Uppskatta VA hos ringkärna.

Jag har en ganska stor (30 cm) ringkärne-trafo hemma. Någon klåfingrig har lindat av sekundären för många år sedan. Okej, det var jag själv, men det kändes rätt i det projektet jag gjorde då... :-)

Nu vill jag ha den som vanlig trafo igen och då linda på emaljerad koppartråd i lämplig mängd.

Frågan är hur jag kan ta reda på hur många VA den klarar, det beror väl både på ringkärnans storlek och primärlindningens dimension gissar jag.

När jag vet det så kan jag lättare dimensionera sekundär-tråden så den inte blir för varm, men ändå inte för dyr... :-)

Någon? ./Erik

Reply to
Erik

finns tabeller för area=va och area=volt per varv mina ligger lägnst ner inne i en garderob :-( skulle själv vilja ha en ny omgång sådanna papper

Reply to
Hannu Kandelberg

Det är väl annars bara att titta i typ elfa på olika trafostorlekars mått och vikt då kärnorna ofta går i typ 50, 100, 200, 500 watt klass.

sedan skall man väl alltid köra med så grov tråd man har råd och plats med :-)

Värmeavgivelse ökar ju med kvadraten av strömmen vilken innebär att bara en storlek större på tråden kan göra mycket för trafons egenuppvärmning.

Mät upp primärsidans resistans med likström (se opp med induktionsströmmar vid in och urkoppling...) 2 och se sedan till att sekundärsidans effektutveckling P = I * R aldrig är högre än primärsidans effektutveckling mha. trådval.

"Hannu Kandelberg" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de...

:-)

Tumregel: Samma totala koppararea på sekundärsidan som på primärsidan. Det vill säga primärsidans koppararea gånger primärsidans varvtal skall vara lika med sekundärsidans koppararea gånger sekundärsidans varvtal. /Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

Gaaaahh - formateringen fallerade här...

jag avsåg:

2 P = I * R

eller P = I * sqr(R)

om formteringen missas nu igen...

ahh, vilket torde ger lika uppvärmning på primärsidan som sekundärsidan vilket innebär att man får nödig info genom att mäta diametern på primärens lindning samt spänningen från lindad ca 10 varv sladd när primären är inkopplad till nät och därmed räkna ut varvtal på primären.

då är det bara storleken på kärnan som avgör hur många VA den är klassad för utan att den blir för varm...

Kör P = I * R^2, det ger mindre utrymme för problem med folks klienter misstänker jag. Och jag lär kolla ett par extra gånger för sqr() leder alltför lätt tanken till sqrt()... och då blir det ju helfel.

Annars gillar jag att använda LaTeX-typ på kommandon.

There is no system but GNU, and Linux is one of its kernels.
Reply to
Ichimusai

jo, men det är ju så många som känner till/använder Latex...

Är det ingen som kan göra en automatiskt news-plugin som kan hantera Latex strängar och ersätta med sin rätta utseende vid sådana här math-innehållande diskussioner - om man dessutom fick in lite eps eller liknande vektor-bild kapabilitet så kanske man kan lösa det här med primitiva ASCII-schemor också - något för mozilla-folket :-)

Detta ser jag som tillräckligt oanvändbart för att spam, annons och porr-folket inte skall försöka använda av sig detta - men är mer än fullt tillräckligt för tekniska och matematiska disskussioner inklusiver små illustrationer, scheman och diagram - bara faktum att inte tillåta bitmappar gör det ganska ointressant i skräppostbranchen.

R³ = R²·R¹ fungerar säkert inte för alla läsare, men de flesta?

R^3=R^2*R^1 ska det vara i raden ovan i fall det ser konstigt ut.

/Alf

Reply to
Alf Friman

Tackar och bockar! Ni lyckades t om skrämma liv i lite gammal skolkunskap! :-) Med era ledtrådar och den nyväckta kunskapen så får jag nog till det.

./Erik

Reply to
Erik
[...]

Om man som jag gör läser i terminal kan det vara svårt att få fram dem på tangentbordet ibland. Men de ser helt okay ut och du talar ju tydligt om i ditt meddelandehuvud vilken teckentabell du använder. Sedan är det ju också så då att fonten man valt skall innehålla de glyfer som hänvisas till och i de allra flesta fall borde det inte vara några bekymmer.

Det fungerade i alla fall utmärkt i Gnus över en SSH-terminal från en Windowsmaskin.

"Cannot delete 016: There is not enough free disk space. Delete one
 more files to free disk space, and then try again."
Reply to
Ichimusai

Eller P = I * R * R :)

--

/Anders
Reply to

Köp en (PC) Dator. Bara gamla nördar kör med gammalt skit. Eller du vill bli kallad.....nörd?

Pepe

Reply to
Pepe

...och vad är det som får dig att tro att det inte skulle vara PC-datorer? Alltså både Windows-maskinen och maskinen han kopplar upp mot med ssh är väl troligtvis PC-datorer?

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

"Pepe" skrev i meddelandet news:U6pXc.1584$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Jag tycker det är riktigt "nördigt" att ifrågasätta vad folk använder för system och hänvisa till bättre system. (Det "bättre" systemet brukar vara det som "nörden" kör själv, oftast det senaste då "nörden" vill vara först med nya grejer)

/Micke

Reply to
Micke

+Pepe wrote

Hellre bli kallad nörd än skriva korkade inlägg och bevisa att man är en idiot..

satt och funderade på detta problemet lite:

transformatorformeln

U = 4,44*N *B * A * f (f frekvens, A tvärsnittsare på kärnan, B flödestätheten, N antalet varv på primären , U = spänningen )

ger att B , flödestätheten ej är beroende av strömmen genom primär/sekundär?

vad är det då som begränsar strömuttaget (förutom I2R förluster i lingdningarna?

tumregel 3 A/mm2 tråd.

30 cm ringkärna!!! den måste vara på flera KVA!!! snacka om att säkringarna landar hos grannen p g a startströmmen!!

/rickard

Reply to
rickard ohlin

Vad snackar du om pantskalle?

-- Ichimusai

AA #769 ICQ: 1645566 Yahoo: Ichimusai MSN: Ichimusai1972 AOL: Ichimusai1972 IRC: Ichimusai@IRCNet "Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger." -- Hermann Goering

Reply to
Ichimusai

det är just I2R och järnförlusterna som styr storleken...

Att dom ser ut som de gör idag är en praktisk erfarenhetsmässig materialoptimering i avsende koppar och järn kontra inre resistans och värmeutveckling.

tex svetstransformatorer tar man ut mycket högre strömmar än vad kopparlindningar och kärna medger egentligen ur värmesynpunkt

- just för att lasten är intermentent...

jodu - ringkärna vill ha ström i början just för att kärnan mättas de första perioderna om inkopplingen gör vid fel tidpunkt av vågforman på

50 Hz - den mest ideala perioden är när spänningen är som högst (strömmen är noll genom trafon) medans den sämsta perioden är vid 0-genomgången (strömen som max).