Kontroll av blyaccumulator

Med stort förtroende vänder jag mig till denna grupp med min fundering: Jag har några blyaccumulatorer (bil-och fritidsbatterier, öppna och slutna) som jag använder för belysning och för att driva en del elektronik mitt hem. Dessa börjar bli gamla och slitna och jag har en känsla av att de inte riktigt kan suga sig de 65 Ah som är nominellt. Jag undrar nu och någon gruppmedlem kan visa på någon enkel metod att med standardkomponenter avgöra om ett batteri är värt att försöka ladda igen, och i så fall med en lite mer avancerad laddare från CTEK. En apparat som mäter polspänningen vid en ström på 10-20 A ? har jag men såvitt jag förstår visar den ffa aktuellt laddstatus. HC

Reply to
HC Öberg

säkraste laddstatus på öppna batterier mäts med syraviktmätare. punkt.

slutna batterier kan man mäta med voltmeter, helst med 3 decimaler. dock mäts efter minst 24 timmar vila helt oansluten.

Nu har jag inte siffrorna längre i huvudet men för slutna blybatterier brukar det vara mellan 12.8 - 13.0 Volt vid helt uppladdad status - nogrannare tabeller för spänningsnivå-laddningsgrad mellan fulladdat och tömd status bör gå att hitta på Internet. I regel så anser man spänning under 12.6 Volt indikerar behov av snarast laddning om man inte vill ha sulfatisering vid lagring. Batteri som inte når upp till högre oansluten vilospänning spänning (efter 24 h) än 12.6 Volt efter korrekt och lång laddning (=> 48 timmar), är till ca 1/4 - 1/3 sulfatiserat.

Observera att olika slutna batterier kan ha något olika polspänningar för en viss laddningsgrad (läs batteriets databladet) beroende på att man har högre syrakoncentration än motsvarande öppna 'våta' batterier.

Våta, öppna laddade batteriers polspänning ligger ofta mellan 12.6 -

12.8 Volt medans slutna laddade batterier ligger mellan 12.8 - 13.0 Volt vilospänning.
--
laddningsgrad säger ingenting om batteriets strömförmåga - ett pga. lång
tids överladdning sönderkorriderat blybatteri kan ha hur fina

inom industrin anses ofta när kapaciteten är 80% av den ursprungliga så
är batteriet förbrukat.