Dött laptop batteri

Jag hade ett fungerande li-jon batteri. Jag laddade ur det helt Nu är det dött - tar inte laddning. Datorn säger att det laddar men det står

0% hela tiden. Dell 14.4V 2700 Ah p/n 53977 7 pinnars kontakt - mäter upp bara ca 3V mellan några av kontakterna

Går det att återuppliva ? Sten

Reply to
Sten

Testa med att slänga in det i kylen över natten.

Reply to
Dataspider

hur lång tid har du prövat??

Det låter inte bra...

för det första så borde du inte ha kunnat laddat ur så hårt innan laptopen i sig stänger av, och fungerar inte detta - skyddskretsarna i batteriet stänger av - och det är kanske precis är vad som har hänt om varje cellgrupp om 3.6 Volt har egen övervakning

här verkar det bara vara 1 av 4 celler som fortfarande är i gång...

--
när man laddar ur batterier så här hårt att skyddskretsarna slår av
så får man räkna med en väldigt lång mjukstartsladdning på timmar tom

kanske - låt laptopen vara på laddning i några dagar i sträck, ta ur och
stoppa in laddsladden med jämna (några timmar) mellanrum för att starta
om laddprocessen i fall den har gett upp (ev måste du kanske ta ur
batteriet varje gång också).
Reply to
Torbjörn Ekström

^^^^^^>

ghaaaa - det skulle ha stått 16.4 volt här!!!!

Torbjörn Ekström

Hoppsan - tack för överseendet - eller också har ni missat att jag råkade skriva fel! Ett 2700Ah batteri är ju rätt saftigt på en bärbar dator - passar bättre på en ubåt tror jag! Jag får tacka för tipsen och börjar med att låta det stå på laddning länge !

Jag har kanske missuppfattat nåt när det gäller hur man håller batterier vid god vigör genom att verkligen låta dom ladda ur ordentligt emellanåt? Sten

Reply to
Sten

tja upp till 4500 Ah är ingen ovanlighet - man räknar med mellan 35 - 50 Wattimmar per batteri för att försörja dagens laptop - som gärna drar

10 - 15 Watt kontinuerligt när det inte gör något mer än lysa upp skärmen, och kanske det dubbla när CPU:n jobbar max.

Bottencyckling gäller _bara_ NiCd-batterier och inget annat.

olika batterikemier har olika behandligar för att vidmakhålla kapaciteten så bra som möjligt.

metod som passar bra för NiCd är helt katastofalt för Blyaccar tex. där djupcyklingar kraftigt förkortar blyackens livslängd.

vad som sakta ta livet av NiCd är konstantströmsladdning för att batteriet skall vara fullt (beredskap), då kristaller växer mellan plattorna och till sist kortsluta batteriet

skall man förvara NiCd under lång tid (åratal) så skall dom vara nästan helt urladdade (1/5 -1/8-del) under förvaringen

NiMh är ganska likt NiCd, men har högre självurladdning, ingen minneseffekt och högre kapacitet - men IMHO betydligt sämre livsläng i tid räknat då de verkar gå sönder invändigt oavsett skötsel

- korrision ???

---

LiIon jobbar precis som namnet säger med joner som vandrar mellan kolelektrod och kobolthaltig dito med skillnaden att den inte har tydlig botten och fulladddningsgräns som tex blyackar som börja gasa vid för hög spänning och sluta ge ström när det är för lågt, utan spänningen beror på halterna av joner i resp elektrods gitter och för att det inte skall bli helt utarmat resp metallutfällning vid både överdriven urladdning och laddning så måste man ha en elektronisk skydd som ersätter dom kemiska gränserna i dom andra batterikemierna.

spänningsfönstret mellan ca 3.5 volt och 4.1 Volt är det som ger mest antal cykler på ett LiIon-batteri - men med högre spänning typ 4.3 - 4.4 Volt laddspänning så kan man få in ca 30% mer kapacitet med risk för metallutfällning samt att man kan ladda ur ännu djupare med ytterligare 20 % extra kapacitet men med följden att batteriet slits väldigt hårt och når bara 10-20% cykler gentemot normalskött batteri.

(folk exprimenterade med bl.a Palm V med lite högre spänning och 30% mer kapacitet, med dålig livslängd som följd)

tydligen är det dom sista 10% i laddningen mot fullt som sliter hårdast på LiIon-batterie och man skall inte toppladda i onödan (en del datorer laddar inte om det är bättre än 90-95% laddat) - åtminstone inte med dom brutala laddmetoderna som används i laptop (pulsladdning med hög ström) medans långsammare konstantspänningsladdning ala 4.1 Volt som används för Palm-datorerna verkar få batterierna att hålla betydligt längre.

sedan verkar LiIon-batterierna precis som NiMh-batterierna degraderas med tiden vare sig man använder dom eller inte och är i stort sett slutkörda efter 3-4 år hur man än gör, medans rätt lagrad NiCd-batterier kan hålla i 10-15 år!

jag har gamla varta NiCd 500 mA batterier från slutet av 80-talet som fortfarande fungerar och ännu kan få batterihållar-spiralfjädrar att glöda vid kortis... det är sällan problem med strömkapaciteten på NiCd-batterier och är svårslagbara i det avseendet ännu.

Torbjörn Ekström

tja, här gjorde jag samma fel som du, att missa 'm' i mAh...

och det är väl fortfarande nästa u-båtsbatterier man behöver till laptop för anständigt drifttid...

Torbjörn Ekström

Vet faktist ej. Kommer inte på varifrån iden kommer men den har väkt flera HD och akkar för mig, senast IBM Thinkpad som var stendött (0%/0 volt) trotts flera dygns uppladdning och ut och in från datorn. Efter ett dygn i kylan och 48h laddning = 49 %, åter in i kylan och

48h laddning= 88%.

Kanske att styrelektroniken ändrar spec så pass mycket av temp skillnaderna att de luras fungera igen. Men som sagt, har inte funderat på det (förrän nu, tack för det Torbjörn, en sömnlös natt till) det då det fungerat som sista lösning.

Reply to
Dataspider

När det gäller Dell så hade i alla fall några av de äldre modellerna av Inspiron / Latitude CP/CPi m.fl problem med laddning av helt urladdade batterier med vissa biosversioner. Ladda ned senaste biosuppdatering och kör, så är det stor chans att det fungerar igen.

Om inte, testa att trycka på test-knappen på batteriet och se om lysdioderna lyser eller är släckta. Det låter dock som det är ett av de vanliga "Urladdat batteri-felen"

/Martin

Reply to
Martin

- Batteriet har alltså 7 små kontakter som sitter inne i trånga (j-a) fack! Hur vet man vilka stift jag skall mäta/ladda på ! Det närmaste 7 jag kommer är förbindningspunkter och ändarna på 4 st seriekopplade celler (5 stift) samt någon övrig krets (temp ?)om 2 stift. Sten

Reply to
Sten

+Sten wrote

Det gäller inte Lithium-baserade batterier, dom mår snarare bäst av att aldrig laddas ur.. För gamla Ni-Cd gällde det dock att vara riktigt noga med att ladda ur batterierna då och då.

Förresten, det där batteriet är inte ett Dell C-type ? isåfall kan du få massor av sådana av mej, i varierande skick men dom flesta kassa, man kan kanske para ihop celler från flera till ett helt dock ?

Man lär sig ju av sina misstag - nu har jag lärt mig lite till :-) Det är en Latitude CPi D266XT På Batteriet står det : Latitude CP Battery Module P/N 53977 Jag antar ditt vänliga erbjudande men det kanske finns logistiska hinder ! Jag bor i Simrishamn men rör mig rätt mycket i Skåne! Reser till Stockholm då och då dessutom. Mvh Sten

Reply to
Sten

ofta brukar det finnas en + och - angivelse någonstanns, och ibland brukar dom stiften/bladen vara lite större på dom ledare som bär mycket ström

men... sju kontaktfingrar låter ganska mycket och är klart mera än vad som brukas användas i dom vanligare batteripackarna.

oftast brukar dom yttersta stiften på var sida vara huvudspänningen från batteriet och dom i mitten för olika typer av övervakning (tex temperatursensor i arv från NiMh-tiden om laptopen kan hantera flera batterikemier) + kommunikationskanal till tankmätaren (chipet som instruerar datorns laddare hur den skall jobba samt håller reda på laddgraden), ofta märkt 'T','D' och 'C'.

--

  står det 14.4 volt så är batterierna förmodligen seriekopplade och du
har inte några separata uttag för varje batteriblock utan laddar alla i

Brukar dock vara ett öken att montera isär/ihop olika akkpack. Men om viljan finns så....och man kan ju spara en hel del ....

Reply to
Dataspider

eller ett vanligt gem.

Reply to