Laddare

Är det nån som vet var man kan köpa en ny 24volts laddare till en elsparkcykel för en rimlig peng
Reply to
Arne

vad för mer data än 24 volt ska den ha? (ampere, voltampere, watt, mm)

Demmpa
Reply to
demmpa

Reply to
Arne

Svara under citerad text, för att lättare kunna följa diskutionen!!!

Jag antar att elsparkcykeln har blybatterier (två 12 voltare eller fyra 6 voltare som är seriekopplade)

kolla hos Elfa (

) ('transformatorer/batterier/ströförsörjning' - laddare

- 'laddare för blyackumulatorer')

Demmpa
Reply to
demmpa

inte mera !!

då borde vilken reglerad 24 Volts Mascot-aggregat som helst passa - det svåraste är nog att få till rätt kontakt :-)

Elfa har en rad olika 'väggvårtor' - någon borde passa.

Reply to
Torbjörn Ekström

Kontakten är inga bekymmer för den har ja kvar från den gamla laddaren

Reply to
Arne

Skönt att ha dej tillbaka Torbjörn efter en tids tystnad.

/Micke

Reply to
Micke

Har varit i Ofoten och Narvik en dryg vecka i jobbet

- nattjobb dessutom och är rejält sliten just nu.

Att starta kl 0.00 - 02.00 och avsluta kl 10 - 11 på förmiddagarna är fanimig så mycket mer slitigt än att gå upp kl. 04.30 ch avsluta dagen 17-18-snåret.

När man kommer hem till hotellet är man så trött att man bara vill sova och när man piggnat till igen så är inget öppet längre

- samt resturangmaten är fruktansvärt dyr i Norge!!!

Det är vackert och dramtisk natur där uppe, men som vanligt har man inte tid eller ork att njuta av det och den här lediga dagen som man alltid hoppas på att få till på sådana resor, sups alltid bort av olika typer av strul och man jobbar alltid i tidsnöd...

som tekniker på sådana resor så är det nästan alltid äta, skita, sova några timmar, jobba, jobba, jobba, äta skita sova några timmar jobba jobba jobba äta... som gäller och det mesta man ser av den vakna tiden är en halvskum kur, i bästa/värsta fall utomhus (beroende på vädret) men oftast inne i hus eller tunnlar med kabelstegar och stativ med grejor som skall dras igång... - det är inga nöjesresor om någon trodde detta!

och nu när jag är tillbaka igen så skall jag försöka vända tillbaka dygnet igen - ghaaaa...

Jag fattar inte hur dom som går rullande skift år efter år klarar detta!!!

Torbjörn Ekström

Jag gillar också Nordnorge... :-) ...och har en gammal 24 V laddare liggande. Specifikationer i nuläget: SÖ Skåne; ca 5Kg; kanske switchad.

mvh Sten

Reply to
Sten

Jag har tippsat om ett ställe, här kommer fler som kanske har. kjell & co, clas i sjön, jula, biltema, mekonomen, m.fl.

Demmpa
Reply to
demmpa

Tänk på att ett 24V blybatteri normalt laddas med cirka 27V. /Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

hmm. det stod inte att det var blybatterier i orginalinlägget...

Då är det ju 'självklart' att 24 Volt egentligen är 27.2 Volt vid underhållsladdning på obestämd tid och 28.8 Volt i max 24 timmar efter en urladdning...

sådant vet ju 'självklart' alla så fort man pratar '24 Volt' :-)

--
Det är inte alltid lätt att veta om uppgivna 24 Volt verkligen är 24V
som avses. blybatterier laddas inte alls om de får exakt 24 Volt

Ja kollade nu batterierna o det är 2 st 12volt som är seriekopplade....sen vill man ju inte lägga ner för mycket pengar på en laddare när man betalade ca 500kr sparken komplett med laddare

Reply to
Arne

Eftersom det är två 12 voltare så kan man ladda varje batteri för sig, tar visserliggen längre tid. Man skulle oxå kunna göra en omkoppling så att man laddar bägge samtidigt.

Demmpa
Reply to
demmpa

Jo det känns. Sedan kommer man tillbaka hem och ramlar rakt in i en FAT och får köra till halv tolv om kvällarna. Skönt med helg.

Här är lite bilder från Ofotenresan

Det gick väl 400 NOK för oss båda på pizzerian inklusive två 0,8 l cola. Fyra öl och pepparbiff slutade på 800 NOK typ.

[...]

Resorna man hinner se mest på är när man åker för att utbilda som regel. Då har man ett relativt bra schema att hålla sig till. Men jobba på natten suger.

Jag hade inte så mycket val... blev liksom inte tid att ta nått ledigt. Tur jag har en vecka semester nu i Oktober.

Man vänjer sig, men de flesta skiftarbetare verkar uppleva det som slitigt när de passerat 40-strecket efter vad jag förstår. Själv har jag jobbat treskift, tvåskift, rullande femskift, ständig natt. Av de var tvåskift det jävligaste och rullande femskift inte så tokigt. Ständig natt funkade också.

Ichimusai

seriekopplade....sen

komplett

Halva spänningen och dubbla strömmen ger samma effekt och samma laddningstid. Då uppnår man fördelen att de båda batterierna får samma spänning. Om batterierna laddas i serie kan man få problem med att det ena batteriet tar på sig lite mer spänning än det andra, då blir det ena ofullständigt laddat och det andra överladdat. Överladdat -> kortare livslängd. Det är alltså en fördel att ladda batterierna parallellt.

/Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

Med lite kontroll (dvs i praktiken labbagregat) så kan man göra en sk. utjämningsladdning med ganska låg ström tills spänningen inte stiger längre. Vilket innebär ca 15 volt per 12-voltsbatteri av den underhållfria slutna typen - ladda aldrig längre än 24 timmar och batteriet får inte bli varmt vilket innebär 10-20 mA per ampertimmes kapacitet på batteriet.

efter detta kan man använda batteriet med normalladnning i minst 0.5 - 1 år utan risk för obalans om batterierna kommer från samma sats och tillverkningsdatum.

Obs - utjämningsladdningen görs efter när man har laddat batteriet fullt på normalt sätt.

Torbjörn Ekström