SVT och markbunden digital-TV

Ojdå! Ja det blir ju mottagningsproblem när man bor i världens ände! :-)

Ken skrev:

Precis!

Reply to
Ralph Höglund

Ken skrev:

Jo, men med en fackverksmast på sådär 20 meter och en 200-el yagi skulle det nog bli perfekt! :-)

Reply to
Ralph Höglund

Ralph Höglund skrev:

Ush, nej vad stygg jag är...

Reply to
Ralph Höglund

Nej det tycker jag inte, bara realistisk kanske? Det finns faktiskt lokala platser med hemsk radioskugga och då kan det vara väldigt svårt att få bra mottagning. En fördel med digital-TV är att den oftast inte alls mår dåligt av reflexsignaler (skugga på analog mottagning), tvärt om så tar den nytta av reflexer. Det kan räcka med att flytta antennen upp eller ner på masten eller i sidled eller djupled för att få bra mottagning. Det kan alltså innebära att man måste flytta antennmasten.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

???

-------------------------------------------------------------------- vilken typ av koax tycker du passar bäst. ?

--
Du hade ju inte behövt konvertera din nätdel, på triax websida fans det ju
en direktkoppling till 12volt

Denna kör jag med eftersom den passar i F-kontakter KTV 1,1/4,9 CE

KTV 1,6/7,3 CE är bättre om man har lång kabel, men den är svår att ansluta eftersom den är tjockare. Det här är svarta styva koaxialkablar som tål att sitta ute. OBS Man får inte böja koaxialkablar för tvärt!

Den är troligen svårare att köpa och min variant klarar både 230V och 12-24V.

"Ralph Höglund" skrev i meddelandet news:vubJe.30900$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

-------------------------------------------------------------------- jag kör gårna med det om nån vill skänka det till mig....

Reply to
ClueLess

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

--------------------------------------------------------------------Kan en Triax IFP 502 Nätdel driva en MFA 324 förstärkare, jag kommer inte in på triax websida för att kolla det ???

Reply to
ClueLess

Ja Triax IFP502 kan driva en MFA 324. VHF-banden kanske kommer att anv=E4ndas digitalt i framtiden. Det kan ju beh=F6vas, TV4 ska ju lansera TV4 Fakta och den ska v=E4l tryckas in p=E5 samma MUX, med s=E4mre bildkvalitet som f=F6ljd. VM-s=E4ndningarna fr=E5n Helsingfors har ju varit bedr=F6vliga.

/Stefan

Reply to
rimshult

Då behöver man ändå en separat antenn för det och kan då köra med en separat VHF-förstärkare för den VHF-antennen. Bra för att kunna ha rätt förstärkningsfaktor för de olika banden. Många boxar klarar endast UHF-bandet och jag har ännu inte sett att det är tänkt att användas något annat än UHF i Sverige.

Det blir som med DAB-radion i england där de snålat in på bitraten så mycket så att det låter dåligt, sämre än FM-radio.