Uppskatta VA hos ringkärna.

Jag har en ganska stor (30 cm) ringkärne-trafo hemma.
Någon klåfingrig har lindat av sekundären för många år sedan. Okej,
det var jag själv, men det kändes rätt i det projektet jag gjorde då... :-)

Nu vill jag ha den som vanlig trafo igen och då linda på
emaljerad koppartråd i lämplig mängd.

Frågan är hur jag kan ta reda på hur många VA den klarar, det beror
väl både på ringkärnans storlek och primärlindningens dimension
gissar jag.

När jag vet det så kan jag lättare dimensionera sekundär-tråden så
den inte blir för varm, men ändå inte för dyr... :-)

Någon?
./Erik

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

finns tabeller för area=va och area=volt per varv
mina ligger lägnst ner inne i en garderob :-(
skulle själv vilja ha en ny omgång sådanna papper

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

Det är väl annars bara att titta i typ elfa
på olika trafostorlekars mått och vikt då kärnorna
ofta går i typ 50, 100, 200, 500 watt klass.

sedan skall man väl alltid köra med så grov tråd
man har råd och plats med :-)

Värmeavgivelse ökar ju med kvadraten av strömmen vilken
innebär att bara en storlek större på tråden kan göra
mycket för trafons egenuppvärmning.

Mät upp primärsidans resistans med likström (se opp med
induktionsströmmar vid in och urkoppling...)                    2
och se sedan till att sekundärsidans  effektutveckling P = I * R
aldrig är högre än primärsidans effektutveckling mha. trådval.

/TE

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

Gaaaahh - formateringen fallerade här...

jag avsåg:

          2
P = I * R

eller P = I * sqr(R)

om formteringen missas nu igen...

/TE

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

Kör P = I * R^2, det ger mindre utrymme för problem med folks klienter
misstänker jag. Och jag lär kolla ett par extra gånger för sqr() leder
alltför lätt tanken till sqrt()... och då blir det ju helfel.

Annars gillar jag att använda LaTeX-typ på kommandon.

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

jo, men det är ju så många som känner till/använder Latex...

Är det ingen som kan göra en automatiskt news-plugin som kan hantera
Latex strängar och ersätta med sin rätta utseende vid sådana här
math-innehållande diskussioner - om man dessutom fick in lite eps
eller liknande vektor-bild kapabilitet så kanske man kan lösa det
här med primitiva ASCII-schemor också - något för mozilla-folket :-)

Detta ser jag som tillräckligt oanvändbart för att spam, annons
och porr-folket inte skall försöka använda av sig detta - men är mer
än fullt tillräckligt för tekniska och matematiska disskussioner
inklusiver små illustrationer, scheman och diagram - bara faktum
att inte tillåta bitmappar gör det ganska ointressant i skräppostbranchen.

/TE

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

R³ = R²·R¹ fungerar säkert inte för alla läsare, men de flesta?

R^3=R^2*R^1 ska det vara i raden ovan i fall det ser konstigt ut.

/Alf

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

[...]

Om man som jag gör läser i terminal kan det vara svårt att få fram dem
på tangentbordet ibland. Men de ser helt okay ut och du talar ju
tydligt om i ditt meddelandehuvud vilken teckentabell du använder.
Sedan är det ju också så då att fonten man valt skall innehålla de
glyfer som hänvisas till och i de allra flesta fall borde det inte
vara några bekymmer.

Det fungerade i alla fall utmärkt i Gnus över en SSH-terminal från en
Windowsmaskin.

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.
Köp en (PC) Dator.
Bara gamla nördar kör
med gammalt skit.
Eller du vill bli kallad.....nörd?

Pepe

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

...och vad är det som får dig att tro att det inte skulle vara
PC-datorer? Alltså både Windows-maskinen och maskinen han kopplar upp
mot med ssh är väl troligtvis PC-datorer?

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Jag tycker det är riktigt "nördigt" att ifrågasätta vad folk använder för
system och hänvisa till bättre system. (Det "bättre" systemet brukar vara
det som "nörden" kör själv, oftast det senaste då "nörden" vill vara först
med nya grejer)

/Micke

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

Hellre bli kallad nörd än skriva korkade inlägg
och bevisa att man är en idiot..

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

Vad snackar du om pantskalle?

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

Eller P = I * R * R :)

/Anders

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.
:-)

Tumregel: Samma totala koppararea på sekundärsidan som på primärsidan. Det
vill säga primärsidans koppararea gånger primärsidans varvtal skall vara
lika med sekundärsidans koppararea gånger sekundärsidans varvtal.
/Mats Karlsson

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

ahh, vilket torde ger lika uppvärmning på
primärsidan som sekundärsidan vilket innebär att
man får nödig info genom att mäta diametern på
primärens lindning samt spänningen från lindad
ca 10 varv sladd när primären är inkopplad till nät
och därmed räkna ut varvtal på primären.

då är det bara storleken på kärnan som avgör
hur många VA den är klassad för utan att den blir
för varm...

/TE

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.
Tackar och bockar!
Ni lyckades t om skrämma liv i lite gammal skolkunskap! :-)
Med era ledtrådar och den nyväckta kunskapen så får jag nog till det.

./Erik

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.
satt och funderade på detta problemet lite:

transformatorformeln

U = 4,44*N *B * A * f  (f frekvens, A tvärsnittsare på kärnan, B
flödestätheten, N antalet varv på primären , U = spänningen )

ger att B , flödestätheten ej är beroende av strömmen genom
primär/sekundär?

vad är det då som begränsar strömuttaget (förutom I2R förluster i
lingdningarna?

tumregel 3 A/mm2 tråd.

30 cm ringkärna!!! den måste vara på flera KVA!!! snacka om att
säkringarna landar hos grannen p g a startströmmen!!

/rickard

Re: Uppskatta VA hos ringkärna.

det är just I2R och järnförlusterna som styr storleken...

Att dom ser ut som de gör idag är en praktisk erfarenhetsmässig
materialoptimering i avsende koppar och järn kontra
inre resistans och värmeutveckling.

tex svetstransformatorer tar man ut mycket högre strömmar än vad
kopparlindningar och kärna medger egentligen ur värmesynpunkt
- just för att lasten är intermentent...

jodu - ringkärna vill ha ström i början just för att kärnan mättas de
första perioderna om inkopplingen gör vid fel tidpunkt av vågforman på
50 Hz - den mest ideala perioden är när spänningen är som högst
(strömmen är noll genom trafon) medans den sämsta perioden är vid
0-genomgången (strömen som max).