spdif

Jag håller på att labba lite med en DA-omvandlare. På ingången har jag
satt en CS-1412. Vad jag undrar är: om jag vill ha flera digitala
ingångar och switcha mellan dessa. Ska jag då använda mekanisk
omkopplare, relä eller någon typ av elektronisk switch? Idealiskt är
om jag enkelt kan styra ingångsvalet med logik, men viktigast av allt
är att minimera kvalitetsförluster. Om jag har förstått saken rätt så
kan dåliga kablar etc på spdifen orsaka ökat ripple.

Nästa (dumma) fråga är om jag vill skicka en kopia av signalen till en
spdif-utgång. Det vill säga  spela in på någon enhet samtidigt som jag
lyssnar genom DA-omvandlaren. Ska jag då buffra signalen och isf har
någon ett tips på en lämplig krets/koppling?

Site Timeline