hårddiskar, råkar bara vara så att jag har två liggandes, tänkte jag kunde trycka in dem i nuvarande datorn.

Annars bättre skaffa dvd skivor och bränna :]

SKa jag dra en annan historia, den första datorn som fanns i detta hus hade faktiskt (håll i er nu), två stycken 5.25 enheter (de var lyx på den tiden) plus en hårddisk på 10Megabyte.

De var när de första hårddiskarna kom och nu snackar vi "jordbävning" så mycket som den lät hehe.

Har haft datorer innan de men inte värt att nämna. Men visst minns man speldatorn från den tiden, men kära C64 med diskettläsare samt mycket exklusiv special C64 monitor (lyxigt också).

Reply to
Dennis

Det finns nog inga vanlig diskar som drar enbart ström från +5V. Jag har aldrig sett sådana. Små 2,5"-diskar för bärbara datorer går troligen däremot på enbart +5V. Många vanliga diskar drar enbart från +12V. Vissa drar från både +5V och +12V. Nya SATA-diskar skall kunna ta från alla tre plusspänningarna. Startströmmen brukar ligga på lite drygt det dubbla jämfört med när disken är igång, så det är starten av datorn som kan bli problemet, att den inte vill igång. Rådet är att köra med det nätaggregat du har och se ifall det fungerar tillfredsställande.

Då får väl jag också skriva en rad om gamla reliker. Jag har en Ericsson PC ståendes i garaget. Processor: Intel 8088 Minne: 640 KB RAM (utbyggt via minnesexpansionskort) Diskettstation: 5,25" 360 KB (om jag kommer ihåg rätt) Hårddisk: 15-16 MB (En värsting på sin tid) OS: DOS 3.1 Applikationer: bl.a. SPCS Ordbehandling Skärm: Monokrom (Orange text i två ljusstyrkor) 12" tror jag att det var

Man kanske skulle försöka få tag på ett nätverkskort till den och se om man kan få in den i nätverket ;)

--

/Anders
Reply to

Kan ju nämna att min lilla filserver bara har ett 235W-agg. Slot1 P3-500 och 256MB på BX-moderkort, ett gammalt ATI 3D Rage pro 8MB, inget ljudkort men en extra ATA133-controller och såklart nätverkskort. CD-ROM, sju hårddiskar, ett par extra fläktar. Funkar stabilt.

Vet inte hur mycket mer en A2400+ drar än en P3-500? Gfx lär ju spela roll också.

Som nån sa innan, det är skillnad på nätagg och nätagg också. Jag har väl haft tur med mitt...

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

Jo jag lär nog klara mig tror jag, går att räkna lite genom att titta på diskarna hur mycket ström de drar osv. Tror jag kommer klara mig :]

Stora jätte servern ;)

Reply to
Dennis

:-)

HEHE grymt. Tja jag tänkte också så förut, men har struntat i alla dessa planer, däremot har jag en skön trött 486a med 84mhz pentium Overdrive ;) och där kör jag Win 3.11 samt Dos.

Har fått in den i nätet så jag ska pula vidare med det.

Reply to
Dennis

Hur menar du? Alla diskar är ju oftast igång när datorn är igång :) (om dom inte gått i strömsparläge) Och visst kan jag använda alla diskar samtidigt om jag vill. Kopiera lite kors och tvärs samtidigt som du lyssnar på en cd-skiva. Hur är det om jag har en partition som sträcker sig över flera diskar t.ex? :)

/JEP

Reply to
JEP