Dell/Sony monitor som är skum

Jag fick en ganska ny (ganska precis två år gammal)
Dell P1130 21" trinitron-monitor gratis häromdagen, felet
på den är att den tappar bilden ibland enl förra ägaren,
och efter att ha kopplat in den och testat den några timmar
så kan jag konstatera att:

- När den är kall verkar den funka fint

- När den blir varm så tappar den ibland bilden i nån
sekund, precis när den gör det knäpper det till, det låter
precis som ett överlag, kankse tom på högspänningen.

- Har man högre upplösning (testade först i 800x600, sen i 1280x960)
så verkar problemet märkligt nog uppkomma mer sällan, men knäppen som
blir när den tappar låter desto värre.

- Detta händer med väldigt oregelbundna tillfällen, ibland kan det
komma 3 knäppar på en minut, ibland kan det vara 10min mellan.

- Samma fel uppkommer på båda bildskärmsingångarna.

Nån som har en ide om vad det kan vara för fel ? Det känns som om
det är högspänningen, men jag vet ju inte.. jag har inte ens öppnat
monitorn än, men jag får väl göra det.

I värsta fall får jag väl kasta monitorn, men det är extremt fin bild
på den (som alltid med trinitron förstås) så det tar ju emot.. jag kastar
hellre ett par gamla 14/15"are..

Re: Dell/Sony monitor som är skum

Har du kollat lödningarna runt HS trafon o nätdel?

Re: Dell/Sony monitor som är skum
Du kan ta bort bakskyddet och observera hur det ser ut när bilden
försvinner. Min gissning är att det blixtrar mellan fästet för
HS-kabeln och järnkärnan. Det borde också vara svartbrännt här.
Alternativt kan det blixtra på lödsidan mellan två pinnar. Gör den det
måste HS-trafon bytas.
För lite läsning om tv gå till:
www.freewebz.com/jan-olof/index.html

Janne

Re: Dell/Sony monitor som är skum

Ja, att försöka isolera en "läckande" HS-trafo är ju dessvärre uteslutet,
men en ny HS-trafo lär kosta mer än vad skärmen är värd tyvärr..

Ska kolla, tackar.

Re: Dell/Sony monitor som är skum

Beror på var den läcker, det finns HS lack spray på burk som tränger
igenom väldigt små springor som trafon och isolerar till en billig
kostnad.

Re: Dell/Sony monitor som är skum

Det hade jag ingen aning om, jag har försökt isolera med epoxy nån gång,
vilket inte fungerade speciellt bra, och när jag frågade folk "i branschen"
så var det inget alternativ, men detta kanske är en relativtg ny produkt ?

Kan ju vara värt ettg försök iaf.

Ska se om jag har tid att skruva isär monitorn nån dag.

Re: Dell/Sony monitor som är skum

Näpps, har inte öppnat den än, men med tanke på hur mycket kassa lödningar
man sett på fabriksmonterade grejer så är väl planen att löda om så
mycket man bara kommer åt, min brottningsmatch med en mycket fin
Ilyama 17" för några år sen resulterade dock i att jag är mycket skeptisk
till att skruva i monitorer..

(Det var EXTREMT jobbigt att komma in i den, alla kort satt ihop med
lödna kablar utan kontakter och man fick montera isär precis allt
för att komma åt nåt..)

Re: Dell/Sony monitor som är skum
Det är absolut värt att byta HS-trafo om det är det som felet.
Anledningen är att de är ganska billiga numera. 150-250:- på order
eller Nedis. Jag har en testare som jag bygger och säljer. Jag har
inte satt nåt pris än. För info om den kolla min sida på kap. 3
"Testutrustning" / "LOPT-testare". Den är enkel att använda och sparar
tid och du slipper felinköpta trafos.

www.freewebz.com/jan-olof/index.html

Janne

Re: Dell/Sony monitor som är skum

Det var värst, jag köpte en gång en Nec 3D som precis hade fått bytt
HS-trafo, den kostade 700:- plus arbete.. Detta var iofs ganska många
år sedan, då en 15" CRT-monitor var värd flera tusen begagnad..

Får som sagt skruva isär och kolla monitorn, dessvärre så uppträder
felet i fråga mer och mer sällan, precis när jag fick hem den så
"tappade" den nästan hela tiden, nu händer det väldigt sällan, kanske
2-3 gånger på hela kvällen igår... Ska testa att gå ner i riktigt låg
upplösning, felet verkar triggas oftare då.

Site Timeline