Video Panasonic NV-HV55

hej på er

jag har en panasonic video av modell NV-HV55 som har börjat krångla.
Själklart så gick garantin ut för en månad sen.  Problemet uppstår när
jag spelar upp/in på 4 timmars band. Efter ca. 3 timmar verkar det som
tracking
funktion får spel och vägrar funka. det är inget fel på bandet då det
funkar i en annan video.

är videon bara skitig eller ?

tacksam för svar och tips

MVH

Magnus Söderman

Re: Video Panasonic NV-HV55

Det kan du själv svara på efter en rengörning!!!

Re: Video Panasonic NV-HV55
vad är bästa sättet att rengöra en video på då ?

Re: Video Panasonic NV-HV55

topz och rengörningsvätska för tonhuvuden.

Re: Video Panasonic NV-HV55
[snip]

Mitt råd är att man inte använder tops på videohuvuden. Där är en bit
sämskskinn bättre. Som rengöringsvätska funkar isopropanol rätt bra. För
bandguider, capstanaxel och kontroll/ljudhuvud är dock tops bra.

/Henrik

--

Re: Video Panasonic NV-HV55

Precis. Rengöringsvätskan ska vara baserad på isopropanol och inte
etanol. Etanol (och många andra rengöringsvätskor) har en tendens att
torka och lämna tunna "halvlösta" fettfläckar efter sig.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Jag har använt T-röd till min video. Det borde jag kanske inte gjort?

Fredrik Östman

Re: Video Panasonic NV-HV55

Beror på lite vilken typ av smuts som fanns där, men det brukar gå att
se en stund efteråt om man har bra belysning och bra ögon om det finns
några fläckar kvar.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

det beror på rengöringsvätskans renhet.

Etanoler av olika slag innehåller vatten och olika denatureringsämen
(varav T-röd är ökänd, dels pga. den stora vatteninehållet men
ochså hur mycket skit den lämnar kvar när den har torkat)

Isopropanol från apoteket är nog det torraste och renaste
lösningsmedel som en privatperon kan köpa...

Rent lösningsmässigt så vad det få saker som slog metanol
när det gällde att tvätta fluss från kretskort - ja förutom de
klorbaserade lösningsmeden som  var helt outstanding.
(Isopropanol är 'trög' i det avseende.)

Men detta får man bara tag på inom industrin i vissa fall
(och med restriktionern då metanol är giftigt och kan förväxlas
med Etanol av allt för många - och Etanol har en pappersbyrokrati
utan dess like där varenda droppe bokförs med tanke på att
sådant annars lätt bärs hem och konkurerar med systemet
och skattebrott är _allvarliga_ saker ur staten ögon...)
och dom klorerade lösningarna  är ett minne blott numera...

/TE

Re: Video Panasonic NV-HV55
On Mon, 23 Aug 2004 14:09:32 +0200, demmpa

Putsa inte bort videohuvudena!
Lätt gjort om man inte vet precis vad man gör.

Re: Video Panasonic NV-HV55

Verkligen? Har videotillverkarna konstruerat om videotrumman så att
den inte kan skadas av Topz?

Problemet med Topz är att fibrer kan kroka fast i de små huvudgapen
på videotrumman och skada dem (t.ex. helt enkelt rycka loss dem från
trumman). För rengöring av videotrummor finns speciella Topz-liknande
redskap där bommultoppen har ersatts med skum eller sämskin.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Video Panasonic NV-HV55

Har ju också göra med hur god syn och varsam hand man har.

Dom elektronikvana kan nöja sig med sämre grejor som vanliga
Topz då dom sedan tidigare vet av ovarsam ryckande kan ställa
till med och har sas. varsamhet inbygg i sig.

Däremot om man är nybörjare/orutinerad så bör man välja
skum eller duk-tops eller sämskinnsalternativet när man
rotar runt tonhuvuderna.

---

Själv har jag nästan slutat att använda video för nyinspelningar
då videocapturing med dator ger _så_ mycket bättre kvalitet
Re: Video Panasonic NV-HV55
[snip]

[snip]

När jag jobbade mycket med sånt här så testade vi skumtops, men i mitt
tycke funkade de ganska dåligt för videohuvuden, däremot var kanske
risken för skador mindre än med bomullstops. För övrig rengöring
funkade skumtops ganska bra, men det blev lätt lite för mycket
isopropanol och det kan vara lite aggressivt mot plast. Dessutom
tyckte vi som satt med näsan ner i bandare dagarna i ända att vi fick
i oss tillräckligt med ångor ändå, men det spelar förstås mindre roll
för den som bara tvättar sin egen video då och då.

Duktops som du kallar dem ser ut som en plastspatel klädd med
sämskskinn i ena änden och finessen med dessa är att man löper lite
mindre risk att skada videohuvudet och att man inte får isopropanol på
huden. Råkar ha ett gäng liggande så jag använder det än ibland.

När allt kom till kritan så satt vi oftast med bomullstops och bitar
av vanligt sämskskinn, smidiga grejor som gav bra resultat. Eftersom
det här inte är några konstigheter så tycker jag att hemmafixare skall
använda samma prylar.

När det gäller själva jobbet med att rengöra videohuvudet så är det
viktiga att man inte gnuggar upp och ner. Håll duken still och snurra
försiktigt trumman förbi.

/Henrik