Linda om spole

Jag har en kontaktor från en truck, där spolen är på 48v. Den är enkel
att ta i sär och linda om, men nu undrar jag hur jag ska dimensionera
tråden osv för 12v.
Idag är det 103 ohm, med tråd 0,3mm i diameter. Är det bara att linda
med en tråd 4 ggr större area tills man får 4 ggr mindre motstånd (ca
26ohm) och där med samma ström eller hur funkar det med magnetfält??

//Anders

Re: Linda om spole

det viktiga är amperevarv - dvs produkten av strömmen gånger ampere
skall vara lika i båda fallen.

accepterar du 4 ggr mer ström så räcker det med 1/4 av antalet varv
mot orginal - för jag hoppas att du har skattat varvtalet på den
ursprungliga spolen innan isärmontering (räkna hur många varv på
ett lager, därefter hur många lager tråd) - och nya tråden skall lindas
på lika snyggt som den gamla om du skall ha en chans att få in
varvtalen som krävs i utrymmet.

Din metod ovan kommer nog att fungera, men det kan vara lite trixit att
hitta tråd med exakt 4 ggr area och små skillnader ger stor
förändring...

Misstänker att du kan kompromissa med värdena runt 20% avseende
ampervarv och värmeutveckling, men inte så mycket mera.

Själv skulle jag nog linda av befintliga tråden snyggt, dela den i 4
lika längder och sedan linda på den lager för lager och dra ut till
anslutningarna för var lager - och helt enkelt kör 4 paralella lindningar.

Här kostar det bara några få varv samt att du garanterat får samma
omslagnivåer och effektförbrukning samt får in det i tillgänglig
utrymme som innan men här vid 12 Volt.

----

Att tänka på:

räkna varven när gamla spolen lindas upp:

relät skall inte brinna när det är full spänning över batteriet plus
lite till @ 18 Volt samt skall dra och hålla säkert i 6-7 volt

prova gärna upp tillslagsspänning och frånslagspänning innan du plockar
isär 48 Volts relät.

(48-voltsysten @ telekom skall tåla att gå mellan 36 - 72 Volt och
oändlig tid utan skador - blir motsvarande 9 - 18 Volt på ett 12
Voltssystem).

/TE

Re: Linda om spole

Jag skulle välja att linda med tjockare tråd precis som Anahka själv
föreslår. Det beror på att isoleringens tjocklek inte kan försummas, och det
blir procentuellt mindre isolering på spolen med enkel tråd i stället för
fyrdubbel. Annars tror jag att det blir mycket besvärligt att få plats med
all tråd på spolen igen om man lindar för hand. Dessutom är det enklare att
linda med lite tjockare tråd utan att den går av.

Om nuvarande spole för 48 V håller 103 Ohm blir förlusterna i spolen lite
drygt 22W vid 48V, eller 28W vid 54 V. Det tycker jag verkar högt.

/Mats Karlsson

Re: Linda om spole

ähhh - skrivfel

'varv' skulle det förståss vara...

< snipp >

jag avsåg att använda samma tråd - och då är både utrymme och resistans,
och effektutveckling tillgodosedd.

Annars tror jag att det blir mycket besvärligt att få plats med

hur är det med travgeometri och area när det gäller runda stavar
- vilket tar mest plats för en given area - smått eller stort diameter...???

Dessutom är det enklare att

beror på den ursprungliga tråden storlek - är den hårfin så håller jag
med - grov tråd är också klantig att hantera och att få tight
och därmed plats i spolkorgen.

spolkorgar av den här typen brukar tvinga en att linda varv för varv
och lager för lager snyggt och prydligt som orginalet om man övh.
skall få plats med detta. Industrin använder spolmaskiner för
detta  - som har tålamodet...

Man får sitta och linda detta nogsamt en snöstormskväll framför
brasan efter en singel malt (för att få bort darrheten i händerna)
samtidigt som kärringen stickar på sitt, och eftersom detta tar tid
så behövs stadigheten understödjas med mera singel malt allt efter
tiden ;-)

Jag misstänker att det är en ganska stor relä med
ordentliga kontakter för att leda stora batteriströmmat
till tex motorer.

detta innebär också att det förmodligen redan från början är hanterbar
storlek på tråden...

Sedan beror det på ursprunglig  driftsätt - om den är byggd för
kontinuerlig drift eller bara intermentent drift - något att
tänka på för den ursprungliga frågeställaren också, så att den
inte används fel.

Re: Linda om spole
Hej igen.
Jag som skrev original meddelandet...via google... (Föressten nån som kan
tippsa om en bra news reader???)

Tyvärr så har jag redan lindat av en del...annars var TE's ide med att dela
den på 4 lindningar inte dum (varför tänkte jag inte på det.)

Visst är reläet/kontaktorn till en motor, kommer från en batteri truck. Ska
användas för reversering av startmotor i ett bogpropeller bygge. som jag
skrev tidigare så är tråden 0.3mm i diameter vilket bör bli 0.07mm2 och med
mina beräkningar så blir det i runda slängar 420m tråd.

vad jag inte fattar är att om jag 4 dubblar arean och minskar motståndet med
4 så får jag fortfarande 420m
altså 0.07mm2 103 ohm41%2m
och 0.28mm2 26ohm41%6m
gör jag nått fatalt räknefel här eller?

är ju ganska säker på att jag inte får plats med 400m 0.5mm diameter tråd på
spolen. Kanske får fundera på en annan lösning...

//Anders

Re: Linda om spole

jag använder mozilla

har du tråden kvar och hel ???

har du möjlighet att mäta längden ???

glöm inte bort isoleringens tjocklek - den kan vara ganska avsevärd av
den totala diameter och därmed arean.

ta ut en känd längdstump (typ strax över 1 meter) av den gamla
tråden, kör igenom exakt 1 Ampere eller liknade med ett strömreglerbar
labbaggregat och mät sedan upp spänningafallet över koppartråden
vid exakt en meter sträcka och strax _innanför_ strömmatningsklämmorna
(du är inte intresserade av anlutningsklämmornas kontaktresistans
mot tråden).

eftersom du känner att det uppmättes 103 Ohm så bör du ganska lätt
räkna ut längden, därefter kan du sedan räkna ut exakta koppararean
då du kan utgå ifrån att det är 99.99% koppar

- att mäta med skjutmått och räkna resistans efter area med okänd
isolationstjocklek och tillplatnning vid mätning  ger lite för
inexakta värden i min smak.

ja och nej - du glömmer bort vad du vill ha - och det var
inte mera koppar du efterlyste...

med ovanstående lösning så har du iofs fått en 1/4 resistans för att
bibehålla strömmen som var vid 48-volt även gälla vid 12 Volt
- med 4 ggr koppar än innan för att behålla samma AT
(ampere turn)... med resultatet att det inte får plats.

Du måste rucka på ett annat värde, i det här fallet ström då
den inte tar plats...

Om du kortar ovanstående tråd till en 1/4-del längd så uppnår du det
önskade - med 4 ggr så mycket ström på 12 Volt istället men
fortfarande uppnår samma AT

AT (ampere turn) = A * T

dvs. du kan alltid byta ampere mot varv eller viceversa - så länge
produkten är lika som innan.

det är som att klämma på en ballong.

Re: Linda om spole

och jag Agent ( www.forteinc.com ) och IE

Re: Linda om spole
Ok, få se nu om jag fatat det rätt....

ett teoretiskt exempel:
en spole med 1000varv och 1 ampere = 1000AT eller?

om man då bara skulle vilja ha 1 varv så måste det gå 1000ampere genom
spolen eller??

Ska åka ner till Transformatorteknik och se om de har nån surplus koppar
tråd där. Får testa lite annar får det bli nån färdig spole och konvertera
dit.

skit vad jag ångrar att jag lindade av den...och dessutom trashade
tråden....

//Anders

Re: Linda om spole

Nope, du multiplicerar den ena faktorn med 4 och dividerar den andra
med 4.....   4/4 = 1   ;)

/Anders

Re: Linda om spole

www.gnus.org

Re: Linda om spole
det
för

Jovisst, under förutsättning att det går att linda lika tätt för hand med en
gammal skrynklig tråd som maskinen lindade från början med en helt ny slät
tråd!

Antag att den ursprungliga tråden är 0.3 mm i diameter. På trådens totala
ytterdiameter tillkommer då kanske 0.1 mm isolering, på "båda sidorna", så
att totala diametern blir 0.1 + 0.1 + 0.3 = 0.5 mm. Då upptar isoleringen
0.2/0.540% % av trådens diameter. Antag att man lindar fyra sådana trådar
parallellt för att erhålla fyra gånger så stor koppararea, då upptar
fortfarande isoleringen 40% av trådens tjocklek.
Om man i stället byter till en enkel tråd som är 0.6 mm i diameter, så blir
dess area lika stor som med fyra parallella tunnare trådar. Isoleringens
tjocklek är fortfarande 0.1 mm runt om. Trådens totala diameter blir nu 0.1
+ 0.1 + 0.6 = 0.8 mm. Nu utgör isoleringen alltså bara 0.2/0.8 = 25% av
trådens totala diameter. Det bör alltså bli betydligt lättare att få plats
med en enkel 0.6mm-tråd än fyra parallella 0.3mm-trådar.

Precis som Torbjörn säger är en grövre tråd mera bångstyrig än en tunnare
dito, men för så här tunna trådar tror jag inte att det blir några problem.

diameter...???

Grov eller fin tråd spelar ingen roll så länge trådens diameter är mycket
liten i förhållande till lindningsutrymmet, om man bara ser till trådens
ytterdiameter. Man kan teoretiskt få plats med mer tråd om man blandar grova
och tunna trådar, men det är inget som jag rekommenderar.

Jag håller med om att en "single malt" kan göra händerna mindre darriga, men
man får se upp så att man inte glömmer att räkna varven efter alltför stort
intag!

/Mats Karlsson

Re: Linda om spole

Jag undrar vad Linda kan ha att säga om det här?

Re: Linda om spole

beror på hur man lindar av den eller om den är impregnerad så att den
inte går att få av snyggt - normalt brukar reläspolar vara väldigt
prydligt lindade och är inte värre att rulla av än vilken trådspole
som helst - och nu menar jag verkligen att rulla av till en annan
trådspole och inte lägga allt i en trasselhög på golvet eller hasplar av
den från spoländan - då skaffar man sig rejäla problem...

hmm. givetvis så är förhållandet mellan 'luften' mellan trådarna
och trådarna i sig samma oavsett dimmension utom i gränsen mot
bobinytorna, här av blygsam betydels. Samt att man byter koppar
mot isolering när man går ned i dimensionerna...

ja, om man bara 'vevar' på slarvigt - men lägger man varv efter varv
brevid varandra precis som orginalpackningen så bör 420 meter tråd av
samma dimmension ta lika mycket plats oavsett om det är hand eller
maskinlindat - eller om det är i 4 * 105 meter omgångar  eller en hel
sammanhängande del.

dvs. för just reläbruk behöver det inte vara lika många varv per
omgång då resistansen är dominerande och man vill bara ha
lika mycket ström per tråd för att tillsammans uppnå önskad
totala  ampervarv-produkten. (och för reläbruk behöver man
heller inte lägga 4 parallellt av symmentriskäl)

jag skulle nog tom. säga om man klippte upp dom 420 metrarna
i fyra delar och därefter lindar 105 meters-omgångarna lika
nogsamt som orginalet och drar ut anslutningarna allteftersom
så blir nog totala antalet varv ganska lika som orginalet
- om det slår fel på några, kanske 10-tal varv av 1500 varv har
det nog ingen större betydelse...

---

jag skulle tro att en sådan där spolmaskin som används för
att rulla trådspolar till vävskyttlar (för vävstol) med
Re: Linda om spole
totala

isoleringen
trådar
blir
0.1
plats

Med parallella trådar får man isolering även mellan ytor med exakt samma
potential, vilket naturligtvis tar plats helt i onödan. Det var det jag
försökte beskriva nyss, men det blev kanske lite för akademiskt?

När man lindar transformatorer för höga frekvenser brukar man använda
parallella trådar för att minska problemet med strömförträngning
(skin-effekten), men alla som håller på med detta vet att flera parallella
trådar tar mer plats än enkla trådar.  I extremfall vid riktigt höga
frekvenser använder man litz-tråd, som är uppbyggd av ett mycket stort antal
individuellt isolerade parallella tunna trådar. Problemet med denna typ av
tråd är just att alla trådarna (kardelerna) är individuellt isolerade, och
därför tar stor plats på spolstommen.

/Mats Karlsson

Site Timeline