Strömtransformatorer ?

Hej !

Har fått några överblivna strömtransformatorer tagna ur en äldre
effektvakt avsedd för en vanlig villa.
De är gula och blå, ca. 4 cm ytterdiameter och har ett hål på ca. 15
mm utan några som helst beteckningar.

Jag skulle gärna vilja återanvända dessa, dels till att hålla koll på
strömmen per fas (loggning mha. exempelvis AD-försedd PC), dels kanske
kunna bryta bort kretsar som inte behövs (ex. golvvärme i garage) om
det blir toppar och det är risk att en huvudsäkring går.

Men, jag har aldrig hållit på dem strömtransformatorer och jag antar
att det finns vissa risker förenade med dem också.

1. Vad är det för spänningar man talar om ?
Jag har förstått att man ofta placerar ett motstånd som last och sedan
mäter spänningsfallet istället för strömmen.

Men, om man av någon anledning skulle låta trådarna "dingla löst"
(eller om motståndet går sönder) ??

Gissar att det inte är speciellt hälsosamt att ta på utgången då..

2. Kan man anta att sådana här mindre transformatorer brukar ha vissa
värden (gissar att de är gjorda för max 50A)  ?
Dvs. att det "i regel" är 50:1 eller nåt sånt ?

Mvh

/Johan

Re: Strömtransformatorer ?

1, någon volt, och i inget speciellt om man kör dom utan belastning, däremot så
 är spänningen ut från dom inte linjär om man inte lastar ner dom lagom
har annvänt 1ohm motstånd själv

2 brukar vara ?/5 A  för att annvändas mot en 5 A instrument med skala som
passar strömtrafon t.e.x  50/5  100/5  300/5

sen finns det olika sorters som man tror är strömtransformatorer men som inte
är det, dom med spänningsutgång  eller elektroniska varianter

prova vad du har, och har du inte ström nog igenom så linda träden igenom hålet
några extra gånger

Re: Strömtransformatorer ?

Hej !

Tack så mycket för svaret.

Låter bra, vill ju inte dö på kuppen (alt. elda upp kåken).

Förresten, hur linjära är de ?, har inte sett några kurvor på det.
Kan ju vara kul att de fungerar över hela området, dvs. från 0 till 20
A.

Industristandard ?

Har sett en del olika varianter (från ex: http://www.crmagnetics.com )
med större förhållanden, men det verkar som att industriprylar är
gjorda för 5A

Jo, har sett det, skulle hellre använda sådana men de är i regel
större (och rätt så dyra)

Ok !
Ska ta och kolla lite mer på dem men ska skaffa några effektmotstånd
först så jag inte eldar upp nåt.

Har kollat lite på nätet efter att använda strömtrafos för hembruk men
i princip bara hittat vansinniga hembyggen av typen "jag tog några
kärnor från några gamla TV-apparater, lindade på tråd och fixerade
alltihopa med eltejp i centralen".
Sen verkar huvudsäkringarna vara av en helt annan dimension, 100-200 A
i en villa verkar inte ovanligt.

/Johan

Re: Strömtransformatorer ?
Hej.

Jag har byggt en ungefärlig effektmätare för huset byggt på strömmätning.
Det blir naturligtvis inte helt korrekt då det finns fasförskjutning samt en
blandning av enfas, tvåfas och trefas belastningar. Beräknade dock värsta
felet m a p tvåfas och trefas och det var inte större än vad jag tyckte var
acceptabelt (har för mig runt drygt 10%).

Till saken:
Jag lindade mina transformatorer själv men det går ju lika bra med de du
hittat. Vad jag gjorde på sekundärsidan var att skydda den efterföljande
elektroniken mot kortslutningsströmmar med hjälp av varistorer (på
sekundären). Kortslutningsströmmen (den ström du får när det blir kortis
någonstans i huset; och det blir det ju eftersom du mekkar :-) kan bli upp
till storleksordningen 20 000 A. Ring din nätleverantör så kan du få
aktuellt värde (antagligen betydligt lägre).

LÖK

däremot så
som
inte