TV-licens

Comhem boxen innehåller en tuner för det analoga nätet och är licenspliktig oavsett vad man tittar på för kanaler.

Det spelar mindre roll eftersom licensen är kopplat till innehav av en tuner som kan ta emot marksända signaler.

En ren satelitbox utan analog tuner (om det nu finns en sådan) skulle då itne vara licenspliktig om man skickade bilden till en plasma utan tuner eller en projektor utan tuner.

Det är väldigt svårt att ha tillgång till tvsändningar i Sverige utan att omfattas av TV-Licensen.

Reply to
Daniel Jönsson

"Daniel Jönsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@bevelo.landemoo.com...

licenspliktig

tuner

Sant. Men det är inte svårt att omfattas av TV-licensen utan att betala...

/Micke

Reply to
Micke

Men en sak är säker: "det känns svårt att betala" ((IP))

Reply to
Ingvar Persson

A man of humble origin Ingvar Persson

wrote in news: snipped-for-privacy@elmat.lth.se:

news: snipped-for-privacy@bevelo.landemoo.com. ..

ComHemboxen

och

använder

den

innehav

sådan)

en

Sverige

att

För *bra* TV tycker jag det är oerhört enkelt att betala. Ex SVT1 och SVT2. Resten kan jag hålla med om.

--
Detta är en svensk signatur
Reply to

Klart det finns. Inga satellitmottagare brukar ha tuner för marksänd TV. Man bara kör igenom signalen för att lägga till den RF-modulerad satellitkanalen om man inte har Scart-anslutning. Det är ingen tuner, det är en modulator.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Reply to
Marcus AAkesson

Dom flesta brukar ha RF möjligheter för TV utan SCART och det räknas som "tuner"

Reply to
Daniel Jönsson

Nä... det är ju busenkelt... Att man sedan har ett Comhem abbonemang men inte TV gör ju inte saken roligare :-)

Reply to
Daniel Jönsson

Nu har du allt vänt på begreppen. Tuner är en mottagare, och det finns INGEN sådan för marksänd TV i en satellitmottagre. Det finns däremot en MODULATOR för att göra precis tvärtom, skapa en RF-kanal från det mottagna satellitprogrammet.

En video innehåller bägge, och en TV innehåller endast en tuner.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
> [...]

Ja, det är precis så här jag resonerade när jag svarade på Nilsanders inlägg för första gången. Sedan efter hans svar, då jag tänkte till en gång till, så kom jag på att ComHem-boxen nyttjar inte den analoga delen av sändningen, utan endast den digitala. Och i så fall borde det inte vara licenspliktig, precis som en TV utan bildrör inte är det, trots att du kan alltid spänningssätta TV-tunern och låta den ta emot marksänd sändning, en sändning som du absolut inte kan nyttja på något sätt.

Men en eventuell domstol kommer säkerligen att ta hänsyn till den digitala sändningens ursprung i kabelnätet. Är det från marksänd analog = licensplikt. Är det från satellitsänd digital = tja, vem vet.

Någon diskussion däremot om att en satellitmottagare kopplad till en TV-mottagare utan analog tuner inte omfattas av licensplikt borde inte föreligga.

--

/Josef S.

**********************************
Kolräknaren hittar du på:
http://hem.passagen.se/plc**********************************
Reply to
Josef S.

Vissa ComHem-boxar har analog tuner, vissa har det inte.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
> [...]

Och ComHem-boxen kan INTE ta emot marksända signaler utan endast digitala och analoga signaler sända i kabeltvnätet!

Om det är digitala eller analoga signaler är oväsentligt - ComHemboxe kan INTE ta emot marksänd TV.

Boxerlådan tar emot marksänd digital sändning och är därför licenspliktig.

ComHem - ej marksänd mottagning. Boxer - marksänd mottagning.

Reply to
Nilsanders Falkenson

Avgiftsskyldighet

1 § Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag.

2 § För samtliga TV-mottagare som är avsedda att användas i innehavarens hushåll betalas en enda TV-avgift.

En enda avgift betalas också för samtliga TV-mottagare som 1. finns på samma butiks- eller demonstrationsställe för mottagare, eller 2. finns inom samma sjukhus, vårdanstalt eller inrättning av liknande slag, om TV-mottagarna är avsedda att användas av dem som får vård.

3 § För varje påbörjad grupp om tio TV-mottagare betalas en enda TV-avgift, om mottagarna 1. innehas av samma statliga myndighet, eller 2. innehas av samma avgiftsskyldig och används antingen a) i hotell- eller pensionatsrörelse eller b) annars i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål, dock inte lokaler som avses i 2 § andra stycket, eller c) i fortskaffningsmedel som är avsedda för yrkesmässig trafik.

Undantag från avgiftsskyldigheten

4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV- mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).

5 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte heller TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program.

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som 1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte skall betalas för mottagaren, 2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri, 3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller 4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till bolaget av den avgiftsskyldige. Lag (1997:1164).
Reply to
Videoservice I Kristinehamn