PC stänger av sig...

Hallå...

Jag har fått en gammal Scandic Hem-PC och skall försöka lista ut vad som är
fel med den. Symptomen är följande: ungefär var sjunde minut så startar den
om av sig själv.

Jag har inte gjort någon felsökning ännu men får en "magkänsla" att det har
med strömaggregatet att göra. Någon komponent som blit överhettad eller
liknande.

Är det någon som har nån idé innan jag börjar riva i den?

Jag har en identisk burk att byta prylar med, förutom processorn.

--
/Jonne

Re: PC stänger av sig...

Den loopar pg.a av; kasst minne eller taskiga drivers till G-kort.
mickla lite - och återkom med svaret..

**/kent

Re: PC stänger av sig...

Kasst Minne loopar maskiner.. visserligen är 7 minuter lite lång tid.
Nätagget tror jag inte på.

En ominstall med bra drivers löser problemet, är jag ganska säker på.
mao: mjukvarufel

**/kent

Re: PC stänger av sig...

exakt.. snabba dej nu Jonne.

Men Olof, under alla mina år av micklande kan jag säga;
ett nätagg går inte SÖNDER "litegrann"
(undantag av; tilltäppta luftintag av damm..)..

DÄREMOT kan det slås ut om man stoppar i för mycket A-slukande i burken.
Men så ligger det väl inte till i Jonnes fall.

**/kent

Re: PC stänger av sig...

Det var nätagget. Vet inte exakt vad det berodde på, men när jag försökte
starta den nu ikväll så var den helt död. Så fenomenet med omstarterna var
väl dödsryckningarna...

Bytte nätagg och då startade den upp fint och den går fortfarande utan att
ha startat om.

--
/Jonne

Re: PC stänger av sig...

Puh.. det rädda mej.

**/kent

Re: PC stänger av sig...
On Wed, 28 Jan 2004 00:00:17 +0100, "John-Henri Eklund"

Jaha om den nu var nätagget som var fel, vad tusan var det för skräp
till nätagg du hade ? no-name budget eller ?

Så där dåligt får dom ju inte vara, jag vill minnas mitt superkassa
300watt atx nätagg som inte ens orkade driva en Suprt7 dator med 3
hårddiskar och en cdrom. Riktigt skräp.

Re: PC stänger av sig...

Datorn i fråga är en gammal Celly400 med "onboard allt" och en 10GB
hårddisk. Allt packat i ett miditower. Åldern är c:a 3 år. Enligt uppgift så
har den stått på kanske 70% av tiden som den tidigare ägaren använt den. En
total "on-tid" på drygt två år utan ett enda problem. Det var
orginalinstallationen av WinNT4 SP4 på hårddisken...

--
/Jonne

Re: PC stänger av sig...

Visst kan de gå sönder "lite grann", vete fan hur det går till, det kanske
är en fråga för elektronikgruppen. Spänningarna börjar att fladdra hit och
dit varvid datorn blir helt oförutsägarbar och efter en tid så dör
nätaggregatet helt och hållet. Om en dator beter sig märkligt så är
nätaggregatet nästan alltid det första jag kollar. Vad det gäller
nätaggregat finns det mycket skit på marknaden.

mvh

Hans Bjärstål

Re: PC stänger av sig...

Olof!
Blås inte upp dej för du råka gissa rätt.
Symptomen Jonne hade är inget typiskt nätdels-strul - ånej.
(Fast du gissa rätt får du underkänt)

Gällande Bjärstål, så är det en lager-råtta eller kontorsnisse,
kolla vad han säger - citat:

"och under dessa 5 år torde vårt
kontor ha hanterat omkring 1 500 000 datorlådor med tillhörande nätaggregat."

FATTAR DU? EN OCH EN HALV MILJON nätagg?!
Låt oss säga att dom fått 30.000 agg i reklamation minst. (räkn. 2% felmarg.)

Det ENDA han vet.. det är att dom är KASS. För han lär ju inte testa dom innan
retur till kina..

**/kent

Re: PC stänger av sig...

Jag citerar mig själv: "Jag [...] får en "magkänsla" att det har
med strömaggregatet att göra."

Gör inte detta till nån jävla tävling nu Kent.

--
/Jonne

Re: PC stänger av sig...

Tävling? Det är KRIG. och det är ditt fel. tack vare dej slank
lager-råttan Bjarrestål in..

Re: PC stänger av sig...

Lagerråttan blåste upp sej..

Re: PC stänger av sig...

Sen har vi juh.. slumpvalsfaktorn.. var det verkligen nätagget?
Att maskinen rulla på helt plötsligt med ett annat nätagg, kan
ändå bero på buggigt operativ.. eller nåt annat.

**/kent

Re: PC stänger av sig...

Jag växlar över till göteboska här: E du helt jäla GOOO i huvve, eller?!

Tror du inte jag ser skillnad på ett HELT DÖTT PSU och ett buggigt
operativsystem? Om du vill kan jag koppla in skiten igen och mäta upp det.

--
/Jonne

Re: PC stänger av sig...

Du stoppa in en skruvmejsel i fläkten för du ville inte ge mej rätt.

**/kent

Re: PC stänger av sig...

Det där var så jävla dumt så det tänker jag inte ens bemöta.

--
/Jonne

Re: PC stänger av sig...
In bv9ih7$58p$ snipped-for-privacy@green.tninet.se,

Ge fanskapet rätt innan han smäller av helt.
--
ÐIÇK

A CRAY is the only computer that runs an endless loop
Re: PC stänger av sig...

Jag vet inte om jag skall skratta åt dej..?!
Du Jonne.. läs min mening igen.. sedan läser du om din.
Därefter lär du komma fram till vad/vem; "som är så jävla dumt.."

**/kent

Re: PC stänger av sig...

Ge fan i och dumma dig. Du behöver inte gå på som ett jävla mbd-barn på
anabola bara för att du inte gissade rätt. Det var ingen jävla tävling, utan
en ärlig fråga om tips på felsökning från min sida. Släpp detta nu och gå
vidare.

--
/Jonne

Site Timeline