TV-licens - Page 4

Re: TV-licens

Comhem boxen innehåller en tuner för det analoga nätet och är licenspliktig
oavsett vad man tittar på för kanaler.

Det spelar mindre roll eftersom licensen är kopplat till innehav av en tuner
som kan ta emot marksända signaler.

En ren satelitbox utan analog tuner (om det nu finns en sådan) skulle då
itne vara licenspliktig om man skickade bilden till en plasma utan tuner
eller en projektor utan tuner.

Det är väldigt svårt att ha tillgång till tvsändningar i Sverige utan att
omfattas av TV-Licensen.

Re: TV-licens

licenspliktig
tuner

Sant. Men det är inte svårt att omfattas av TV-licensen utan att betala...

/Micke

Re: TV-licens

Men en sak är säker: "det känns svårt att betala"
((IP))

Re: TV-licens
A man of humble origin Ingvar Persson

..
ComHemboxen
och
använder
den
innehav
sådan)
en
Sverige
att

För *bra* TV tycker jag det är oerhört enkelt att betala. Ex
SVT1 och SVT2. Resten kan jag hålla med om.

--
Detta är en svensk signatur

Re: TV-licens

Nä... det är ju busenkelt...
Att man sedan har ett Comhem abbonemang men inte TV gör ju inte saken
roligare :-)

Re: TV-licens
On Tue, 13 Jan 2004 22:29:13 +0100, "Daniel Jönsson"

Klart det finns. Inga satellitmottagare brukar ha tuner för marksänd
TV. Man bara kör igenom signalen för att lägga till den RF-modulerad
satellitkanalen om man inte har Scart-anslutning. Det är ingen tuner,
det är en modulator.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779

Dom flesta brukar ha RF möjligheter för TV utan SCART och det räknas som
"tuner"

Re: TV-licens
On Thu, 15 Jan 2004 22:56:14 +0100, "Daniel Jönsson"

Nu har du allt vänt på begreppen. Tuner är en mottagare, och det finns
INGEN sådan för marksänd TV i en satellitmottagre. Det finns däremot
en MODULATOR för att göra precis tvärtom, skapa en RF-kanal från det
mottagna satellitprogrammet.

En video innehåller bägge, och en TV innehåller endast en tuner.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Re: TV-licens
On Tue, 13 Jan 2004 22:29:13 +0100, "Daniel Jönsson"

Ja, det är precis så här jag resonerade när jag svarade på Nilsanders
inlägg för första gången. Sedan efter hans svar, då jag tänkte till en
gång till, så kom jag på att ComHem-boxen nyttjar inte den analoga
delen av sändningen, utan endast den digitala. Och i så fall borde det
inte vara licenspliktig, precis som en TV utan bildrör inte är det,
trots att du kan alltid spänningssätta TV-tunern och låta den ta emot
marksänd sändning, en sändning som du absolut inte kan nyttja på något
sätt.

Men en eventuell domstol kommer säkerligen att ta hänsyn till den
digitala sändningens ursprung i kabelnätet. Är det från marksänd
analog = licensplikt. Är det från satellitsänd digital = tja, vem vet.

Någon diskussion däremot om att en satellitmottagare kopplad till en
TV-mottagare utan analog tuner inte omfattas av licensplikt borde inte
föreligga.

--

/Josef S.

Re: TV-licens

Vissa ComHem-boxar har analog tuner, vissa har det inte.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Re: TV-licens

Och ComHem-boxen kan INTE ta emot marksända signaler utan endast
digitala och analoga signaler sända i kabeltvnätet!

Om det är digitala eller analoga signaler är oväsentligt - ComHemboxe
kan INTE ta emot marksänd TV.

Boxerlådan tar emot marksänd digital sändning och är därför
licenspliktig.

ComHem - ej marksänd mottagning.
Boxer - marksänd mottagning.

Re: TV-licens
Se SVT hemsida. Radio och TV licenser:

tv-avgift.
Vi arbetar med att ta in tv-avgifter i hela landet samt genomföra
avgiftskontroll.

Tv-avgifterna finansierar public service, det vill säga SVT, SR och
Utbildningsradion>

Sen spelar det ingen roll hur man tycker att det skall tolkas. Om du har en
APPARAT ( även PC med TV-kort, projektor eller skärm med tuner) som kan ta
emot TV-sändningar, analoga eller digitala av alla slag så skall du betala
licens. Sorry men sånt är livet i Sverige idag. Gillar du inte detta. Skriv
till din riksdagsman eller kvinna.

Ulf