Fickminne - media

Jag gissar att det är minidisc eller RAM /ROM som gäller idag?

Vilket är att föredra enligt dig?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Minidisk är inte aktuellt då den dels inte har mick inbyggd samt att du inte kan plocka ut sparad data digitalt via USB-porten som dagens MD-spelare har pga. sonys copieringsskydds-filosofi (gäller _alla_ MD-spelare då det är Sonyteknologi oavsett tillverkare)

(du kan lägga in och hämta tillbaka musik som lagras på MD-spelaren från din PC - men du kan inte kopiera ut din egen inspelning inspelad med MIC som du själv har upphovsrätt till via USB!!!)

i detta avseende skall du undvika all SONY-teknologi även vid val av mp3-spelare med diktafonfunktion etc. då vissa modeller även här har denna hinder....

Annars har många MP3-spelare diktafonfunktioner (dock klumpiga i många fall) och förmodligen så är en dedicerad diktafon med digitalt minne och USB-port att föredra.

en viktig fråga - har du använd diktafoner förr??

Det är så att om man är ovan att höra sin egen röst och kanske klumpiga microfonantering, suckar och stön och smack etc. gör att det är smula pinsamt att redigera och skriva av sitt eget material, vilket resulterar att många slutar redan efter ett par försök - innan investering i dyrare grejor så kan det vara ide att låna någon diktafonbandare och se om det fungerar att arbeta i praktiken med detta för dig.

många handdatorer har också diktafonfunktioner (typ palm-T) i sig och gemensamt med dessa och mp3-spelare med diktafonfunktion är att dom flesta har urursla mickar som lätt distar om man pratar för nära/högt samt inte hör något alls vid svag ljud då man sparar i 8-bit format.

tex. det är i stort sett värdelöst att ställa en sådan maskin i ett konferansrum och tro att kunna spela in hela mötet med alla deltagare hörbara - man hör i stort sett bara sig själv om man har en sådan inspelare i bröstfickan

till detta måste man ha riktiga mickar mitt på bordet och ordentligt dynamik i inspelaren och kanske automatisk nivåreglering etc.

MD-spelare har mycket av denna hantering med automatiska pauser, ingång med microfonmatning och exellent dynamik och ljud etc. men iom att man inte kan hämta ut det digitalt snabbt via USB utan måste tas via analoga utgången i taltakt så är dessa maskiner IMHO helt värdelösa!!!

man kan verkligen snacka om stolpskott här...

nemas problemas.

Man kan ju leka Hyland. ;o)

Så de har en ganska tydlig användsningskillnad alltså!?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Alla MD har samma spärr oavsett tillverkare

all hårdvara finns för att ha dessa MD-inspelare för högkvalikativa inspelningar i digital semiproffesionell nivå i klass med bra rullbandspelare, men rädslan från sony att man skall kunna spela in liveinspelningar från konserter eller - hu så hemsk - kopiera CD-skivor från sony-ägda skivbolag, har stoppat in kopieringsskydd så att det inte går att arbeta med egenupptagen alster på modernt digitalt sätt via dator och USB.

Det är kort sagt en jäkla förolämpning mot kunden och användaren som försöker använda grejorna seriöst och IMHO gör grejorna värre än värdelöst och drar med sig märkesnamnet 'Sony' smutsen då man blir förbannad över att arbetet hindras av företagets policy och någon rad i firmwaren medans all hårdvara fins redan på plats och ber om att få användas.

Jag för min del kommer att så mycket som möjligt att undvika sony i fortsättningen när jag väljer produkter - dom gör bra kvalitetsprylar, men jag kan inte acceptera deras policy och välje hellre sämre lösningar just för att sony inte skall få del av mina pengar - det är ju enda sättet jag kan protestera på och jag hoppas att fler gör likadant - såpass att sony-säljarna undrar vad marknaden tog vägen och kanske börja lyssna.

titta bara på vad DVD-spelare för runt 700:- kan idag. Dessa kan spela mp3-musik, alla slags CD/DVD-skivvarianter, DivX/Xvid etc. medans märkesmaskinerna från Sony/pioneer/panasonic etc. släpar efter åratal när det gäller kompabiliteten med olika mediaformat - dom vill inte helt enkelt, men måste följa med om det inte skall tappa hela marknaden då folk inte acceptera varför en 3000:- sonyspelare inte kan spela alla typer av media som 700:- centrum-spelaren kan...

När det gäller diktafon så köp en som passar för din användningsområde.

skall du prata in som en läkare/advokat/obducent så köper du en liten behändig och lättskött diktafon för just denna användning och inge annat, gärna en sådan som ställs i en docka som sköter både laddningen och kanske flyttar ljudfilerna till din dator automatiskt så att den alltid är tom. och redo när du behöver den igen - vet inte om det fins någon sådan produkt, men är i allafall detta jag skulle titta efter.

(ungefär som palm-T där ett enkelt ryck på en knapp i laddningsdockan synkar upp palm mot dator)

MD "kan" användas som diktafon med ansluten extern mic, en mp3-spelare/minnespinne/palm-t med diktafonfunktion kan också göra detta

- men ingendera gör det särkilt bra...

Finns det några bra tester eller dyl på www?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson